Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie


Ook de patiënt heeft iets te melden

19 februari 2010

'En denk je dat ze opletten? Die man naast mij nam zijn medicijnen helemaal niet in. Als ik het niet tegen zijn bezoek had gezegd, hadden die pillen nu nog op dat nachtkastje gelegen. Dat kán toch niet!!'

Wie heeft niet op een verjaardagsfeestje wel eens een dergelijk verhaal horen vertellen. Jammer dat die informatie niet altijd terechtkomt op de plaats waar men daar ook iets mee kan. Als ziekenhuizen en afdelingen dergelijke signalen zelf weten op te vangen, kan dat de zorg beter en veiliger maken.

De Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) heeft onderzoek gedaan naar de rol die patiënten kunnen spelen bij het signaleren van zaken die mislopen. Daaruit werd onder andere duidelijk dat meldingen van patiënten heel waardevolle informatie kunnen opleveren.

In onder andere het VU Medisch Centrum en het St. Elisabeth Ziekenhuis Tilburg is men actief aan de slag gegaan met een systeem om patiënten nadrukkelijk de gelegenheid te geven incidenten te melden. Een beschrijving van die voorbeelden en de conclusies van het onderzoek kunt u lezen in een artikel dat verscheen het Tijdschrift voor Verpleegkundigen, 2010, nr 1: