GVB
Aanrijding metro's gevolg van glad metrospoor
22 februari 2010
Zaterdag 20 februari jl. reed een metro van GVB achterop een
stilstaande metro op station Wibautstraat. De oorzaak van dit ongeluk
was een glad metrospoor, waardoor de wielen blokkeerden en de metro
doorgleed.
Het gladde metrospoor was veroorzaakt door een defecte
smeerinstallatie. Daardoor kwam er niet alleen vet op de zijkant van
de rail, zoals de bedoeling is, maar ook bovenop de rail. De hele
situatie is goed vergelijkbaar met het remmen van een auto op een
spekglad wegdek.
Maatregelen
Zaterdagavond heeft GVB, in opdracht van de Inspectie voor Verkeer &
Waterstaat, de rails met een slijpmachine opgeruwd en alle
smeerinstallaties tijdelijk uitgezet. Hierdoor komt er nu geen vet
meer op de rails of wielen, wat tijdelijk zorgt voor iets meer
slijtage aan wielen en spoor. De defecte smeerinstallatie wordt nader
onderzocht. In totaal heeft GVB veertien smeerinstallaties in het
metronet. Sinds start van de dienstregeling zondagmorgen rijden de
metro's weer gewoon.
Vervolgonderzoeken
De Inspectie van Verkeer & Waterstaat doet verder onderzoek naar de
toedracht van het incident. Ook het Bureau Transportveiligheid van GVB
onderzoekt de aanrijding en waarom de smeerinstallatie niet naar
behoren functioneerde. De volledige resultaten zijn naar verwachting
na de zomer bekend.
Excuses aan gewonden
De 31 mensen die bij de aanrijding gewond raakten zijn, na onderzoek,
zaterdagavond allen weer naar huis gegaan. GVB zal hen een bloemetje
sturen met excuses voor het ongeval.
Dienstregeling
Als gevolg van dit incident zijn drie metrostellen buiten gebruik.
Donderdagavond na Ajax-Juventus werden ook twee metrostellen vernield.
Om die reden heeft GVB op dit moment minder metrostellen en zal dus
met kortere metro's rijden. De frequentie kan wel gehandhaafd blijven.
Vanwege de voorjaarsvakantie verwacht GVB deze week haar reizigers
allemaal te kunnen vervoeren, ondanks het tekort aan metromaterieel.