Politie Brabant Zuid-Oost
Politie bekeurt 2.200 fietsers voor rijden zonder goede verlichting
Eindhoven, 19-02-2010 o In de politieregio Brabant Zuid-Oost zijn in
2009 en in januari 2010 ruim 2.200 fietsers bekeurd voor fietsen
zonder goede verlichting bij slecht weer of in het donker. In 2008
werden in totaal 2.600 verbalen geschreven. Een mogelijke verklaring
voor de daling is dat het sinds vorig jaar is toegestaan om te fietsen
met losse lampjes. Losse lampjes werden gedurende de onlangs landelijk
gevoerde fietsverlichtingscampagne veelvuldig tijdens (controle)acties
uitgedeeld in regio Brabant Zuid-Oost door onder andere Veilig Verkeer
Nederland (VVN) en de politie.
De jaarlijks terugkerende landelijke fietsverlichtingscampagne, die in
september in de regio startte, bestond uit een waarschuwings- en een
handhavingsfase. Het SRE (Samenwerking Regio Eindhoven), VVN en de
politie werken daarbij nauw samen.
Losse lampjes
De politie merkt dat gedurende de campagneperiode het aantal fietsers
met correcte rijwielverlichting stijgt. In een enkel geval was er
zelfs sprake van een fietsverlichtingscontrole waarbij geen
bekeuringen werden geschreven omdat alle passerende fietsers hun
verlichting op orde hadden. Naast het toestaan van losse lampjes en
technisch verbeterde fietsverlichting, zal ook de
voorlichtingscampagne in de media met o.a. preventieve acties op
scholen, uitgevoerd door de politie en VVN, van invloed zijn geweest.
Gestegen
Bij een landelijke meting (na 17.026 waarnemingen) onder fietsers,
uitgevoerd door Rijkswaterstaat in december '08/januari '09, bleek dat
65 procent zowel voor- als achterlicht voert; 77 procent van de
fietsers alleen het voorlicht en 69 procent alleen het achterlicht
heeft branden. Ook blijkt uit hetzelfde onderzoek dat in de ochtend
(67 procent) meer fietsers met (voor- en achter)licht fietsen dan in
de avond (63 procent). In de afgelopen 6 jaar is het percentage
fietsers dat verlichting voert conform de regelgeving gestegen van 55
naar 62 procent.
Niet te vatten
Hoewel het bovenstaande (redelijk) positief klinkt, zijn er dus nog
altijd fietsers die rijden zonder goede verlichting. Ook is het haast
niet te vatten dat ouders hun kinderen laten rijden op fietsen met
defecte verlichting. De politie blijft dan ook het hele jaar
controleren, zij het dat met name de intensievere controles
plaatsvinden tijdens de donkere maanden.
Feiten en weetjes
· Een kwart van alle ongelukken met fietsers gebeurt in de
duisternis. Landelijk zijn ieder jaar zo'n 10.000 fietsers betrokken
bij een tweezijdig ongeval in het donker, meestal met een auto als
andere partij. Ruim vijfhonderd fietsers raken hierbij per jaar zwaar
gewond en zo'n veertig slachtoffers overleven het niet.
· Als één procent van de fietsers die nu zonder licht rijdt z'n
licht ontsteekt, scheelt dit elk jaar zo'n tien ernstige slachtoffers.
· Fietsers moeten in het donker (tussen zonsondergang en
zonsopgang) en, als het zicht ernstig belemmerd wordt, ook bij
daglicht voor- en achterverlichting voeren. Ook zijn verplicht: een
achterreflector (sinds 1979), reflectoren op de trappers (sinds 1979)
en zijreflectie aan de wielen (zo dicht mogelijk bij de velg,
bijvoorbeeld op de banden).
· Op een fiets mag fietsverlichting aanwezig zijn. Geen enkele
fiets moet dus bij verkoop voorzien zijn van verlichting. Pas als in
het donker of bij slecht zicht gereden wordt zonder brandende
verlichting, is sprake van een strafbaar feit.