Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Werknemers: investeer meer in schoonmaak
Vieze toiletpot blijft grote zorg
. Werknemers minst tevreden over schoonmaak sanitair en werkplek . Klimaat werkplek laag gewaardeerd door werknemers . Algehele waardering facilitydiensten stijgt

Rotterdam, 18 februari 2010 - Nederlandse werknemers zijn nog steeds niet tevreden over de kwaliteit van de schoonmaak bij het bedrijf waar zij werken. Ondanks een lichte verbetering ten opzichte van 2008 blijkt uit het jaarlijkse facilitybelevingsonderzoek van Integron opnieuw dat de schoonmaak van sanitair het grootste aandachtspunt blijft. Een op de zes werknemers noemt verbetering van schoonmaak en hygiëne spontaan als verbeterpunt.

De Mexicaanse griep lijkt maar van geringe invloed op de waardering. 91% van de werknemers vindt dat er door de werkgever op dit punt voldoende maatregelen zijn genomen. Desondanks dringt een op de vier werknemers aan op meer investeringen in schoonmaak. Ook investeringen in thuiswerk en het klimaat op de werkplek staan hoog op het wensenlijstje. Dit sluit aan bij de lage waardering voor het klimaat op de werkplek, een aspect dat dit jaar voor het eerst in het onderzoek is opgenomen. Met name de mate waarin men invloed kan uitoefenen op het werkplekklimaat, kan op weinig waardering rekenen. "Zowel de schoonmaak als het klimaat op de werkplek is van grote invloed op het welbevinden van de werknemer en daarmee dus ook op het werkplezier, de motivatie en uiteindelijk de productiviteit", aldus Integron-directeur Stephan van Gelder. "Dat bleek vorig jaar al en wordt nu nogmaals bevestigd. Ik denk dat het een wake-up call voor werkgevers is."

Het representatieve onderzoek besloeg tien kwaliteitsgebieden: gebouw, schoonmaak, catering, werkplek, klimaat, beveiliging, receptie, servicedesk, kopieer- en printomgeving en afval. Het rapportcijfer voor het totaal van de facilitaire taken steeg van 6,98 naar 7,39. Ook de waardering voor de schoonmaak steeg licht, maar bleef onder de 7 steken (6,93). De eindgebruikers zijn het meest tevreden over de receptie (7,88), de servicedesk (7,5) en de kopieer- en printomgeving (8,0). Naast waardering geeft het onderzoek ook inzicht in het belang van de verschillende kwaliteitsgebieden. Daaruit blijkt dat werknemers de servicedesk en de werkplek het meest belangrijk vinden. Het belang en de waardering combinerend, levert dat een wensenlijstje op dat wordt aangevoerd door schoonmaak van sanitair, gevolgd door klimaat van de werkplek, kwaliteit van de oplossingen die de facility servicedesk biedt, en de responssnelheid van de servicedesk.

Over het onderzoek
Voor het grootschalige tevredenheidsonderzoek naar facilitaire dienstverlening binnen Nederlandse bedrijven zijn eind 2009 4.400 werkenden in elf sectoren van de Nederlandse economie ondervraagd. Het onderzoek betrof de branches bouw en installatie, detailhandel, financiële dienstverlening, groothandel, industrie, ICT en telecommunicatie, transport en logistiek, overheid en non-profit, onderwijs, zakelijke dienstverlening en zorg. In het onderwijs is de waardering voor de schoonmaak verreweg het laagst. De schoonmaak van de werkplek scoort in die sector met 5,5 zelfs nog iets lager dan die van het sanitair (5,8). In de detailhandel en de zakelijke dienstverlening zijn werknemers met een rapportcijfer 7,3 het meest positief ver de schoonmaak. Integron wil het onderzoek jaarlijks blijven herhalen om zo ontwikkelingen in de tevredenheid over facilitaire diensten in Nederland te kunnen benoemen. Het volgende rapport, 'Facilitybeleving in Nederland', verschijnt begin 2011. Meer informatie is te vinden op www.integron.nl.

Over Integron
Integron is deskundig op het gebied van tevredenheidsonderzoek onder klanten, medewerkers en interne klanten. Het onderzoeksbureau is in 1993 opgericht in Rotterdam en heeft ruim zestig medewerkers in dienst. Integron richt zich op prestaties, maar dan wel vanuit een informele organisatie, met een bijzondere teamspirit en op basis van intensieve samenwerking. Integron werkt voor talloze organisaties, waaronder Erasmus Universiteit, GGZ, ANWB, NEN, Provincie Groningen, KLM, Randstad, Heineken, TNT Post, en Achmea. Het bureau is lid van ESOMAR, een wereldwijde organisatie voor marktonderzoekers, en MOA (MarktOnderzoekAssociatie). Inmiddels is Integron ook gevestigd in de Verenigde Staten, Australië, Groot-Brittannië, Frankrijk en Zuid-Afrika. Integron brengt jaarlijks een vijftal rapporten uit die gebaseerd zijn op landelijk onderzoek. De rapporten behandelen de staat van de medewerker- en (interne) klanttevredenheid in Nederland.


Noot voor de redactie (

Ingezonden persbericht