Politie Brabant Zuid-Oost

Politie bekeurt 2.200 fietsers voor rijden zonder goede verlichting

Eindhoven, 19-02-2010 o In de politieregio Brabant Zuid-Oost zijn in 2009 en in januari 2010 ruim 2.200 fietsers bekeurd voor fietsen zonder goede verlichting bij slecht weer of in het donker. In 2008 werden in totaal 2.600 verbalen geschreven. Een mogelijke verklaring voor de daling is dat het sinds vorig jaar is toegestaan om te fietsen met losse lampjes. Losse lampjes werden gedurende de onlangs landelijk gevoerde fietsverlichtingscampagne veelvuldig tijdens (controle)acties uitgedeeld in regio Brabant Zuid-Oost door onder andere Veilig Verkeer Nederland (VVN) en de politie.

De jaarlijks terugkerende landelijke fietsverlichtingscampagne, die in september in de regio startte, bestond uit een waarschuwings- en een handhavingsfase. Het SRE (Samenwerking Regio Eindhoven), VVN en de politie werken daarbij nauw samen.

Losse lampjes

De politie merkt dat gedurende de campagneperiode het aantal fietsers met correcte rijwielverlichting stijgt. In een enkel geval was er zelfs sprake van een fietsverlichtingscontrole waarbij geen bekeuringen werden geschreven omdat alle passerende fietsers hun verlichting op orde hadden. Naast het toestaan van losse lampjes en technisch verbeterde fietsverlichting, zal ook de voorlichtingscampagne in de media met o.a. preventieve acties op scholen, uitgevoerd door de politie en VVN, van invloed zijn geweest.

Gestegen

Bij een landelijke meting (na 17.026 waarnemingen) onder fietsers, uitgevoerd door Rijkswaterstaat in december '08/januari '09, bleek dat 65 procent zowel voor- als achterlicht voert; 77 procent van de fietsers alleen het voorlicht en 69 procent alleen het achterlicht heeft branden. Ook blijkt uit hetzelfde onderzoek dat in de ochtend (67 procent) meer fietsers met (voor- en achter)licht fietsen dan in de avond (63 procent). In de afgelopen 6 jaar is het percentage fietsers dat verlichting voert conform de regelgeving gestegen van 55 naar 62 procent.

Niet te vatten

Hoewel het bovenstaande (redelijk) positief klinkt, zijn er dus nog altijd fietsers die rijden zonder goede verlichting. Ook is het haast niet te vatten dat ouders hun kinderen laten rijden op fietsen met defecte verlichting. De politie blijft dan ook het hele jaar controleren, zij het dat met name de intensievere controles plaatsvinden tijdens de donkere maanden.

Feiten en weetjes


· Een kwart van alle ongelukken met fietsers gebeurt in de duisternis. Landelijk zijn ieder jaar zo'n 10.000 fietsers betrokken bij een tweezijdig ongeval in het donker, meestal met een auto als andere partij. Ruim vijfhonderd fietsers raken hierbij per jaar zwaar gewond en zo'n veertig slachtoffers overleven het niet.


· Als één procent van de fietsers die nu zonder licht rijdt z'n licht ontsteekt, scheelt dit elk jaar zo'n tien ernstige slachtoffers.


· Fietsers moeten in het donker (tussen zonsondergang en zonsopgang) en, als het zicht ernstig belemmerd wordt, ook bij daglicht voor- en achterverlichting voeren. Ook zijn verplicht: een achterreflector (sinds 1979), reflectoren op de trappers (sinds 1979) en zijreflectie aan de wielen (zo dicht mogelijk bij de velg, bijvoorbeeld op de banden).


· Op een fiets mag fietsverlichting aanwezig zijn. Geen enkele fiets moet dus bij verkoop voorzien zijn van verlichting. Pas als in het donker of bij slecht zicht gereden wordt zonder brandende verlichting, is sprake van een strafbaar feit.