EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl
EVO: 'Ontwerp Basisnet Spoor nog onvoldoende toekomstvast'
Gisteren heeft Minister Eurlings een brief naar de Tweede Kamer gestuurd met de kaders voor het Ontwerp Basisnet Spoor. Het Basisnet heeft ten doel een duurzaam evenwicht te creëren tussen het vervoer van gevaarlijke stoffen, ruimtelijke ontwikkelingen en veiligheid. EVO is uiteraard erg te spreken over het idee van de minister een 'Taskforce groeiruimte vervoer' in te stellen, maar vindt dat het plan zelf nog onvoldoende duidelijkheid geeft over de garanties die het bedrijfsleven krijgt om voor nu én in de toekomst gevaarlijke stoffen structureel te kunnen blijven vervoeren.
Het is belangrijk dat de bereikbaarheid van de zeehavens, de belangrijkste industriële locaties in Nederland en het aangrenzende buitenland voor het vervoer van gevaarlijke stoffen gegarandeerd worden. Echter, volgens de huidige plannen blijven er veiligheidsknelpunten bestaan en lijken er in de toekomst te weinig vervoersmogelijkheden te zijn, met name voor de chemische industrie. Naast extra investeringen in veiligere wissels en seinen is extra infrastructuur onontbeerlijk. Om een toekomstbestendig Basisnet te creëren, is immers een heel palet aan ingrepen nodig, waaronder een Zuid-West boog bij Meteren.
Ook de inzet van gemeenten is hierbij broodnodig. Het doet EVO dan ook deugd te zien dat gemeente Dordrecht meedenkt over oplossingen om de risico's verder terug te brengen en bereid is daar zelf ook in te investeren. Dit voorbeeld zouden meer gemeenten moeten volgen, aldus EVO.
Maar ook het bedrijfsleven neemt zelf verantwoordelijkheid door bijvoorbeeld zo veel mogelijk de Betuweroute te gebruiken om de Brabantroute te ontlasten. Echter, de Betuweroute kan momenteel niet maximaal worden benut omdat er niet voldoende aftakkingen zijn om alle chemische clusters in Nederland te bereiken. Verder heeft het bedrijfsleven, geheel zonder verplichting daartoe, toegezegd de mogelijkheid van warme bleve vrij rijden (het uit elkaar halen van treinwagons met gassen en brandbare vloeistoffen) te bekijken. Dit leidt tot stevige reductie van de risico's langs het spoor.
Tenslotte juicht EVO het initiatief van de minister van harte toe om een 'Taskforce groeiruimte vervoer' in het leven te roepen die de verdere groeimogelijkheden tussen 2020 en 2040 nader gaat onderzoeken. Wel vindt EVO dat de Taskforce op zeer korte termijn oplossingen zal moeten aandragen om ervoor te zorgen dat die nog in het Basisnet kunnen worden meegenomen. Aan nieuwe infrastructuur heb je immers niets als deze niet in de "kaarten" van het Basisnet is opgenomen.