Giftige oliedampen in vliegtuigcabines
FNV Bondgenoten vraagt KLM en ministeries om maatregelen en diepgaand
onderzoek Cabinepersoneel van KLM heeft te maken gehad met incidenten
waarbij dampen van verbrande olie via luchtverversingsinstallaties
terecht kwamen in cabine en cockpit. Televisieprogramma Zembla heeft
dit zondagavond in een uitzending gemeld.
Deze dampen, zogenaamde 'Fume', kunnen stoffen bevatten die het
centrale zenuwstelsel kunnen aantasten. FNV Bondgenoten wil dat in
Nederland de ministeries van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
(arbeidsomstandigheden) en Verkeer en Waterstaat (verantwoordelijk
voor de veiligheid aan boord) diepgaand onderzoek doen naar de
veiligheid van cabinepersoneel en passagiers. Daarnaast roept de
vakbond cabinepersoneel van KLM op om incidenten te melden
via www.cabinepressure.nl en wil FNV Bondgenoten van KLM informatie
over het aantal incidenten en de omvang er van.
Leen van der List, bestuurder FNV Bondgenoten: "Wij willen weten
welke medische risico's verbonden zijn met deze oliedampen in cabine
en cockpit voor personeel en passagier. Daarnaast willen wij meteen
maatregelen om het binnendringen van oliedampen te voorkomen. Dit is
mogelijk, want momenteel maakt vliegtuigbouwer Boeing al toestellen
met oplossingen die dit voorkomen. Niemand wil blootgesteld worden aan
giftige dampen. KLM moet hier geen enkel risico mee nemen en zorgen
voor veilige omstandigheden aan boord van haar toestellen."
De dampen kunnen stoffen bevatten die het centrale zenuwstelsel
aantasten zo zijn de bevindingen in een aantal wetenschappelijke
onderzoeken tot nu toe. Het vermoeden dat er risico's zijn, wordt
versterkt doordat sinds kort de Europese luchtvaart
veiligheidsautoriteit (EASA) zich in opdracht van de Europese
Commissie met het vraagstuk bezighoudt. In het onderzoek van de EASA
wordt geparticipeerd door de Cabin Crew Comité van de European
Transport workers Federation (ETF) waarbij FNV Bondgenoten/Cabin
Pressure is aangesloten. Daarnaast heeft Boeing in het in ontwikkeling
zijnde toestel van het type 787 voorzieningen getroffen die het zorgen
dat `Fume' niet meer in het luchtverversingsysteem terecht kan komen.
Zeer waarschijnlijk is dit aangepast naar aanleiding van de
incidenten.
FNV Bondgenoten