Consumentenbond
19 februari 2010
Pensioenuitvoerders informeren onvoldoende
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) constateert dat de informatie
over pensioenen op dit moment nog ernstig tekort schiet. De bond vindt
dat pensioenfondsen en verzekeraars hun klanten duidelijker en
zorgvuldiger moeten informeren, zodat iedereen zich bewust is van zijn
pensioensituatie en op basis daarvan actie kan ondernemen.
Uit een drietal onderzoeken van de AFM blijkt dat de zorgplicht van
pensioenuitvoerders bij premieovereenkomsten tekort schiet, dat de
informatie die in een startbrief staat onvolledig en onbegrijpelijk is
en dat het jaarlijks uniform pensioenoverzicht (UPO) te complex is.
Dit jaarlijkse pensioenoverzicht heeft als doel om mensen inzicht te
geven in hun huidige en toekomstige pensioensituatie, maar slechts 36%
van de ontvangers leest het UPO grondig. En dan nog weten ze vaak niet
hoe het UPO gebruikt kan worden en doen ze er doorgaans niets mee.
Sleutelrol
De Consumentenbond maakt zich al jaren hard voor duidelijke informatie
over pensioenen. Pensioenuitvoerders en werkgevers spelen hierin een
sleutelrol. Om meer interesse te wekken van consumenten voor hun
pensioensituatie is een duidelijker pensioenoverzicht het
belangrijkste instrument. Het moet voor de consument helder zijn of
het gewenste leven na pensionering financieel haalbaar is. Als dat
niet haalbaar blijkt, moet er ondersteuning zijn bij eventuele
aanpassingen.