FNV Bondgenoten

Giftige oliedampen in vliegtuigcabines

FNV Bondgenoten vraagt KLM en ministeries om maatregelen en diepgaand onderzoek Cabinepersoneel van KLM heeft te maken gehad met incidenten waarbij dampen van verbrande olie via luchtverversingsinstallaties terecht kwamen in cabine en cockpit. Televisieprogramma Zembla heeft dit zondagavond in een uitzending gemeld.
Deze dampen, zogenaamde 'Fume', kunnen stoffen bevatten die het centrale zenuwstelsel kunnen aantasten. FNV Bondgenoten wil dat in Nederland de ministeries van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (arbeidsomstandigheden) en Verkeer en Waterstaat (verantwoordelijk voor de veiligheid aan boord) diepgaand onderzoek doen naar de veiligheid van cabinepersoneel en passagiers. Daarnaast roept de vakbond cabinepersoneel van KLM op om incidenten te melden via www.cabinepressure.nl en wil FNV Bondgenoten van KLM informatie over het aantal incidenten en de omvang er van.

Leen van der List, bestuurder FNV Bondgenoten: "Wij willen weten welke medische risico's verbonden zijn met deze oliedampen in cabine en cockpit voor personeel en passagier. Daarnaast willen wij meteen maatregelen om het binnendringen van oliedampen te voorkomen. Dit is mogelijk, want momenteel maakt vliegtuigbouwer Boeing al toestellen met oplossingen die dit voorkomen. Niemand wil blootgesteld worden aan giftige dampen. KLM moet hier geen enkel risico mee nemen en zorgen voor veilige omstandigheden aan boord van haar toestellen."

De dampen kunnen stoffen bevatten die het centrale zenuwstelsel aantasten zo zijn de bevindingen in een aantal wetenschappelijke onderzoeken tot nu toe. Het vermoeden dat er risico's zijn, wordt versterkt doordat sinds kort de Europese luchtvaart veiligheidsautoriteit (EASA) zich in opdracht van de Europese Commissie met het vraagstuk bezighoudt. In het onderzoek van de EASA wordt geparticipeerd door de Cabin Crew Comité van de European Transport workers Federation (ETF) waarbij FNV Bondgenoten/Cabin Pressure is aangesloten. Daarnaast heeft Boeing in het in ontwikkeling zijnde toestel van het type 787 voorzieningen getroffen die het zorgen dat `Fume' niet meer in het luchtverversingsysteem terecht kan komen. Zeer waarschijnlijk is dit aangepast naar aanleiding van de incidenten.