Consumentenautoriteit
Persbericht | 19 februari 2010 | Consumentenautoriteit waarschuwt voor
reisaanbieders zonder garantiemaatregelen
De Consumentenautoriteit is recent in een rechtszaak in het gelijk
gesteld door het Gerechtshof te Den Haag. Het gaat om een zaak die de
Consumentenautoriteit had aangespannen tegen een reisorganisator omdat
deze niet voldoet aan de wettelijk verplichte garantiestelling bij het
aanbieden van pakketreizen. Het Gerechtshof heeft bepaald dat het
bedrijf Akwaaba Tours B.V. te Maastricht alsnog de garantiestelling
moet regelen of moeten stoppen met het aanbieden van pakketreizen. De
rechter heeft dwangsommen opgelegd om het bedrijf te dwingen de
uitspraak na te leven. Op dit moment biedt dit bedrijf de wettelijk
verplichte garantie niet, maar biedt het bedrijf nog wel reizen aan.
Waarschuwing
Ook moet het genoemde bedrijf een mededeling met verwijzing naar de
uitspraak van de rechter openbaar maken via haar website. Dit heeft
zij tot op heden niet gedaan. De Consumentenautoriteit roept
consumenten daarom op goed op te letten of er een garantieregeling is
voordat zij hun vakantie boeken.
Garantiestelling reisbranche
Reisorganisatoren die pakketreizen aanbieden zijn wettelijk verplicht
maatregelen te treffen voor het geval zich een faillissement mocht
voordoen, de zogenaamde reisgarantie. Deze houdt in dat reizigers die
de reissom al voldaan hebben hun geld terugkrijgen als de
reisorganisator failliet gaat. Reizigers die al op reis zijn, worden
gerepatrieerd. De meeste reisorganisatoren hebben hun garantiestelling
geregeld via de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). Na diverse
acties van de Consumentenautoriteit blijkt dat er nog altijd een
kleine groep reisbedrijven is die hun garantiestelling niet op orde
heeft. Deze bedrijven worden voor de rechter gedaagd. In een aantal
andere zaken wordt binnenkort een uitspraak verwacht.
Daarnaast moet de consument zelf ook alert zijn en nagaan welke
maatregelen de reisaanbieder heeft getroffen om hem te beschermen in
geval van faillissement. Reisorganisatoren zijn verplicht de genomen
maatregelen openbaar te vermelden.
* Download de uitspraak in de zaak Akwaaba Tours B.V. (573 kb)
Meer informatie: Rita Buit, persvoorlichting Consumentenautoriteit,
telefoon: 070-330 59 46 e-mail: pers@consumentenautoriteit.nl.
Consumenten kunnen meer informatie vinden op
http://www.consuwijzer.nl/
---