Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
Ook de patiënt heeft iets te melden
19 februari 2010
'En denk je dat ze opletten? Die man naast mij nam zijn medicijnen
helemaal niet in. Als ik het niet tegen zijn bezoek had gezegd, hadden
die pillen nu nog op dat nachtkastje gelegen. Dat kán toch niet!!'
Wie heeft niet op een verjaardagsfeestje wel eens een dergelijk
verhaal horen vertellen. Jammer dat die informatie niet altijd
terechtkomt op de plaats waar men daar ook iets mee kan. Als
ziekenhuizen en afdelingen dergelijke signalen zelf weten op te
vangen, kan dat de zorg beter en veiliger maken.
De Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) heeft onderzoek
gedaan naar de rol die patiënten kunnen spelen bij het signaleren van
zaken die mislopen. Daaruit werd onder andere duidelijk dat meldingen
van patiënten heel waardevolle informatie kunnen opleveren.
In onder andere het VU Medisch Centrum en het St. Elisabeth Ziekenhuis
Tilburg is men actief aan de slag gegaan met een systeem om patiënten
nadrukkelijk de gelegenheid te geven incidenten te melden. Een
beschrijving van die voorbeelden en de conclusies van het onderzoek
kunt u lezen in een artikel dat verscheen het Tijdschrift voor
Verpleegkundigen, 2010, nr 1: