* Collegebesluiten vergadering 9 en 16 februari 2010
22-02-2010
Collegebesluiten vergadering 9 en 16 februari 2010
Publicatiedatum: 22-02-2010
Collegebesluiten vergadering 9 en 16 februari 2010
Eindhovense resultaten op het gebied van inburgering (HMD)
Resultaten in 2009
In 2009 zijn in Eindhoven in totaal 1107 mensen gestart met een vorm
van inburgering, inclusief alfabetisering of andere
voorschakeltrajecten. Hiervan zijn slechts 808 trajecten officieel
meegeteld in de landelijke inburgeringsresultaten.
"De minister telde alleen de inburgeringstrajecten die officieel
werden aangemeld bij het landelijke registratiesysteem", legt
wethouder Hans-Martin Don uit. "In Eindhoven vinden we het echter
belangrijk dat mensen die het inburgeringstraject starten, ook echt
een goede kans van slagen hebben. Daarom investeren wij als dat nodig
is eerst in bijvoorbeeld alfabetisering. En die mensen hebben we in
2009 nog niet aangemeld voor de landelijke registratie van
inburgeraars, om te voorkomen dat de termijn die staat voor het halen
van het inburgeringsexamen al ging tellen. Hierdoor gingen de
officiële aantallen omlaag, terwijl er in de praktijk wel veel mensen
bezig waren met inburgeren."
Dat de Eindhovense aanpak vruchten afwerpt, blijkt uit het hoge
slagingspercentage bij de inburgeringsexamens, namelijk 85%. Landelijk
ligt dit percentage op gemiddeld 75%. "In Eindhoven slagen meer mensen
voor het inburgeringsexamen omdat wij uitgaan van wat de klant nodig
heeft", aldus wethouder Hans-Martin Don. "Bijvoorbeeld eerst die
alfabetiseringscursus."
Ambitie voor 2010
Het ministerie van Wonen, Wijken en Integratie is ontevreden over de
landelijke inburgeringsresultaten en heeft gemeenten onder druk gezet
hogere aantallen te halen. Eindhoven zou in 2010 een aantal van 900
officieel aangemelde inburgeringstrajecten moeten halen. Wethouder
Don: "Wij zijn hiermee niet akkoord gegaan voordat er een aantal
voorwaarden werden gewijzigd. En gelukkig heeft het ministerie nu een
aantal wijzigingen aangebracht. Inburgeraars mogen nu 3,5 jaar in
plaats van 3 jaar doen over het behalen van het examen. Mensen die
eerst een alfabetiseringscursus nodig hebben krijgen 2,5 jaar extra.
Hierdoor kunnen we nu inderdaad met de minister afspreken dat we in
2010 volgens de officiële landelijke telling, 900 mensen kunnen
aanmelden voor hun inburgeringstraject. Zij krijgen nu immers een
goede kans van slagen".
Stand van Zaken Programma Luchtkwaliteit & Mobiliteit (EvM)
Achtergrond
Om de luchtkwaliteit te verbeteren stelde de gemeenteraad in 2007 het
actieprogramma Luchtkwaliteit en Mobiliteit vast. Dit is een pakket
aan maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren. De maatregelen
zijn ook opgenomen in het NSL (Nationaal Samenwerkingsprogramma
Luchtkwaliteit) dat voorschrijft dat Nederland op 11 juni 2011 moet
voldoen aan de normen voor fijn stof (PM 10) en op 1 januari 2015 voor
stikstofdioxide (NO2). Met het NSL kreeg Nederland uitstel van de
luchtkwaliteitsnormen. Dit betekent dat de plannen voor ruimtelijke en
infrastructurele projecten gevrijwaard zijn van een toets aan
luchtkwaliteits-normen. Het college besloot 9 februari 2010 de
gemeenteraad te informeren over een tussentijdse evaluatie.
Het actieprogramma bestaat uit twee pijlers, namelijk schoner verkeer
en minder verkeer.
* Op het gebied van `schoner verkeer' liggen de maatregelen op
schema. Alleen handhaving van de Milieuzone Vrachtverkeer behoeft
intensivering (zie 2).
* Op het gebied van `minder verkeer' behoeven de maatregelen extra
aandacht om de luchtkwaliteits-normen te behalen die het NSL
stelt. Dit betekent dat in het jaar 2015 30% minder autoverkeer
binnen de Ring gerealiseerd moet worden en dat de toestroom op de
Leenderweg met 10% vermindert. De H(OV)-agenda en het Actieplan
Fiets dienen hieraan een belangrijke bijdrage te leveren. Maar
verdergaande keuzes zijn nodig; deze krijgen een plaats in de
Mobiliteitsagenda die nog voor de zomer aan de raad wordt
aangeboden.
* Sinds januari 2010 meten we de luchtkwaliteit op 25 locaties in
Eindhoven. Zo krijgen we inzicht in de feitelijke stand van zaken
en kunnen we zo nodig maatregelen aanscherpen.
Noodzaak
Het is belangrijk om de doelstellingen van het NSL te behalen. De
slechte luchtkwaliteit in Eindhoven vormt een bedreiging voor de
gezondheid van burgers en is een belemmering voor potentiële
ruimtelijke en infrastructurele plannen en projecten. Bovendien
bestaat het risico op terugbetalen van de financiële bijdrage van het
NSL als de normen niet gehaald worden. Ook vervalt dan de vrijstelling
van toetsing aan de luchtkwaliteitsnormen voor de grootschalige
ruimtelijke ontwikkelingen.
2) Evaluatie Milieuzone
De invoering van de milieuzone voor vrachtauto's (1 juli 2007) is een
maatregel uit het actieprogramma Luchtkwaliteit & Mobiliteit. Eind
2009 is de milieuzone geëvalueerd. De belangrijkste conclusies zijn:
* de milieuzone Eindhoven is effectief. Het vrachtwagenpark is
verschoond en relatief schoner dan in steden zonder milieuzone.
Bovendien is de milieuzone één van de meest effectieve
instrumenten om de luchtkwaliteit te verbeteren;
* intensievere handhaving leidt tot een effectievere milieuzone en
betere luchtkwaliteit. Het college besloot om de handhaving te
intensiveren. Een striktere en meer efficiënte handhaving leidt
tot een hogere naleving. We streven binnen 6 maanden naar
opvoering van het nalevingspercentage tot 90%, ofwel slechts 10%
overtredingen (uit het evaluatierapport blijkt nu nog gemiddeld
20%);
* evaluatie in najaar 2010 is nodig om de effectiviteit van de
milieuzone te volgen en een standpunt te bepalen over mogelijke
uitbreiding.
3) Intentieverklaring `Milieuzone voor lichte bedrijfsauto's'
Inmiddels heeft het college ook de intentieverklaring `milieuzone voor
lichte bedrijfsauto's' getekend, samen met andere gemeenten met een
milieuzone (waaronder Tilburg, Breda en `s-Hertogenbosch), VROM,
vervoersorganisaties EVO en TLN. Dit betekent dat Eindhoven start met
diverse onderzoeken die nut en noodzaak van de maatregel voor lichte
bedrijfsauto's aan moeten tonen. Uit de onderzoeken moet blijken of
het invoeren van de maatregel per 1 juli 2013 een juiste maatregel is.
Gemeente Eindhoven