Van Gogh Museum
Amsterdam, 8 december 2009
Van Gogh Museum presenteert Paul Gauguin. De doorbraak naar moderniteit
Van 19 februari tot en met 6 juni 2010 is de tentoonstelling Paul
Gauguin. De doorbraak naar moderniteit te zien in de
tentoonstellingsvleugel van het Van Gogh Museum. Voor het eerst wordt
in deze expositie aandacht besteed aan de Volpini-serie: de serie
prenten waarmee Gauguin (1848-1903) tijdens de Parijse
Wereldtentoonstelling van 1889 exposeerde in het Café des Arts van de
heer Volpini. De 11 zinkografieën geven een belangrijk overzicht van
de dierbare themaâs van het werk van de kunstenaar: van de exotische
landschappen van Martinique tot scènes uit Bretagne en Arles. Ook
worden schilderijen van Gauguin en zijn vrienden getoond die in Café
des Arts geëxposeerd werden of een duidelijk verband hebben met de
Volpini-serie. In totaal zijn ongeveer
60 werken (schilderijen, werken op papier, sculpturen en keramiek) te
zien waaronder sleutelstukken als Wees mysterieus (Musée dâOrsay),
Dansende Bretonse meisjes (National Gallery, Washington), Zelfportret
(Poesjkin Museum), Is er nieuws (Gemäldegalerie Neue Meister,
Dresden) en de recente aanwinst van het Van Gogh Museum Spinnend
Bretons meisje. Paul Gauguin. De doorbraak naar moderniteit is tot
stand gekomen in samenwerking met The Cleveland Museum of Art, waar
hij te zien is tot en met 18 januari 2010.
Volpini-serie
De prenten van Gauguin, die later bekend zouden worden als de
Volpini-serie, had de kunstenaar gemaakt op aanraden van
kunsthandelaar Theo van Gogh als een manier om zijn schilderijen onder
de aandacht te brengen. Het Van Gogh Museum verwierf deze
Volpini-serie in 2004. De serie past binnen de sterk samenhangende
verzameling prentkunst van het museum. Deze deelcollectie geeft een
goed beeld van de belangrijkste ontwikkelingen in de productie van de
Parijse grafiek gedurende de laatste twee decennia van de 19de eeuw.
De L'Exposition de Peintures du Groupe Impressioniste et Synthétiste
in het Café des Arts bevatte behalve prenten en schilderijen van
Gauguin ook werk van onder anderen Charles Laval, Emile Bernard en
Louis Anquetin. In de rebelse traditie van Gustave Courbet en Edouard
Manet hadden zij deze eigen expositie georganiseerd als tegenhanger
van de gevestigde kunst die getoond werd op de Wereldtentoonstelling.
Het was de eerste gezamenlijke manifestatie van een groep kunstenaars
die de geschiedenis in zou gaan als de School van Pont-Aven. Gauguin
en zijn vrienden hadden het impressionisme en het realisme verworpen
ten gunste van het synthetisme, een stijl die zich kenmerkte door de
vereenvoudiging van vormen en kleuren tot vlakke, ritmische patronen
en golvende lijnen. Deze nieuwe stroming werd een belangrijke
inspiratiebron voor onder andere Les Nabis, een groep
avant-gardekunstenaars die actief was in Parijs in de periode
1890-1905.
Publicaties
Paul Gauguin. De doorbraak naar moderniteit, Heather Lemonedes,
Belinda Thomson e.a.,
Van Gogh Museum / The Cleveland Museum of Art / Hatje Cantz Verlag,
248 paginaâs,
200 illustraties, in het Nederlands, Engels, Duits en Frans. Prijs: â¬
32,50 (museumeditie).
Visions: Gauguin and his time (Van Gogh Studies 3), Dario Gamboni,
Juliet Simpson e.a, Waanders Uitgevers / Van Gogh Museum, 208
paginaâs, 90 illustraties, in het Engels.
Prijs: ⬠45,- (hardcover).
Beide publicaties zijn verkrijgbaar in de museumwinkel van het Van
Gogh Museum en via www.vangoghmuseumshop.com.