Consumentenautoriteit


Persbericht | 19 februari 2010 | Consumentenautoriteit waarschuwt voor reisaanbieders zonder garantiemaatregelen

De Consumentenautoriteit is recent in een rechtszaak in het gelijk gesteld door het Gerechtshof te Den Haag. Het gaat om een zaak die de Consumentenautoriteit had aangespannen tegen een reisorganisator omdat deze niet voldoet aan de wettelijk verplichte garantiestelling bij het aanbieden van pakketreizen. Het Gerechtshof heeft bepaald dat het bedrijf Akwaaba Tours B.V. te Maastricht alsnog de garantiestelling moet regelen of moeten stoppen met het aanbieden van pakketreizen. De rechter heeft dwangsommen opgelegd om het bedrijf te dwingen de uitspraak na te leven. Op dit moment biedt dit bedrijf de wettelijk verplichte garantie niet, maar biedt het bedrijf nog wel reizen aan.

Waarschuwing

Ook moet het genoemde bedrijf een mededeling met verwijzing naar de uitspraak van de rechter openbaar maken via haar website. Dit heeft zij tot op heden niet gedaan. De Consumentenautoriteit roept consumenten daarom op goed op te letten of er een garantieregeling is voordat zij hun vakantie boeken.

Garantiestelling reisbranche

Reisorganisatoren die pakketreizen aanbieden zijn wettelijk verplicht maatregelen te treffen voor het geval zich een faillissement mocht voordoen, de zogenaamde reisgarantie. Deze houdt in dat reizigers die de reissom al voldaan hebben hun geld terugkrijgen als de reisorganisator failliet gaat. Reizigers die al op reis zijn, worden gerepatrieerd. De meeste reisorganisatoren hebben hun garantiestelling geregeld via de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). Na diverse acties van de Consumentenautoriteit blijkt dat er nog altijd een kleine groep reisbedrijven is die hun garantiestelling niet op orde heeft. Deze bedrijven worden voor de rechter gedaagd. In een aantal andere zaken wordt binnenkort een uitspraak verwacht.

Daarnaast moet de consument zelf ook alert zijn en nagaan welke maatregelen de reisaanbieder heeft getroffen om hem te beschermen in geval van faillissement. Reisorganisatoren zijn verplicht de genomen maatregelen openbaar te vermelden.

* Download de uitspraak in de zaak Akwaaba Tours B.V. (573 kb)

Meer informatie: Rita Buit, persvoorlichting Consumentenautoriteit, telefoon: 070-330 59 46 e-mail: pers@consumentenautoriteit.nl. Consumenten kunnen meer informatie vinden op
http://www.consuwijzer.nl/


---