Gemeente Harenkarspel
De Middenroute: verkeerskundige en akoestische aspecten
Hier volgt informatie over nut en noodzaak van de geplande Middenroute
in het gebied tussen Warmenhuizen en Tuitjenhorn
Verkeerskundige aspecten
In de dorpenronde die leidde tot het ontwerp structuurplan
Harenkarspel, is veel geklaagd over een te hoge verkeersdruk,
onveiligheid, een hoge parkeerdruk en gebrek aan doorstroming op de
oude dorpslinten. Bij oude dorpslinten leidt een verkeersintensiteit
van circa 2500 mvt/etmaal regelmatig tot klachten. Als de intensiteit
groter is dan 3500 mvt/etmaal is er sprake van een knelpunt. Bij
berekening van de autonome ontwikkeling (dus zonder rekening te houden
met de nieuwbouwontwikkeling uit de structuurvisie) worden behalve op
de Koorndijk en de Stationsstraat ook knelpunten verwacht op de
Kalverdijk en Sportlaan (Warmenhuizen). De verwachte intensiteit komt
op deze wegen dan boven de 3500 mvt/etmaal uit.
Het doel van de Middenroute is dan ook om de bestaande wegen die nu al
een knelpunt zijn te ontlasten en de verkeersveiligheid en
leefbaarheid langs die bestaande wegen te verbeteren. De extra toename
van verkeer als gevolg van de woningbouwontwikkelingen zorgt echter
voor een verdere verslechtering van die situatie.
In de berekeningen van de geluidsbelasting tengevolge van het verkeer
over de Middenroute is uitgegaan van de situatie dat de Koorndijk en
de Sportlaan in Tuitjenhorn worden geknipt waarmee zoveel mogelijk
verkeer naar de Middenroute wordt geleid. Die knips worden pas
aangelegd als mocht blijken dat het verkeer toch liever de route door
Tuitjenhorn kiest en daarmee het effect, dat met de Middenroute beoogd
wordt, niet bereikt wordt.
Indien de knips niet gerealiseerd worden dan zal de
verkeersintensiteit op de Middenroute afnemen en daarmee zal er voor
het Tussengebied een gunstiger akoestisch milieu ontstaan. maquette 1
De invulling van het tussengebied met middenroute volgens het
organische model (het gemeentehuis is linksboven en de middenroute
loopt schuin naar beneden, onderin loopt horizontaal de Dergmeerweg.
Rechts loopt verticaal het Noorderlicht)
Akoestische aspecten
Het effect van de keuze om uit te gaan van de knips is dat de
voorkeursgrenswaarde van 48dB ingevolge de Wet geluidhinder op circa
85 meter uit de Dergmeerweg/Middenroute ligt en op circa 40 meter uit
het Noorderlicht.
Voor de woningen die dichterbij deze wegen worden gebouwd is het
mogelijk om een hogere grenswaarde dan die 48dB vast te stellen tot
een maximum van 63dB. (voor nieuwe woningen).
Dat is echter alleen toegestaan indien maatregelen ter vermindering
van de geluidsbelasting onvoldoende doeltreffend zijn, dan wel
overwegende bezwaren van financiële, stedenbouwkundige, vervoers- of
verkeerskundige of landschappelijke aard met zich brengen. Éen van de
maatregelen om de geluidsbelasting te beperken is het toepassen van
geluidsarm asfalt. Voorts is het afschermen van woningen (bijvoorbeeld
door woningen in de geluidszone als gesloten wand te ontwikkelen) een
doeltreffende manier om de voorkeursgrenswaarde van 48dB te kunnen
halen.
De woningen in de gesloten wand hebben een afdoende geluidsreducerend
effect voor de daarachter liggende woningen (én tuinen). Aangezien de
Wet geluidhinder ook bepaalt dat het geluidsniveau binnen de woningen
maximaal 33 dB mag bedragen zullen voor de woningen waarvoor een
hogere grenswaarde wordt verleend extra bouwkundige maatregelen
getroffen moeten worden om dat binnenniveau te bereiken.
Over het exacte aantal woningen en de exacte geluidniveaus is pas iets
te zeggen als het verkavelingsplan gereed is, omdat dan pas een
gedetailleerde akoestische berekening gemaakt kan worden.
De bewoners die kiezen voor een woning in het Tussengebied binnen de
geluidzone weten vooraf dat zij in de nabijheid van een relatief
drukke verkeersweg komen te wonen; daar tegenover staat dat de
bewoners van de oude dorpslinten een verkeersluwere en verkeersveilige
omgeving (terug) krijgen waarmee de leefbaarheid daarvan aanmerkelijk
zal verbeteren.Daarbij speelt het aspect trillingshinder ook een rol
van betekenis; de trillingshinder neemt af voor de woningen langs de
oude linten, terwijl bij de ontwikkeling van het Tussengebied zowel
bij de wegconstructie als de woningconstructie met een en ander
rekening wordt gehouden. tussengebied2
De invulling van het tussengebied volgens het lineaire model (het
gemeentehuis is linksboven en de middenroute loopt haaks naar beneden
naar de horizontaal gelegen Dergmeerweg. Rechts loopt verticaal het
Noorderlicht)
Gemeente Harenkarspel
Gemeentehuis :
Oostwal 2,
1747 EZ Tuitjenhorn
Postbus 10,
1749 ZG Warmenhuizen
Telefoon 0226-396600