Ministerie van Defensie
Waterinjectie maakt F-16 stiller
19 februari 2010, 9.49 uur
Door
water onder extreem hoge druk in de hete wolk uitlaatgassen, de
jetblast, van een militaire straaljager te spuiten, neemt het geluid
tijdens proefdraaien van een straalmotor hoorbaar af. Dit bijzondere
principe werd afgelopen week voor het eerst én met succes op een F-16
uitgeprobeerd op Vliegbasis Leeuwarden. De uitkomsten van het
onderzoek kunnen in de toekomst mogelijk worden gebruikt om het geluid
van straalmotoren op de grond, en wellicht ook in de lucht, te
reduceren.
"Dit is een hele grote stap voorwaarts voor de wetenschap. In Amerika
is al wel met een schaalmodel en een losse motor getest, maar nu voor
het eerst met een echte straaljager", vertelt Theo van Veen,
projectleider en initiator van het bijzondere testprogramma en
werkzaam bij het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR).
Waterinjectie F-16
* Download deze video
+ Video voor Windows Media Player
Video | 17 februari 2010 | wmv | 01:25 | 3.3MB
+ Video voor Apple Quicktime Player
Video | 17 februari 2010 | mp4 | 01:25 | 5.5MB
+ Video voor mobiel gebruik
Video | 17 februari 2010 | 3gp | 01:25 | 0.9MB
* Uitgeschreven tekst
Zie het origineel
Door water onder extreem hoge druk in de hete wolk uitlaatgassen,
de jetblast, van een militaire straaljager te spuiten, neemt het
geluid tijdens proefdraaien van een straalmotor hoorbaar af.
Testopstelling
Het onderzoek naar geluidsvermindering bij straalvliegtuigen maakt op
Leeuwarden een grote stap voorwaarts. Foto: ministerie van Defensie
De eerste uitdaging was het achteruit parkeren van de F-16 met zijn
uitlaat, de nozzle, exact in het midden en op 25 centimeter van de
metalen `waterring'. Waar bij een klok de cijfers van de uren zitten,
zitten op de ring 12 slangen met hun spuitkop onder een hoek van 60
graden gericht op het midden van de jetblast en de ring.
Turbulentie
De slangen zijn aangesloten op een speciaal voor deze test
aangeschafte pomp die 1000 liter water per minuut met een druk van
maar liefst 56 bar kan opwekken. De pomp trekt water uit 2 containers
met in totaal 70.000 liter. Op bijna 50 meter afstand, in een kwart
cirkel aan de zijkant, staan 34 geavanceerde microfoons op de
achterkant van de F-16 gericht. Die registreren eerst het geluid
zonder waterinjectie en vervolgens met. Bekeken wordt welke invloed de
afstand van de microfoons, het vermogen van de F-16 en de waterdruk op
de uitkomsten hebben. Ook nemen de onderzoekers de
weersomstandigheden, zoals temperatuur, windsnelheid en luchtdruk,
mee.
Geluidgolven
Een highspeed-camera observeert vanaf de zijkant de ring en de
jetblast. Van Veen: "We weten dat het water de luchtstroming
verandert, waardoor de geluidgolven en de turbulentie verminderen. Dit
zorgt voor de geluidreductie en het verdwijnen van het gekraak
(uitschieters), waardoor het geluid beter te verdragen is. Wat we niet
weten is hoe het water de luchtstroming precies verandert. Dat hopen
we met behulp van de camera te zien."
Opluchting
De ring is precies op maat gemaakt voor de uitlaat van de F-16. Foto:
ministerie van Defensie
De waterring en de pomp werden vorige week voor het eerst in de
praktijk gebruikt. De betrokken medewerkers van de NLR, de luchtmacht
en de Nederlandse Defensie Academie waren dan ook zichtbaar opgetogen
toen bleek dat de gehele testopstelling perfect werkte. De angst dat
de enorme druk voor onaangename verrassingen zou zorgen, bleek
onterecht. Toen de pomp werd aangezet kruisten de waterstralen elkaar
precies in het midden. Met een draaiende F-16-motor zorgde het water
voor een dampwolk van tientallen meters achter het vliegtuig.
"De ring blijkt stabiel", concludeert Van Veen. "De slangen zijn
slechts minimaal verschoven. Wij zijn zeer tevreden." De op een
betonblok gemonteerde waterring is echter nog geen standaard
geluidsreducerend product, en ook is het in deze vorm niet in de lucht
toepasbaar. Toch zien de betrokkenen de toepassingen al voor zich, ook
voor vliegende jets. "Als we met behulp van camerabeelden weten hoe
het water de luchtstroom verandert, kunnen we hetzelfde effect
bereiken met metalen vormen in de nozzle, zonder verlies van vermogen
en besturing."
Dankzij vooronderzoek van de Amerikaanse wetenschappers Anjaneyulu
Krothapalli en Jack Seiner was al bekend dat de optimale hoek van de
waterinjectie 60 graden is. De 2 Amerikaanse wetenschappers doen al
jaren onderzoek naar het onderwerp en zijn zelfs speciaal voor de
gelegenheid naar Leeuwarden gekomen.
Hoewel er nog vervolgtesten plaatsvinden op vol afterburnervermogen en
met maximale waterdruk, is de eerste sessie voor Van Veen al geslaagd.
"De proefopstelling werkt perfect en we hebben al veel bruikbare
resultaten. Van tevoren hadden we een geluidsvermindering van 6 tot 8
decibel berekend, maar na deze eerste test lijkt 10 decibel niet
onwaarschijnlijk. Op grotere afstand van de jet betekent dat voor het
menselijk oor een halvering van geluid."