Duurzaamheid is de trend, wat te doen als docent
19/02/2010 15:43
Euros voor Vrede
Duurzaamheid is de trend, wat te doen als docent
Bewustwording in het voortgezet onderwijs door middel van serious gaming
We kunnen tegenwoordig kiezen uit een ruim assortiment aan eco-fashion, fair-food en duurzame beleggen, maar met alleen mooie termen komen we er niet. "Informatie over de gevolgen van gedrag ontbreekt bij de consument", aldus het CBS in de Monitor Duurzaam Nederland van 2009. Tijd om daar iets aan te doen en waar beter te beginnen dan in het onderwijs.
Van de 55-plussers kijkt 24% regelmatig bij het aanschaffen van een product of er sprake is van eerlijke handel. Bij 35-plussers is dit slechts 11% en bij jongeren nog veel minder. Slechts 4% van de 18 tot 24 jarigen kijkt wel eens op de verpakking of iets milieuvriendelijk geproduceerd is (TNS NIPO, 2008, 'Trends aan tafel'). Om de volgende generatie goed voor te bereiden op het draaiend houden van een duurzame wereld, is het belangrijk om in de les aandacht te besteden aan verantwoord leven en thema's als wereldburgerschap, vrede en veiligheid en klimaatverandering. Websites en organisaties die lespakketten rondom mondiaal burgerschap en duurzaam leven aanbieden schieten als paddenstoelen uit de grond.
Hans van der Linden, economiedocent van het Marnix Gymnasium in Rotterdam, besloot mee te doen aan het project Markt voor Vrede. Markt voor Vrede is een online serious game waarin een fictieve aandelenmarkt gekoppeld wordt aan het maatschappelijke debat over een conflictgebied. Op deze manier krijgen middelbare scholieren spelenderwijs inzicht in de complexe processen als wederopbouw en macro-economie en tegelijkertijd krijgen ze iets mee over de werking van de effectenbeurs en de invloed van de media op de publieke opinie. Ook komt er een scholentour langs, waarin de leerlingen kennis kunnen maken met mensen die de gevolgen van armoede, uitbuiting en conflict aan den lijve ondervonden hebben.
Wij vroegen Hans van der Linden naar zijn bevindingen.
Werk een spel als Markt voor Vrede nou echt?
In de klas heb ik gezien dat het voor sommige leerlingen echt een eyeopener was, dat het de eerste keer was dat ze daadwerkelijk nadachten over het effect van zo'n langdurig conflict. Het persoonlijke verhaal van een Sudanese vluchteling die voor de scholentour de klas bezocht, liet een grote indruk achter op de studenten. Het maakt duidelijk dat economie ook over mensen en niet alleen over cijfers gaat.
Waarom zou je deze onderwerpen door middel van een spel aanbieden?
Een serious game gaat spelenderwijs in op dingen zoals betalingsbalansen, wisselkoersen en internationale handel. Deze elementen krijgen op zo een meer dynamische invulling in de les. Internationale handel, bijvoorbeeld, is een vrij leeg en abstract begrip. Door Markt voor Vrede wordt dit begrip aan een tastbaar conflict gekoppeld waardoor het meer tot leven komt. Verder is het spelelement een motor waarop het project voor leerlingen enthousiast wordt ontvangen. De leerlingen waren zowel onderling competitief als gezamenlijk tegenover de andere scholen die meededen.
Sluit een vakoverstijgend spel aan bij je bestaande lessen?
Je hebt wel wat werk aan het organiseren en inpassen van het project in je lesprogramma, maar als dit eenmaal gedaan hebt, gaat het vrijwel vanzelf. Ik heb een stukje van mijn eigen lesprogramma laten vallen maar dat kon omdat dit de onderdelen waren zoals internationale markt, en marktwerking, waar Markt voor Vrede weer op inging. Verder had ik de mazzel dat de leerlingen erg fanatiek waren, en er ook thuis vaak voor school al mee bezig waren.
Denk je dat leerlingen door dit spel de vertaling naar hun eigen gedrag kunnen maken?
Ja, zeker wel. Het voorbeeld van afgelopen jaar vind ik heel sprekend, dit was de manier waarop de grondstoffen uit onze mobieltjes bijdrage aan het voortdurende conflict in Congo. Dit vond ik een goede, tastbare manier om jongeren bewust te maken over de indirecte invloed die ook zij hebben op conflicten in de wereld.
Binnenkort zullen middelbare scholieren uit heel Nederland weer gaan handelen op Markt voor Vrede. Meer informatie over het spel is te vinden op www. marktvoorvrede.nl. Scholen en docenten kunnen zich vanaf nu aanmelden voor deelname in de periode 29 maart tot 23 april 2010. Het project is geheel verzorgd met een docentenhandleiding, introductieles van een gastdocent en online begeleiding voor leerlingen. De kosten bedragen 50 euro per school. GeĂŻnteresseerd? Neem dan contact op met Willemijn van Kol via, willemijn@eurosvoorvrede.nl.
Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet (www.anp-photo.com) en zichtbaar op www.perssupport.nl.
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
http://www.marktvoorvrede.nl/