Geachte Voorzitter,
Onderstaand stuur ik u de antwoorden op vragen van het lid Pieper (CDA) over
het bericht "Gemeente wantrouwt particulier beheerder".
1
Kent u het bericht "Gemeente wantrouwt particulier beheerder"?
Ja.
2
Hoe staat het bericht in Trouw in verhouding tot de Verklaring van Linschoten,
waarmee particuliere natuurbeheerders en terreinbeherende organisaties (TBO's)
hun krachten ter realisatie van de Ecologische Hoofdstructuur (EHS) bundelen?
Het krantenartikel beschrijft de problemen waar particulieren tegenaan lopen bij
het beheer van de EHS en waardoor het voor particulieren onaantrekkelijk is om
te investeren in natuur. De afspraken uit de Verklaring van Linschoten beogen
hieraan een einde te maken.
3
Was behalve het Interprovinciaal Overleg (IPO) ook de VNG (Vereniging
Nederlandse Gemeenten) bij deze Verklaring betrokken? Is bij de Verklaring
uitgesproken door de aanwezigen dat een gelijkwaardige behandeling van
particuliere natuurbeheerders en terreinbeherende organisaties van belang is? Op
welke wijze zijn deze voornemens gecommuniceerd en omgezet in daadwerkelijke
acties?
4
Wat is de stand van zaken van de vertaling van de gelijkwaardige behandeling in
aangepaste regelgeving voor het verwerven van nieuwe en bestaande natuur?
Welke rol spelen IPO, VNG en/of individuele provincies en gemeenten hierin?
Datum
18 februari 2010
Onze referentie
NLP 2010-0827
Pagina 2 van 3
6
Wat is de stand van zaken van de toetsing bij de Europese Commissie in Brussel
van de voorstellen die voortvloeien uit de Verklaring van Linschoten? Is het waar
dat in Brussel ook een conceptregeling aankoopsubsidies ligt? Kunt u uiteenzetten
wat daar de stand van zaken is? Deelt u de mening dat, zolang de voorstellen in
Brussel liggen, er terughoudend moet worden omgegaan met de toedeling van de
EHS-gebieden? Zo ja, waaruit blijkt dit? Zo nee, wat is de reden hiervoor?
De gelijkwaardigheid tussen particuliere natuurbeheerders en terreinbeherende
organisaties is een van de uitgangspunten van de Verklaring. Het belang wordt
door alle partijen onderschreven. De uitwerking van de afspraken is in volle gang.
Daarbij zijn de partijen bij het Linschotenberaad nauw betrokken. Zo hebben
provincies inmiddels een inventarisatie afgerond over de wijze waarop
particulieren in de verschillende provincies worden begeleid. Deze inventarisatie
vormt de basis om samen met de partijen te verkennen op welke manier
effectieve ondersteuning kan worden aangeboden.
Verder is er inmiddels een conceptregeling opgesteld voor het volledig subsidiëren
van grondaankopen door particulieren op basis van gelijkwaardigheid. Deze
conceptregeling, die als model zal dienen voor provinciale regelingen, is in oktober
2009 voor prenotificatie aan de Europese Commissie gezonden. De Commissie
heeft nog geen definitief standpunt ingenomen. Ik zie in de prenotificatieprocedure
voor de conceptregeling grondaankoop geen aanleiding om pas op de
plaats te maken met de subsidiering van grondverwerving voor de EHS. Dat zou
immers vertraging van de realisatie van de EHS betekenen en dat acht ik
onwenselijk. Om de taakstelling van de EHS in 2018 te halen, is maximale inzet
van alle betrokken partijen noodzakelijk.
Behalve gelijkwaardigheid is het stimuleren van het achterblijvende particulier
natuurbeheer een belangrijk uitgangspunt uit de Verklaring van Linschoten. Door
het verbeteren van het particulier natuurbeheer wordt beoogd de EHS-doelstelling
in 2018 te halen. Verbetering van de prestaties van particulieren gaat vanzelfsprekend
niet ten koste van de prestaties van andere eigenaarcategorieën.
Bij de start van het Linschotenberaad is de Vereniging van Nederlandse
Gemeenten (VNG) gehoord over de problematiek van het achterblijvende
particulier natuurbeheer, maar de VNG is geen ondertekenaar van de Verklaring.
Het IPO is vanaf het begin bij het 'Linschotenproces' betrokken en coördineert de
inbreng van de individuele provincies.
5
Kunt u een overzicht geven van alle subsidie- en andere regelingen en afspraken
die aan TBO's een bijzondere positie toekennen ten opzichte van andere
particulieren bij de verwerving, realisatie en het beheer van bestaande en nieuwe
natuur?
De TBO's hebben op dit moment, door een 100% subsidie bij de grondverwerving
voor de EHS, een bijzondere positie ten opzichte van de particulieren, maar het
Linschoten-proces is juist bedoeld om gelijkberechtiging tussen de partijen te
realiseren.
Voor natuurbeheer kunnen zowel particulieren als particuliere terreinbeherende
organisaties subsidie aanvragen op grond van de provinciale Subsidieregelingen
Natuurbeheer.
Datum
18 februari 2010
Onze referentie
NLP 2010-0827
Pagina 3 van 3
Ook in het nieuwe Subsidiestelsel Natuur- en Landschapsbeheer (SNL) worden de
terreinbeherende organisaties en andere particulieren bij het natuurbeheer gelijk
behandeld. Over het natuurbeheer door Staatsbosbeheer worden financiële
afspraken gemaakt tussen Staatsbosbeheer en mij.
7
Kunt u de signalen over problemen bij de uitvoering van de regeling nieuwe
landgoederen bevestigen, onder meer doordat de uitvoering bij de provincies is
neergelegd en de invulling bij de gemeenten?
Grondeigenaren die een nieuw landgoed willen ontwikkelen, kunnen van de
provincie een subsidie ontvangen voor de grondkosten en voor het ontwikkelen
van nieuwe natuur. Om een nieuw landgoed te ontwikkelen zijn ook vergunningen
op het gebied van de ruimtelijke ordening nodig. Gemeenten kunnen binnen hun
verantwoordelijkheid voor het ruimtelijk beleid nadere eisen stellen. Deze kunnen
leiden tot enige vertraging bij de ontwikkeling van nieuwe landgoederen.
De Verklaring van Linschoten heeft deze problemen geanalyseerd en doet (in het
bij de Verklaring horende werkdocument) concrete voorstellen om deze problemen
op te lossen. De regie is in handen van de provincies in samenwerking met de
gemeenten.
DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT,
G. Verburg
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit