Ingezonden persbericht
PERSINFORMATIE
Sara Lee kondigt recordvolume aan van duurzame UTZ CERTIFIED koffie in 2010
Amsterdam, 19 februari - Sara Lee, koffiebrander van onder andere de merken Douwe Egberts en Senseo, zal
in 2010 40 miljoen kilo UTZ gecertificeerde koffie inkopen. Dit volume is goed voor ongeveer 5,6 miljard
kopjes koffie. Hiermee verhoogt het bedrijf haar inkoopvolume duurzaam gecertificeerde koffie met 33% ten
opzichte van 2009. Sara Lee verstevigt hiermee haar positie als grootste afnemer van UTZ CERTIFIED koffie
wereldwijd.
Sara Lee werkt sinds 2004 samen met UTZ CERTIFIED. Door te kiezen voor UTZ gecertificeerde koffie, draagt
Sara Lee bij aan de professionalisering van koffieboeren. Boeren met een UTZ certificaat worden getraind om
hun oogst te verbeteren en door onafhankelijke lokale organisaties gecontroleerd om er zeker van te zijn dat zij
hun koffie verbouwen met zorg voor mens en milieu.
Over UTZ CERTIFIED
UTZ betekent `goed' in de Maya taal Quiché. UTZ CERTIFIED is marktleider in certificering van duurzame koffie
en heeft daarnaast certificeringsprogramma's ontwikkeld voor cacao en thee. Bovendien levert de organisatie
traceerbaarheid voor duurzame palmolie. UTZ CERTIFIED's visie is het bereiken van duurzame en transparante
agrarische productieketens. Binnen deze ketens worden boeren getraind om professioneel, verantwoord en
winstgevend te werken. De industrie neemt op haar beurt verantwoordelijkheid door het inkopen en belonen
van producten die duurzaam zijn geproduceerd. Aan het eind van de keten kunnen consumenten blijven
genieten van hun favoriete merken met de zekerheid dat die voldoen aan hun eisen ten aanzien van zorg voor
mens en milieu. Voor meer informatie: www.utzcertified.org.
Noot voor de redactie,