Ingezonden persbericht
Persbericht
Now or never
20 februari t/m 7 maart 2010
GEM, museum voor actuele kunst Den Haag
Het is een goede traditie van het Gemeentemuseum/GEM om eens in de twee jaar aandacht te besteden aan jonge kunstenaars afkomstig van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) in Den Haag. Ook dit jaar selecteerde het GEM elf aanstormende talenten die allen in 2009 afstudeerden. In Now or Never tonen ze hun zeer uiteenlopende en verrassende werk: van foto's tot performances en van schilderijen tot installaties.
Paul Beumer (1982) maakt kleurrijke schilderijen die doen denken aan glas-in-lood ramen. Klassieke schrijvers als Virginia Woolf en Gustave Flaubert zijn een grote inspiratiebron met hun tastbare verhalen over voorbije tijden. In 2009 was hij een van de genomineerden voor de Koninklijke Prijs voor schilderkunst en was zijn werk te zien in de daaraan gekoppelde tentoonstelling in het Paleis op de Dam.
Stephan van den Burg (1974) bekijkt de wereld om zich heen op zoek naar verborgen of nieuwe, alternatieve betekenissen. In zijn karakteristieke tekeningen (gemaakt met potlood en plakband) geeft hij beelden uit de media of de dagelijkse dingen om hem heen een nieuwe bestemming. Tegelijkertijd zal zijn werk te zien zijn in Kunstcentrum Diepenheim.
Irene Cécile (1981) maakte voor haar afstuderen het nutteloos leuke fotoboek Als je goed kijkt zitten ze overal. Handleiding tot een speelser leven. De foto's brengen een glimlach om je lippen en maken je bewust van het feit dat geluk in de meest alledaagse situaties te vinden is. Bij het fotoboek hoort een installatie, waarin dezelfde foto's centraal staan.
Nare Eloyan (1988) speelt in haar installaties met de toegankelijke taal van strips en cartoons. Met haar schetsen, geborduurde portretten en tekeningen wil Eloyan de beschouwer het gevoel geven dat deze het goed voor elkaar heeft. In ieder geval beter dan de helden en anti-helden die de hoofdrol spelen in het universum dat zij creëert.
Eva Hofman (1977) zet de grote behoefte van de 'gewone man' om ontdekt te worden in de schijnwerpers. De foto's in haar project 0,0067% (de kans dat je de talentenjacht X-factor wint) laten enerzijds de troosteloze locaties van deze talentenjachten zien en anderzijds de jury's die de talenten uit de grote kudde middelmatigheid moet herkennen.
Veniamin Kazachenko (1982) zal een monumentale wandschildering maken in een van de tentoonstellingszalen van het GEM. De eerste week van de tentoonstelling zullen zijn bezigheden nog te bezichtigen zijn.
Kasia Klimpel (1970) speelt met de cliché-foto's van natuurverschijnselen die overal aanwezig zijn. Beelden van prachtige zonsondergangen, heldere nachten met een volle maan en verre horizonnen verwerkt ze tot abstracte papieren werken.
Christian Kryl (1979) heeft een grote fascinatie voor glamour. Hij zocht de 'the rich and famous' op in het mondaine St Moritz en maakte daar schitterende portretten en foto's van de omgeving.
Natascha Libbert (1973) fotografeert in haar serie Take me to the Hilton het onvermogen van de mens om zich te handhaven in de gecultiveerde, onpersoonlijke werkelijkheid van hotels en vliegvelden. De serie verscheen eerder in het NRC Handelsblad Magazine.
Milou Rabe's (1984) ruimtelijke installaties verwarren en intrigeren door de combinatie van licht en bestaande objecten. Ze zetten de kijker aan tot nadenken en tot beter kijken naar zijn of haar omgeving. Haar werk was dit jaar te zien in Scheltema, Leiden in een expositie van kunstenaars die geïnspireerd zijn door Theo van Doesburg.
Zoe Reddy (1986) neemt in haar performances en video's de schizofrene menselijke identiteit, of in ieder geval die van haar zelf, als uitgangspunt. Zij won in 2009 de Stroom aanmoedigingsprijs.
Ingezonden persbericht