Ingezonden persbericht

Impakt Festival: programma

Impakt Event: Johan Grimonprez, Double Take en YouTube-o-theek
Aanstaande zaterdag vindt het Impakt Event plaats rond de Belgische filmer-kunstenaar Johan Grimonprez. We vertonen het nieuwe werk Double Take voorzien van een inleiding door Thomas Elsaesser. In het tweede avondblok speelt de YouTube-o-theek "Maybe the sky is really green, and we're just colorblind " samengesteld door Johan Grimonprez & Charlotte Léouzon. Hieronder geven het programma daarvan.

YouTube-o-theek "Maybe the sky is really green, and we're just colorblind "
Samengesteld door Johan Grimonprez & Charlotte Léouzon

In dit programma neemt Grimonprez zijn publiek mee op een reis door het internet en de eindeloze vloed aan informatie zoals die bijvoorbeeld via YouTube en blogs tot ons komt. De kijker wordt geconfronteerd met een mix van realiteit en fictie en het dreigende risico van manipulatie, Maybe the sky is really green, and we're just colorblind is een doorlopend project waarin Grimonprez amateur rariteiten, reacties van kunstenaars op onze TV cultuur en hoogtepunten van de commerciele en politieke beeldproductie verzamelt en contextualiseert.

Programma:
1. Alive in Joburg by Neill Blomkamp (6'30), Prod. Spy films, Canada, 2005.
2. Echolalia by Robert Arnold (2'40) USA, 2003.
3. Blair and Bush Love affair by Johan Söderberg, (1'08), Sweden.
4. Guns Sale, Amnesty International by Dougal Wilson (2'17), Prod. Blink, UK, 2005.
5. Gorillaz, El Manana by Pete Candeland (3'48), Prod. Passion Pictures, UK, 2006.
6. George Bush is... Stupid (3'57), hosted by YouTube.
7. Coming out Jesus (I will survive) (1'10), hosted YouTube.
8. Cocked by Matthew Suib (10'), USA.
9. Talking dogs (42''), hosted by YouTube.
10. Faithless, I want more by Daniel Gordon (3'14), Prod Passion Pictures, UK.
11. Cream and Punishment, Noel Godin, Dazed & Confused TV, UK, 1998.
12. Prep Unit, Tea Partay by Julien Christian Lutz (2'15), Raw Tea Records, hosted by YouTube.
13. Angry Petrol Man (1'21), hosted by YouTube.
14. Who do we invade next? (1'44), hosted by YouTube.
15. Jesus Versus Terminator (4'51), USA, 2006, hosted by YouTube.
16. Soulwax, NY Excuse by Chris Palmer (3'), Prod. Gorgeous, UK, 2006.
17. School For Democracy by Michael Moore (2'30), TV Nation, USA.
18. Dove Real Beauty (1'15), hosted by YouTube.
19. Dove Boy Parody (1'15), hosted by YouTube.
20. The Yes Men, Bhopal Case (5'51), hosted by Youtube.
21. Royksöpp, 'Remind Me' by H5 (4'), Prod Black dog films, UK, 2002.
22. Beauty Kit by Pleix (2'17), France, 2001.
23. Dust, GAP by Spike Jonze (1'35), Prod MJZ, USA, 2005.
24. Jesus Action Figure (43"), hosted by YouTube.
25. Monthy Python's International Philosophy Football Match (3'48), UK, hosted by YouTube.
26. The Stupidest Dog Alive (40"), hosted by YouTube.
(77 minuten)

Met dank aan:
Charlotte Léouzon and Johan Grimonprez would like to thank all the artists who shared their films: Camille Henrot, Clare Rojas and Andrew Jeffrey Wright, H5, Neill Blomkamp and the Spy films crew, Richard Fenwick, Robert Arnold, Matthew Suib, Pete Candeland, Dougal Wilson, Johan Söderberg, Daniel Gordon, Spike Jonze, Chris Palmer, John Williams, David Lea and Rong. Another warm thank you to all the producers and music labels for their great support: Passion Pictures, Passion Paris and Fabien Paillisse, Rupert Smythes from Gorgeous, Matthew Fone from Blink, Jean-Marc Dehoul from Pias, John Hassay and Brian Carmody from Colonel Blimp, Naz Foroodian from Stink, Andrew Thomas, Kathy from Tex Agency, Jackie Holt from Lux. Frida Öhnell and Kristina Aberg from Atmo.se. Also thanks to Bernhart Schwenk, Mike Van Peel, Angelique Campens and Franziska Stöhrm.

Impakt Event: Johan Grimonprez
In Double Take, zijn tweede lange film, verkent de Belgische filmer-kunstenaar Johan Grimonprez (maker van het bekroonde Dial H-I-S-T-O-R-Y) de steeds sterkere invloed die televisie, nieuws, cinema en reclame zijn gaan uitoefenen op ons begrip van heden en verleden. Geïnspireerd op het korte verhaal van de Argentijnse schrijver Jorge Luis Borges, waarin de auteur zijn twintigjarige zelf ontmoet, stuurt Double Take aan op de ultieme confrontatie tussen de filmmaker Alfred Hitchcock en zijn professionele dubbelganger Ron Burrage. Wie is wie, en wie zit er achter de enscenering van de perfecte moord? Grimonprez vermengt fictie en realiteit, uitgebreid gebruikmakend van archiefbeelden - nieuwsbeelden, reclames, filmfragmenten - en laat Hitchcocks favoriete thema's de revue passeren: het spel van dubbelgangers, de politiek van angst (van de Koude Oorlog tot de War on Terror, van The Birds tot Independence Day) en de ideologische macht van cinema en televisie (van het prille begin van het televisietijdperk tot ons huidige dwangmatige zapgedrag).
Kunstenaar, regisseur, curator en leraar Johan Grimonprez (1963) verdeelt zijn tijd tussen de Verenigde Staten en Vlaanderen. Hoewel hij werkt met verschillende media - fotografie, digitale beeldfragmenten, found footage - staat video centraal in zijn werk. Grimonprez studeerde aan de Academie voor Schone Kunsten in Gent (KASK), de School of Visual Arts in New York en de Jan van Eyck Academy in Maastricht. Al in zijn vroege videowerken, onder meer Kobarweng of Where Is Your Helicopter? (1992), onderzoekt de kunstenaar de impact van beelden op de toeschouwer. Hij manipuleert bewust de conventies van het documentaire genre. Zijn bekroonde documentaire Dial H-I-S-T-O-R-Y (1997) was een visueel verbluffende trip, een beeldmontage over de geschiedenis van de vliegtuigkaping waarin een beeld wordt geschetst van de wereld in de aanloop naar 9/11.
De voertaal is Engels

Datum: Zaterdag 20 februari 2010.
19.30 uur: Double Take en inleiding Thomas Elsaesser
22.00 uur: YouTube-o-theek "Maybe the sky is really green, and we're just colorblind"
Locatie: Filmtheater 't Hoogt, Utrecht
Entrée per programma: 8,50 Euro (CJP/U-pas, 65+, student: 7,50 Euro)
Combinatie ticket: 12.50 euro (CJP/U-pas, 65+, student: 11 euro)



Ingezonden persbericht