Nederlandse Spoorwegen

18 februari 2010 Embargo 18/02/2010 11:00 uur

Jaarcijfers 2009

Reizigersomvang licht gestegen, hogere
klanttevredenheid, lager bedrijfsresultaat

Reizigersgroei 0,8%
Winterweer beïnvloedt dienstverlening Bijna 8 op de 10 klanten geeft 7 of meer voor dienstverlening Resultaat uit bedrijfsactiviteiten 161 miljoen

Het jaar 2009 laat voor NS een gevarieerd beeld zien. Door de crisis zijn de resultaten veel lager. Het jaar eindigde turbulent met overlast voor onze klanten door winterse weersomstandigheden. Er is ook vooruitgang geboekt. De introductie van OV-chipkaart bij NS verloopt succesvol en Nederland is aangesloten op het Europese hogesnelheidsnetwerk.

President-directeur Bert Meerstadt kijkt dan ook met gemengde gevoelens terug op het afgelopen jaar. "De trein blijft populair en wij realiseerden nog een lichte groei in het aantal reizigerskilometers. Bovendien is de klanttevredenheid ook in het afgelopen jaar verder toegenomen. Daar staat tegenover dat wij in de twee laatste weken van het jaar onze klanten niet de dienstverlening hebben geboden die van ons mag worden verwacht. Door winterse omstandigheden hebben klanten te maken gekregen met verstoringen in onze dienstregeling. Daardoor zijn de jaardoelstellingen voor punctualiteit en gereden treinen niet gehaald. Onze klanten hebben overlast ondervonden die zich ook nog in het begin van het nieuwe jaar voordeed. Daarvoor hebben wij onze excuses aangeboden. Wij zijn direct begonnen met de uitvoering van een omvangrijk investeringsprogramma om herhaling te voorkomen".

Mede als gevolg van de recessie daalde het resultaat uit bedrijfsactiviteiten in 2009 naar 161 miljoen (2008: 328 miljoen). Dit wordt voor een groot deel veroorzaakt door het verliesgevende resultaat op de hogesnelheidslijn van 106 miljoen. Daarnaast bleef het resultaat uit de ontwikkeling en verkoop van onroerend goed achter. De winst over de verslagperiode bedroeg 116 miljoen (2008: 281 miljoen). Dit mede door de daling van de nettofinancieringsbaten met 71 miljoen. In 2009 investeerde NS 666 miljoen. Het belangrijkste deel daarvan komt voor rekening van vernieuwing en renovatie van de treinenvloot.

De punctualiteit over 2009 (volgens de internationale 5-minutennorm) kwam uit op 92,8% tegen 93% in 2008. De daling is voor een belangrijk deel veroorzaakt door het winterweer in de laatste weken van het verslagjaar.

Vrijwel alle bedrijfsonderdelen hebben last van de economische crisis. Meerstadt: "Wij zien in onze treinen een verschuiving van de eerste klas naar de tweede klas. Bovendien wordt op de stations gemiddeld per klant minder geld besteed. Bij NS Hispeed is de omzet licht hoger, maar is sprake van een afname van het aantal internationale zakelijke reizigers. Bij NS Poort zien wij dat de ontwikkeling en verkoop van onroerend-goed projecten vrijwel tot stilstand is gekomen".

NS Groep N.V., Utrecht Handelsregister Utrecht 30124358





Datum 18 februari 2010
Pagina 2/12

NS Poort gaat zich meer dan voorheen richten op projecten die een duidelijke relatie hebben met stations en hun directe omgeving. In deze crisisperiode staan reeds geplande investeringen in nieuwe en te moderniseren treinen overigens niet ter discussie. Ook blijft NS fors investeren in de informatievoorziening, de reinheid van treinen en stations en verbetering van de veiligheid.

Belangrijke mijlpalen die NS in 2009 heeft bereikt zijn de introductie van de OV-chipkaart in heel Nederland en de ingebruikname van de Hogesnelheidslijn Zuid met Fyra en Thalys. NS heeft ook in 2009 de reis van de klant van deur-tot-deur vergemakkelijkt. Zo is OV-fiets in aantallen klanten en ritten met 40% gegroeid en in twee jaar tijd bijna verdubbeld. Verder zijn initiatieven genomen met elektrische scooters, voordelige Zonetaxi's en is de samenwerking met Greenwheels geïntensiveerd. Het aantal parkeer- en stallingsplekken is in 2009 wederom toegenomen.

Financieel resultaat

Het resultaat uit bedrijfsactiviteiten over 2009 is gedaald tot 161 miljoen. In 2008 was het resultaat uit bedrijfsactiviteiten 328 miljoen.

De opbrengsten van NS zijn met 8% gestegen van 4.253 miljoen in 2008 naar 4.596 miljoen in 2009. Deze stijging is vooral het gevolg van de opbrengsten van de eind 2008 en in 2009 overgenomen bedrijven.

De bedrijfslasten komen uit op 4.435 miljoen, 510 miljoen boven het niveau van 2008 van 3.925 miljoen.

De stijging van de bedrijfslasten vloeit mede voort uit genoemde overgenomen bedrijven, het hogere activiteitenniveau van Strukton en is verder voor een belangrijk deel veroorzaakt door de start van Fyra. Voor het rijden over de HSL is in 2009 een concessievergoeding van 29 miljoen verschuldigd. Zoals ieder jaar is ook in 2009 het business model van HSA opnieuw doorgerekend. Doordat hierbij is uitgegaan van lagere reizigersaantallen als gevolg van de crisis en de vertraging in de aflevering van treinen is een aanvullende dotatie aan de voorziening verlieslatend contract gedaan van 70 miljoen. Verder zijn er in 2009 nog opstartkosten gemaakt voor het rijden met Fyra over de HSL.

Daarnaast zijn alle vastgoed- en ontwikkelprojecten opnieuw beoordeeld in het licht van de keuze van NS Poort om zich meer dan voorheen te richten op projecten die een relatie hebben met stations en hun directe omgeving. Dit heeft geleid tot het stopzetten van verschillende projecten en het afboeken van bijbehorende kosten voor in totaal 44 miljoen.

Tenslotte heeft NS maatregelen genomen om de gevolgen van de crisis te beperken. Zo is er een vacaturestop van kracht en wordt er sterk ingezet op kostenreductie. Dit heeft voor 2009 wel geleid tot vorming van een reorganisatievoorziening.

De nettofinancieringsbaten zijn met 71 miljoen gedaald en omgeslagen in een last van 4 miljoen. Vooral door de substantiële daling van de marktrente naar bijna nul zijn de renteopbrengsten met 95 miljoen afgenomen. Er hebben geen bijzondere afboekingen plaatsgevonden op de uitgezette gelden in verband met de kredietcrisis.

De winst over de verslagperiode is op grond van bovenstaande gedaald van 281 miljoen in 2008 naar 116 miljoen in 2009.





Datum 18 februari 2010
Pagina 3/12

Klantwaardering
Over het gehele jaar genomen zijn treinreizigers tevreden over de dienstverlening van NS. 77,8% van de klanten beoordeelde in 2009 de dienstverlening van NS op het Nederlandse hoofdrailnet met een 7 of hoger. Dit is een recordprestatie; in 2008 was dit 76%. Over vrijwel alle aspecten van de dienstverlening laat de waardering een stijgende lijn zien. Zo zijn klanten positiever over de klantgerichtheid van het personeel en voelen zij zich veiliger op de stations en in de treinen. Het winterweer in de laatste twee weken van het jaar heeft aangetoond dat met name bij ontregelingen extra zorg en informatie voor de klant noodzakelijk is. Reizigersgroei in Nederland

Op 13 december is de nieuwe binnenlandse dienstregeling voor 2010 in gebruik genomen. Deze staat vooral in het teken van versnelling van het intercityverkeer tussen de Randstad en de regio's. Lelystad heeft nu voor het eerst een directe verbinding met Schiphol en Amsterdam. Tegelijkertijd is er een nieuw station in gebruik genomen: Amsterdam Science Park. Dit station tussen Amsterdam Muiderpoort en Diemen is op verzoek van de stadsregio Amsterdam tot stand gekomen. Reizen binnen de regio wordt met de komst van nieuwe, snel optrekkende sprinters vergemakkelijkt. De nieuwe sprinters gaan de komende jaren de oudere stoptreinen op veel trajecten vervangen. Versnelling is het motto voor de komende jaren. De inzet is om, op belangrijke trajecten in de Randstad, elke tien minuten een intercitytrein en meerdere sprinters te rijden. Daarnaast zal op bepaalde trajecten ook sneller worden gereden: tot 160 kilometer per uur. Vooruitlopend hierop namen wij in de eerste week van september, samen met ProRail en in nauw overleg met de regionale overheden, een proef met elke tien minuten een trein tussen Eindhoven en Amsterdam. De proef is positief verlopen.

Belangrijke ontwikkelingen in 2009

Benoeming Merel van Vroonhoven in NS Directie Ir M.W.L. van Vroonhoven MBA is per 1 augustus 2009 benoemd tot directeur NS. Daarmee is de directie weer op volle sterkte gebracht. Merel van Vroonhoven werkte sinds 1993 bij ING waar zij uiteenlopende directie- en managementfuncties vervulde in binnen- en buitenland. Zij studeerde geofysica aan de TU Delft en rondde een MBA-opleiding af aan de European business school INSEAD in Fontainebleau.

Fyra en Thalys over de HSL
High Speed Alliance (90% NS en 10% KLM) rijdt sinds september met Fyra over de HSL. Deze snelste verbinding tussen Amsterdam en Rotterdam verkort de reistijd met 20 minuten. In december is ook Thalys over de HSL gaan rijden. De komende jaren worden de frequenties opgevoerd. Uiteindelijk rijdt Fyra 5 maal per uur en Thalys 1 maal per uur.

NS opent eerste Starbucks op Utrecht Centraal NS opende in juli de eerste vestiging van koffieketen Starbucks op station Utrecht Centraal. Daarmee is door NS opnieuw een kwaliteitsmerk toegevoegd aan het brede aanbod van horecagelegenheden. Deze vestiging markeert het begin van meer Starbucks filialen op grote stations in Nederland. In het najaar opende een tweede Starbucks op station Amsterdam Centraal.





Datum 18 februari 2010
Pagina 4/12

NS keert extra dividend uit
NS heeft in november een extra dividend uitgekeerd van 1,4 miljard aan de aandeelhouder, de Staat der Nederlanden. Op verzoek van de aandeelhouder heeft een onderzoek plaatsgevonden naar de vermogensstructuur van NS. Besloten is om van het eigen vermogen van NS, dat op 31 december 2008 4,2 miljard bedroeg, 1,4 miljard als extra dividend uit te keren aan de aandeelhouder. Dit zal door de overheid worden besteed aan investeringen in het spoor.

OV-chipkaart
NS heeft afgelopen jaar de OV-chipkaart landelijk geïntroduceerd. Sinds 1 oktober kunnen klanten met een anonieme OV-chipkaart op saldo reizen bij NS. Sinds 1 december zijn daar de klanten met een persoonlijke OV-chipkaart bijgekomen. De 1,4 miljoen houders van een NS Voordeelurenabonnement kunnen nu met korting op saldo reizen. De eerste klantoordelen zijn positief. Onze reizigers waarderen het gemak waarmee ze met één kaart door het hele openbaar vervoer kunnen reizen.

Kopenhagen
NS heeft in december 2009 een trein naar de klimaattop in Kopenhagen laten rijden en terug: de Kopenhagen Express. Met deze trein is de Nederlandse onderhandelingsdelegatie met minister Jacqueline Cramer (VROM) van en naar de klimaattop gereisd; samen met vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties, het bedrijfsleven, journalisten en leden van de Jongeren Coalitie Kopenhagen. Met de Kopenhagen Express laat NS zien dat kiezen voor de trein substantieel bijdraagt aan de noodzakelijke vermindering van de uitstoot van broeikasgassen.

Sluiting Zaanstraat
In december 2009 sloot NedTrain het onderhoudsbedrijf Zaanstraat na 77 jaar. Het onderhoud van treinen is per serie verdeeld over de onderhoudsbedrijven Watergraafsmeer en Leidschendam. Voor het overgrote deel zijn de werknemers overgegaan naar onderhoudsbedrijf Watergraafsmeer; de overige mensen hebben hun werk voortgezet in Leidschendam, Haarlem en het servicebedrijf in Eindhoven.

Eerste paal componentenbedrijf NedTrain Op het bedrijventerrein Loven in Tilburg is in november de eerste paal geslagen voor een nieuw componentenbedrijf van NedTrain. Daardoor beschikt het onderhouds- en revisiebedrijf altijd over de juiste onderdelen voor onderhoud en service. De oplevering van het nieuwe onderkomen is voorzien voor de tweede helft van 2011.

Reizigersvervoer
Totaal reizigersvervoer

De opbrengsten van het segment Reizigersvervoer zijn toegenomen met 227 miljoen tot 2.699 miljoen.

Hoofdrailnet
Voor het Nederlandse hoofdrailnet zijn de opbrengsten gestegen met 2,6 % van 1.775 miljoen naar 1.822 miljoen. Dit is lager dan de gemiddelde tariefstijging van 3,7%. Dit wordt veroorzaakt door een andere mix van kaartsoorten. De stijging wordt gerealiseerd bij de opbrengsten uit studentenkaart en abonnementen. Met 16.315 miljoen reizigerskilometers is het aantal reizigerskilometers licht gestegen ten opzichte van 2008 (16.180 miljoen reizigerskilometers). Ten opzichte van vorig jaar zijn er meer reizigerskilometers gerealiseerd bij de studentenkaart en als





Datum 18 februari 2010
Pagina 5/12

gevolg van acties. De reizigerskilometers uit verkopen enkele reis en retours zijn afgenomen ten opzichte van 2008.

Internationaal en Fyra
De opbrengsten van het internationale grensoverschrijdend vervoer zoals dat door NS Hispeed wordt verzorgd zijn ten opzichte van 2008 licht gestegen tot 124 miljoen. Het aantal reizigerskilometers steeg met bijna 6%. De stijging in reizigerskilometers was vooral bij IC Berlijn ten gevolge van verhoging van de frequentie en de inzet van actietarieven. De formule Benelux toonde een afname.

Bijna 77% van onze klanten geeft nu een 7 of hoger aan het internationaal vervoer. Dat is hoger dan in 2008 (75%).

Fyra vormt in 2009 een bijzondere formule binnen NS Hispeed. Sinds 7 september rijdt de Fyra op het binnenlandse traject Amsterdam ­ Rotterdam. In de toekomst zal de formule verder worden uitgerold naar Brussel,waardoor deze past binnen de frequentie van het internationale grensoverschrijdende vervoer.

In het 4e kwartaal van 2009 is voor het eerst gevraagd naar de waardering van de nieuwe Fyra. Met 90% van de klanten die een 7 of hoger geven voor het product Fyra in het algemeen, scoort de Fyra zeer hoog.

Reizigersvervoer buitenland
NedRailways, een dochter van NS Groep, speelt in op de kansen die de voortschrijdende liberalisering van de spoorwegsector in de Europese Unie met zich meebrengt en draagt positief bij aan het resultaat. Op de Britse spoorwegmarkt heeft NedRailways met twee spoorwegconcessies (Merseyrail en Northern Rail) een stevige positie. Het bedrijf exploiteert deze concessies in een joint venture met partner Serco. Northern Rail en Merseyrail vervoerden in 2009 gezamenlijk meer dan 340.000 passagiers per dag. In juni heeft NedRailways een busbedrijf in Londen overgenomen om haar positie in de Engelse markt verder te versterken. Onder de naam Abellio London exploiteert NedRailways busdiensten in Centraal en Zuid-Londen en in Surrey. Dagelijks vervoert het 270.000 passagiers op 71 routes met 1.600 medewerkers. Abellio Duitsland exploiteert treinen en bussen, Probo Trans Beroun exploiteert bussen. Met deze activiteiten geeft NedRailways invulling aan de multimodale internationale activiteiten van NS. Door gestructureerde en frequente best-practice uitwisseling komt dit ook aan de Nederlandse activiteiten ten goede.

De opbrengsten in Euro van het buitenlandse reizigersvervoer zijn met 142 miljoen gestegen tot 583 miljoen vooral door de acquisities.

NS Poort: Knooppuntontwikkeling en ­exploitatie

De opbrengsten van het segment knooppuntontwikkeling en exploitatie zijn met 16 miljoen gedaald tot 613 miljoen. De retail- en horecaomzet op de stations namen nog iets toe. De opbrengsten uit verkoop en ontwikkeling van vastgoed zijn gedaald als gevolg van de effecten van de crisis. Hierdoor blijft het resultaat fors achter bij vorig jaar.





Datum 18 februari 2010
Pagina 6/12

Railinfra & bouw

De opbrengsten van railinfra en bouw zijn in het verslagjaar 1.368 miljoen. In 2008 bedroeg de opbrengst 1.249 miljoen. Het resultaat uit bedrijfsactiviteiten kwam uit op 13 miljoen, ten opzichte van 29 miljoen in 2008. Dit tegenvallende resultaat uit bedrijfsactiviteiten is een gevolg van voorzieningen op een aantal al afgeronde en op een lopend bouwkundig project, forse prijsdruk op onderhoudswerkzaamheden aan het spoor en getroffen reorganisatievoorzieningen met betrekking tot Strukton Rail en Strukton Bouw & Vastgoed.

Overige activiteiten

Deze omvatten naast concernleiding en concernstaven tevens ondersteunende bedrijfsonderdelen en het tegen elkaar wegvallen van onderlinge leveringen tussen de verschillende segmenten.

Medewerkers

Het personeelsbestand van NS is gestegen van 26.581 fte ultimo 2008 naar 30.068 fte ultimo 2009, ten gevolge van de overgenomen bedrijven. Exclusief de acquisities en de verworven concessies van Qbuzz zou het personeelsbestand ultimo 2009 26.422 fte bedragen.

Investeringen

De investeringen in (im)materiële vaste activa bedragen in 2009 666 miljoen tegen 433 miljoen in 2008. Het belangrijkste deel van deze investeringen betreft de verdere vernieuwing van het treinenpark. Zo zijn er in 2009 grote aanbetalingen gedaan voor de bestelde hogesnelheidstreinen, dubbeldekkers en sprinters, waarbij de verdere betaling plaatsvindt bij oplevering. Daarnaast is geïnvesteerd in de modernisering van het Intercity-materieel. Investeringen in vastgoedontwikkelingen en vastgoed vonden plaats in Alphen aan den Rijn, Amsterdam, Breda en Eindhoven. Daarnaast zijn er investeringen gedaan in de uitbreiding en verbetering van informatieverwerkingssytemen ten behoeve van klantbeheer, onderhouds- en administratieve processen.

Financiering

De nettokasstroom uit bedrijfsactiviteiten, die bestaat uit de netto winst plus afschrijvingen en de mutatie werkkapitaal bedraagt 821 miljoen. De uitgaven bestonden met name uit investeringen ( 666 miljoen) en het uitbetaalde dividend ( 1.498 miljoen). Mede hierdoor daalden de liquiditeiten en deposito's met in totaal 1.329 miljoen (2008: 81 miljoen). De netto schuld positie is daardoor tevens veranderd van een tegoed van 900 miljoen ultimo 2008 in een schuld van 399 miljoen ultimo 2009.

Vooruitzichten

NS verwacht ook volgend jaar een lage reizigersgroei. De verwachting is dat de hogere werkloosheid als gevolg van de recessie zich in 2010 zal vertalen in een afname van onze inkomsten uit het forensenverkeer. Op de korte termijn zijn daarom onze verwachtingen voor wat betreft het resultaat uit onze activiteiten minder positief dan in voorgaande jaren. Kostenbesparing zal komend jaar aandacht blijven vragen. Op langere termijn verwachten wij dat bij economisch herstel de vraag naar onze dienstverlening weer zal opveren.





Datum 18 februari 2010
Pagina 7/12

Jaarcijfers 2009 NV Nederlandse Spoorwegen

Geconsolideerde winst- en verliesrekening 2009 NV Nederlandse Spoorwegen
(in miljoenen euro's)
2009 2008 Opbrengsten 4.596 4.253 Bedrijfslasten -4.435 .925
-3 Resultaat uit bedrijfsactiviteiten 161 328 Nettofinancieringsbaten -4 67 Aandeel in resultaat investeringen verwerkt volgens de equity-methode
- 4

Winst voor winstbelastingen 7 15 399 Winstbelasting 1
-4 -118 Winst over de verslagperiode 116

281 Toe te rekenen aan:
De aandeelhouder van de vennootschap 116 281 Minderheidsbelang

-
- Winst over de verslagperiode 116

281





Datum 18 februari 2010
Pagina 8/12

Verkorte geconsolideerde balans per 31 december 2009 NV Nederlandse Spoorwegen
(in miljoenen euro's)
31 december 2009 31 december 2008 Activa
Vaste activa
Materiële vaste activa 3.150 2.844 Vastgoedobjecten 317 319

Immateriële vaste activa 157 149

Investeringen verwerkt volgens de equity methode 40 33

Overige financiële vaste activa, inclusief beleggingen 305 274

Uitgestelde belastingvorderingen 438 455

Totaal vaste activa 4.407 4.074 Totaal vlottende activa 2.107 3.689 Totaal activa 6.514 7.763 Passiva
Totaal eigen vermogen 2.871 4.249 Aan komende jaren toe te rekenen baten 229 238

Langlopende verplichtingen
Leningen en overige financiële verplichtingen 785 839

Personeelsbeloningen 34 34

Voorzieningen 233 162

Overlopende posten 29 8

Uitgestelde belastingverplichtingen 88 66

Totaal langlopende verplichtingen 1.169 1.109 Totaal kortlopende verplichtingen 2.245 2.167 Totaal eigen vermogen en verplichtingen 6.514 7.763





Datum 18 februari 2010
Pagina 9/12

Verkort geconsolideerd overzicht van het totaalresultaat 2009 NV Nederlands Spoorwegen
(in miljoenen euro's)
2009 2008 Winst over de verslagperiode 116 281 Baten en lasten rechtstreeks verwerkt in het eigen vermogen 4 3
-2 Totaalresultaat over de verslagperiode 120 258 Toe te rekenen aan:
De aandeelhouder van de vennootschap 120 258 Minderheidsbelang

-
- Totaalresultaat over de verslagperiode 120 258





Datum 18 februari 2010
Pagina 10/12

Verkort geconsolideerd kasstroomoverzicht 2009 NV Nederlandse Spoorwegen
(in miljoenen euro's)
2009 2008 Winst over de verslagperiode 116 281 Afschrijvingen en waardeverminderingen 332 287 Overige mutaties 373 -235 Nettokasstroom uit bedrijfsactiviteiten 821 333 Nettokasstroom uit investeringsactiviteiten 676 *) 93 Nettokasstroom uit bedrijfs- en investeringsactiviteiten 1.497 426 Nettokasstroom uit financieringsactiviteiten -1.524 **) -140 Netto-toename geldmiddelen en kasequivalenten -27 286 Geldmiddelen en kasequivalenten per 1 januari 571 291 Valutakoers- en omrekeningsverschillen op geldmiddelen 2 -6 Geldmiddelen en kasequivalenten per 31 december 546 571 Uitgezette gelden op 31 december 150 1.454
*) inclusief verkoop van uitgezette gelden van 1.304 miljoen
**) inclusief de uitbetaling van dividend van 1.498 miljoen





Datum 18 februari 2010
Pagina 11/12

Kerncijfers jaarverslag 2009 (bedragen in miljoenen euro's) 2009 2008 Balans
Balanstotaal 6.514 7.763 Werkkapitaal -524 -217 Winst- en verliesrekening
Opbrengsten 4.596 4.253 Resultaat uit bedrijfsactiviteiten 161 328 Winst over de verslagperiode 116 281 Kasstroom
Netto kasstroom uit bedrijfsactiviteiten 821 333 Investeringen in (im)materiële vaste activa 666 433 Ratio's
Winst uit de verslagperiode/gemiddeld geïnvesteerd vermogen (ROI) 2,2% 4,9% Winst uit de verslagperiode/gemiddeld eigen vermogen (ROE) 3,3% 6,7% Resultaat uit bedrijfsactiviteiten/bedrijfsopbrengsten (ROS) 3,5% 7,7% Garantievermogen/balanstotaal (solvabiliteit) 48% 58% Operationele kengetallen
Vervoersomvang (in miljarden reizigerskilometers) 16,3 16,2 Klantoordeel algemeen (% hoger of gelijk aan 7) 77,8% 76,0% Punctualiteit (percentage treinen op het hoofdrailnet die op tijd aankomen 92,8% 93,0% met een vertraging Personeel (fte ultimo) 30.068 26.581





Datum 18 februari 2010
Pagina 12/12

Noot aan de redactie

Neem contact op met NS Persvoorlichting, telefoon 030-2357070 Corporate Communicatie, Persvoorlichting, Postbus 2025.3500 HA Utrecht NS
NS is in Nederland de grootste reizigersvervoerder op het spoor. De treinen van NS houden Nederland mobiel. Per dag bereiken ruim 1,1 miljoen NS-klanten hun bestemming zonder files of parkeerproblemen. De elektrische treinen van NS zijn een zeer energie- en klimaatvriendelijk vervoermiddel met een lage CO2-uitstoot. Op de 383 stations biedt NS een scala aan voorzieningen om de reizigers van dienst te zijn. NS Reizigers verzorgt het vervoeren van de reizigers en de informatie en service op de stations en in de treinen. NS Poort ontwikkelt, beheert en exploiteert de stations(gebieden) in Nederland, zodanig dat dit aangename en levendige plekken zijn om te verblijven, werken, wonen, winkelen en recreëren. NedTrain zorgt voor de treinen van NS: van schoonmaak tot technisch onderhoud en schadeherstel. Strukton is actief in aanleg en onderhoud van railinfrastructuur en in bouwactiviteiten in Europa. NS Hispeed verbindt Nederland met het hart van belangrijke Europese steden. De hogesnelheidstreinen Thalys en ICE en de internationale Intercity's zijn een slim en duurzaam alternatief voor vliegtuig en auto op afstanden tot 600 kilometer. Abellio benut de kansen van de Europese vrije spoormarkt, bijvoorbeeld door samen met de Britse onderneming Serco spoorwegconcessies in het Verenigd Koninkrijk te exploiteren.
NS deelt het spoorwegnet - het drukst bereden van Europa - met ruim 30 andere partijen. ProRail deelt de capaciteit op de rails toe en zorgt verder voor de Railverkeersleiding en het beheer en onderhoud van het spoorwegnet.






---- --