NEN


Europese norm voor customer contact centers gepubliceerd

vrijdag 19 februari 2010, 11:45

De Europese norm voor customer contact centers is gereed. De norm moet bedrijven en organisaties met customer contact centers helpen om het klantcontact op een professionele wijze uit te voeren en te verbeteren. Op basis van de norm stelt NEN tevens het certificatiesysteem op.

De Europese norm voor customer contact centers, NEN-EN 15838:2009, is ontwikkeld op initiatief van de Europese Commissie (mandaat M/378). Aanleiding waren klachten van Europese consumentenorganisaties over lange wachttijden, meerdere malen doorverbonden worden, onduidelijkheid over de kosten van servicenummers en ingewikkelde telefonische keuzemenu's.
Deze problemen komen in alle Europese landen voor. NEN-EN 15838:2009 bevat eisen voor de inrichting van klantcontact processen, de infrastructuur, agenten (werving, selectie en training), management, strategie en klanttevredenheid. De norm schrijft ook voor welke KPI's customer contact centers moeten hanteren.

Certificatiesysteem in ontwikkeling
NEN is op dit moment druk bezig met het opzetten van het certificatiesysteem zodat organisaties zich ook kunnen laten certificeren volgens de norm.

Informatie
Voor meer informatie over NEN-EN 15838 en certificatie volgens de norm kunt u contact opnemen met de secretaris van de normcommissie, drs. Gertjan van den Akker, senior normalisatie-adviseur NEN, telefoon (015) 2 690 426, e-mail gertjan.vandenakker@nen.nl. zie ook de volgende gerelateerde onderwerpen:
NEN-EN 15838:2009 en (Norm)