20 Februari 2010
Coronel test SEAT diesel in Valencia
Een racecircuit in de winter heeft iets troosteloos. Geen
toeschouwers, geen sfeer. En als de weersomstandigheden dan ook nog
eens, op zn zachtst gezegd, wisselend zijn, maakt dat de zaak niet
beter. De Formule 1-teams hebben er op het moment allemaal last van
tijdens hun tests op het circuit van Jerez, en ook Tom Coronel had
ermee te maken op het Circuit de la Comunidad Valenciana Ricardo Tormo
nabij Valencia. Op het Spaanse circuit heeft Tom Coronel deze week
zijn eerste test met de SEAT Leon TDI WTCC voltooid. De Nederlandse
coureur legde in totaal 48 ronden af met de SEAT Leon TDI, waarmee hij
dit seizoen zal deelnemen aan het FIA WK Toerwagens (WTCC). De eerste
kennismaking stemt optimistisch.
Over twee weken, op 7 maart, start het WTCC-seizoen, als altijd in het
Braziliaanse Curitiba. De test in Valencia, waar naast Coronels team
SR-SPORT met de SEATs ook de fabrieksteams van BMW en Chevrolet
aanwezig waren, was de laatste voorbereiding voor de start van het
seizoen. De wedstrijdautos zijn al op weg naar Brazilië, vandaar dat
er in Valencia met testautos gereden werd. Voor Tom Coronel was het
tegelijk de eerste mogelijkheid om kennis te maken met de voor hem
nieuwe SEAT Leon TDI. Het kost natuurlijk wel geld, zon test, maar het
leek me toch verstandig om dit te doen, want anders kom je in Curitiba
aan en word je meteen in het diepe gegooid, zegt Coronel. Hij deelde
de SEAT Leon TDI, die vorig jaar nog door SEAT Sport als testauto werd
gebruikt, met de Deen Michael Nykjaer en de Italiaan Gabriele
Tarquini, de regerend wereldkampioen. Tarquini, de Portugese
oud-Formule 1-coureur Tiago Monteiro en de Spanjaard Jordi Gené zijn
Coronels teamgenoten bij SR-SPORT, Nykjaer is met een SEAT Leon TDI
onder de vlag van SUNRED ingeschreven in het klassement voor
privérijders.
Wie wel eens een auto met dieselmotor op een racecircuit in actie
heeft gezien, weet dat daarbij één ding vooral opvalt: het lage
geluidsniveau. In de auto is die ervaring identiek, zo bericht Tom
Coronel: Het lijkt allemaal niet snel, vooral omdat de auto zo weinig
geluid maakt in vergelijking met raceautos met benzinemotor. Je
schakelt met zon dieselmotor rond de 4.000 toeren, een stuk eerder
dus. Maar ja, bij de rondetijden zat ik al snel op een tijd van 1.44,4
minuten, en dat was wel dezelfde tijd als waarmee Tarquini vorig jaar
voor de race in Valencia op pole stond. Met de rondetijden zit het dus
wel goed, en dat is waar je races mee wint!
De SEAT met dieselmotor is wel 30 kg zwaarder dan de versie met
benzinemotor, waarmee ik de afgelopen jaren reed. Dat merk je wel in
de balans van de auto, vervolgt Coronel zijn vergelijking. Verder valt
vooral de enorme trekkracht op, met name bij het uitaccelereren van de
bochten. Je krijgt als het ware constant een duw in je rug. Na de
geslaagde kennismaking in Valencia kijkt Coronel uit naar het komende
seizoen. Hij zal uitkomen met het startnummer 2 en de SEAT Leon TDI
wordt uitgevoerd in de donkerblauwe kleur van zijn sponsors McGregor
en TW Steel. De gele kleuraccenten verwijzen naar SEAT, want ook de
Nederlandse SEAT-importeur Pon Car ondersteunt Coronels WTCC-project.
Tom Coronel