Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Datum 18 februari 2010
Betreft Toezegging onderzoek mediawijsheid in het onderwijs.
In het Algemeen Overleg van 27 mei 2008 met de vaste commissie voor
Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de algemene commissie voor Jeugd en
Gezin heb ik n.a.v. een verzoek van het lid Dibi (GL) - aan uw Kamer toegezegd
om een verkennend onderzoek te doen naar de mate waarin mediawijsheid aan
bod komt in het onderwijs. Dit verzoek heb ik neergelegd bij het Mediawijsheid
Expertisecentrum en heeft geleid tot het verslag "Mediawijsheid in het
basisonderwijs en het voortgezet onderwijs" dat afgelopen zomer is uitgebracht.
Dit treft u bijgesloten aan.
Het onderzoek geeft een weergave van de meningen en visies van leraren over
mate van mediawijsheid onder hun leerlingen en op welke manier aan dit thema
invulling wordt gegeven in het primair en voortgezet onderwijs. Ruim 1200
leraren uit het primair en voortgezet onderwijs hebben aan dit onderzoek
meegewerkt.
Uit het onderzoek komt naar voren dat op veel scholen met een zekere regelmaat
aandacht wordt besteed aan mediawijsheid. Daarbij gaat het in het primair
onderwijs vooral om het ontwikkelen van de vaardigheid in het zoeken en
beoordelen van informatie en om bewustwording rond risico's van internet. In het
voortgezet onderwijs gaat het daarbij naast de vaardigheid bij het zoeken en
beoordelen van informatie, ook om het creatief werken met (diverse) media.
Daarentegen is de aandacht voor risico's van internet aanzienlijk kleiner in het
voortgezet onderwijs.
Verder blijkt uit het onderzoek dat een groot deel van de leraren veelal niet weet
hoe het gesteld is met de mediawijsheid-vaardigheden van hun leerlingen.
Volgens dat deel van de leraren dat wel denkt een inzicht daarin te hebben, zijn
de meeste leerlingen niet erg mediawijs (dat wil zeggen: nog onvoldoende
vaardig in het zoeken en oordelen van informatie, onvoldoende vaardig in het
creatief gebruiken van media en onvoldoende bewust van de risico's bij gebruik
van internet).
Op grond van bovenstaande inzichten die het onderzoek heeft opgeleverd mag
gesteld worden dat de aandacht voor mediawijsheid op scholen noodzakelijk blijft.
Dit past ook binnen het beleid dat ik voer met de oprichting van het
Mediawijsheid Expertisecentrum dat in 2008 van start is gegaan. Het
expertisecentrum ondersteunt o.a. scholen om verstandig en actief gebruik te
a
maken van media. Scholen kunnen zich ook aansluiten bij het expertisecentrum.
Onze referentie
Een aantal hebben dat ook gedaan. Daarnaast zijn er lespakketten beschikbaar MLB/M/189107
via Mediawijzer.net waar scholen gebruik van kunnen maken.
Ik zal het functioneren van het mediawijsheid expertisecentrum en de behaalde
resultaten in 2011 evalueren. Daarin zal ik ook de aansluiting van het onderwijs
meenemen.
de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
dr. Ronald H.A. Plasterk
Bijlage: "Mediawijsheid in het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs", ITS,
Stichting Radboud Universiteit Nijmegen, 2009. ISBN 978-90-5554-385-4.
Pagina 2 van 2