Kennis als motor van economisch herstel
De sleutelrol van onderwijs en opleiding in het herstel van de
Europese economie was het hoofdpunt op de agenda van de
onderwijsministers op 15 februari. Zij bespraken het belang van leren
in de context van het voorstel voor de nieuwe "EU 2020-strategie" die
tijdens de voorjaarsbijeenkomst in maart moet worden aangenomen.
De ministers bevestigden dat onze toekomst in een op kennis gebaseerde
economie ligt, waarin onderwijs, onderzoek en innovatie de voornaamste
bronnen van economische groei, werkgelegenheid en concurrentievermogen
vormen. Zij waren het erover eens dat een leven lang leren in meer
open onderwijsstelsels van cruciaal belang is om in te spelen op de
behoeften van de burgers en van de arbeidsmarkt en de samenleving.
Het onderwijs moet op alle niveaus worden verbeterd, van kleuterschool
tot universiteit. Het moet alle jongeren - ook kansarme en
niet-traditionele lerenden - uitrusten voor verder leren en het
beroepsleven. Ondanks een algemene verbetering van de onderwijs- en
opleidingsprestaties in de EU, gaat de geletterdheid achteruit. Dit is
een urgent probleem dat moet worden aangepakt.
Op alle onderwijsniveaus moeten partnerschappen met het bedrijfsleven
worden aangemoedigd om nieuwe vaardigheden af te stemmen op nieuwe
banen. Het beroepsonderwijs moet worden gemoderniseerd, zodat iets kan
worden gedaan aan de gebrekkige aansluiting tussen vaardigheden en
beroepseisen.
De kwaliteit van het onderwijs staat of valt met de kwaliteit van de
lerarenopleiding. Aan alle opleiders moet gerichte actie worden
voorgesteld om nieuwe vaardigheden te kunnen verwerven, bijvoorbeeld
op het gebied van speciale leerbehoeften en vaardigheden met
betrekking tot informatie- en communicatietechnologieën.
Raad van de Europese Unie