Maastricht University


Promotie Mw. Sara K. Safay
School of Business and Economics.

Promotor: prof.dr. R.A. Roe; co-promotor: dr. A. van Iterson. Titel: "Impression Management in Consultancy: Behavior tendencies, processes, and effectiveness". Vrijdag 19 februari 2010, 14.00 uur

Mensen zijn in staat de informatie die zij aan anderen tonen te selecteren om zo de gewenste indruk te maken en daarmee het denken en daaruit volgend gedrag te veranderen. Dit zogeheten 'impression management (IM)' wordt geacht invloed te hebben op de prestaties van consultants. Deze dissertatie behandelt de vraag of en hoe IM een dergelijke invloed kan hebben. De resultaten geven aan dat bepaalde soorten IM gedrag de prestaties van consultants positief beïnvloeden. IM kan echter ook leiden tot het ervaren van stress en het prestatieniveau van consultants verslechteren. Vastgesteld werd dat persoonlijke kenmerken, zoals leeftijd en culturele achtergrond, een effect hebben op de IM keuze. Bovendien werd vastgesteld dat het IM effect na langere tijd verdwijnt. De resultaten leiden tot de conclusie dat IM moet worden gezien als een integraal onderdeel van de werkprestaties van een consultant. Selectieprocessen en trainingssessies worden gezien als een mogelijke manier om niet alleen goede consultants te vinden en op te leiden, maar ook goede impression managers.