Ingezonden persbericht
Hogesnelheidstrein Fyra nog nauwelijks gebruikt
donderdag 18 februari 2010
Uit onderzoek van treinreiziger.nl in samenwerking met RTL Z blijkt dat hogesnelheidstrein Fyra - welke rijdt tussen Rotterdam en Amsterdam - nog nauwelijks wordt gebruikt. Uit een steekproef blijkt dat gemiddeld 8,5 procent van de stoelen bezet zijn. NS gaat zelf uit van een bezettingsgraad van 15 procent, 4 procent lager dan het bedrijf in december meldde.
Treinreiziger.nl telde in samenwerking met RTL Z de helft van het aantal Fyra ritten. Tijdens de spits werden er gemiddeld zo'n 100 reizigers geteld. In de daluren lag dit aantal op zo'n 25 reizigers. Dat terwijl een Fyra trein 586 zitplaatsen telt (inclusief klapzittingen).
Volgens NS voldoet de Fyra aan de verwachtingen. "De trein rijdt nu slechts één keer per uur. Die frequentie zal geleidelijk omhoog gaan. Dan verwachten we ook meer reizigers". Bij de presentatie van de jaarcijfers maakte NS overigens wel bekend dat men vanwege de crisis en de late levering van de snelle treinen er nu uit wordt gegaan van lagere reizigersprognoses. Daarvoor heeft het bedrijf een aanvullende dotatie aan de voorziening verlieslatend contract gedaan van ¤ 70 miljoen.
De Fyra heeft volgens NS sinds de ingebruikname zo'n 260.000 reizigers vervoerd. Het bedrijf betaalde in 2009 zo'n 29 miljoen euro om over de lijn te mogen rijden. Reizigers betalen op hun beurt 7,40 euro toeslag voor een enkeltje Rotterdam - Amsterdam. De Fyra is 20 minuten sneller dan de reguliere trein.
Uiteindelijk moet de Fyra nog sneller worden, maar daarvoor zijn de treinstellen van de Italiaanse treinbouwer AnsaldoBreda nodig. Deze zullen naar verwachting vanaf eind 2010 geleverd gaan worden. NS wil vanwege de late levering een claim bij de fabrikant indienen van 60 miljoen euro. Eerder maakte de Belgische spoorwegen al bekend een claim te zullen indienen.