Tom Coronel

20 Februari 2010
Coronel test SEAT diesel in Valencia

Een racecircuit in de winter heeft iets troosteloos. Geen toeschouwers, geen sfeer. En als de weersomstandigheden dan ook nog eens, op zn zachtst gezegd, wisselend zijn, maakt dat de zaak niet beter. De Formule 1-teams hebben er op het moment allemaal last van tijdens hun tests op het circuit van Jerez, en ook Tom Coronel had ermee te maken op het Circuit de la Comunidad Valenciana Ricardo Tormo nabij Valencia. Op het Spaanse circuit heeft Tom Coronel deze week zijn eerste test met de SEAT Leon TDI WTCC voltooid. De Nederlandse coureur legde in totaal 48 ronden af met de SEAT Leon TDI, waarmee hij dit seizoen zal deelnemen aan het FIA WK Toerwagens (WTCC). De eerste kennismaking stemt optimistisch.

Over twee weken, op 7 maart, start het WTCC-seizoen, als altijd in het Braziliaanse Curitiba. De test in Valencia, waar naast Coronels team SR-SPORT met de SEATs ook de fabrieksteams van BMW en Chevrolet aanwezig waren, was de laatste voorbereiding voor de start van het seizoen. De wedstrijdautos zijn al op weg naar Brazilië, vandaar dat er in Valencia met testautos gereden werd. Voor Tom Coronel was het tegelijk de eerste mogelijkheid om kennis te maken met de voor hem nieuwe SEAT Leon TDI. Het kost natuurlijk wel geld, zon test, maar het leek me toch verstandig om dit te doen, want anders kom je in Curitiba aan en word je meteen in het diepe gegooid, zegt Coronel. Hij deelde de SEAT Leon TDI, die vorig jaar nog door SEAT Sport als testauto werd gebruikt, met de Deen Michael Nykjaer en de Italiaan Gabriele Tarquini, de regerend wereldkampioen. Tarquini, de Portugese oud-Formule 1-coureur Tiago Monteiro en de Spanjaard Jordi Gené zijn Coronels teamgenoten bij SR-SPORT, Nykjaer is met een SEAT Leon TDI onder de vlag van SUNRED ingeschreven in het klassement voor privérijders.

Wie wel eens een auto met dieselmotor op een racecircuit in actie heeft gezien, weet dat daarbij één ding vooral opvalt: het lage geluidsniveau. In de auto is die ervaring identiek, zo bericht Tom Coronel: Het lijkt allemaal niet snel, vooral omdat de auto zo weinig geluid maakt in vergelijking met raceautos met benzinemotor. Je schakelt met zon dieselmotor rond de 4.000 toeren, een stuk eerder dus. Maar ja, bij de rondetijden zat ik al snel op een tijd van 1.44,4 minuten, en dat was wel dezelfde tijd als waarmee Tarquini vorig jaar voor de race in Valencia op pole stond. Met de rondetijden zit het dus wel goed, en dat is waar je races mee wint!

De SEAT met dieselmotor is wel 30 kg zwaarder dan de versie met benzinemotor, waarmee ik de afgelopen jaren reed. Dat merk je wel in de balans van de auto, vervolgt Coronel zijn vergelijking. Verder valt vooral de enorme trekkracht op, met name bij het uitaccelereren van de bochten. Je krijgt als het ware constant een duw in je rug. Na de geslaagde kennismaking in Valencia kijkt Coronel uit naar het komende seizoen. Hij zal uitkomen met het startnummer 2 en de SEAT Leon TDI wordt uitgevoerd in de donkerblauwe kleur van zijn sponsors McGregor en TW Steel. De gele kleuraccenten verwijzen naar SEAT, want ook de Nederlandse SEAT-importeur Pon Car ondersteunt Coronels WTCC-project.