Gasterra
Energy Battle
19-1-2010 | Persbericht
Energietransitie thema van tweede Energy Battle
Internationaal talent strijdt in Groningen om energie-innovatieprijs
Studentstock organiseert op vrijdag 19 februari in het stadion van FC
Groningen, de Euroborg de eerste voorronde van de tweede editie van de
Energy Battle. Tweehonderd ambitieuze laatstejaars HBO- en
WO-studenten uit heel Nederland verdiepen zich een dag lang in actuele
door bedrijven aangedragen energievraagstukken. Een jury, voorgezeten
door de CEO van hoofdsponsor GasTerra, Gertjan Lankhorst, selecteert
de finalisten in twee voorrondes, waarvan de tweede in september wordt
georganiseerd. De finale vindt in november plaats, ook in Groningen
tijdens de Energy Delta Convention.
De subthema's waarop de studenten zich kunnen richten, zijn
energieopslag, energietransport, bio-energie, zonne-energie,
energieconsumptiepatronen, energierecht, duurzame energie en
energiebeleid. De winnende teams worden geselecteerd aan de hand van
de drie criteria die ook worden gebruikt voor Amerikaans
patentaanvragen: novelty, utility and non-obvious of character.
`Het structureel veilig stellen van de energievoorziening in
combinatie met het aanpakken van het klimaatvraagstuk is een van de
belangrijkste uitdagingen van onze tijd', aldus Gertjan Lankhorst. `De
transitieperiode naar een volledig duurzame energie-economie zal nog
decennia duren. In die periode moeten we nieuwe innovatieve
oplossingen vinden en zo efficiënt mogelijk met de bestaande bronnen
omspringen. Het talent dat die oplossingen straks zal aandragen,
studeert nu. We willen hen graag stimuleren om deze klus aan te
pakken. Initiatieven zoals de Energy Battle zijn daarvoor een
uitstekend middel.'
`De Energy Battle werkt als een soort denktank voor de energiesector`,
zegt organisator Geertje Dam, new bussiness director van
StudentsMedia, `De toegevoegde waarde voor bedrijven is dat actuele
vraagstukken die nu nog op de plank liggen of patenten waar men intern
geen tijd voor heeft, door teams van studenten worden opgepakt en
gedurende het hele jaar verder worden uitgewerkt. Als het idee de
moeite waard is, kunnen pop-up businesses ontstaan - bedrijven die
gedurende een bepaalde periode aan een veelbelovend project werken en
na afronding ervan weer verdwijnen. Een goed voorbeeld hiervan is het
winnende idee van de Energy Battle 2009, Magic Boiler. Het
studententeam kwam met een exportfinancieringsvoorstel en is daar
daadwerkelijk mee aan de slag gegaan.'
De Energy Battle is naast een ideeënfabriek een effectief werving- en
selectiemiddel voor bedrijven die actief zijn in de energiesector.
Deelnemende bedrijven kunnen vooraf hun teams samenstellen door
gebruik te maken van de Energy Talent Pool van StudentStock. De
bedrijven en studenten kunnen elkaar vervolgens leren kennen.
De Energy Battle van 19 februari wordt net als vorig jaar afgesloten
met een exclusief energiefeest op een nu nog geheime locatie.