18 februari 2010 Embargo 18/02/2010 11:00 uur
Jaarcijfers 2009
Reizigersomvang licht gestegen, hogere
klanttevredenheid, lager bedrijfsresultaat
Reizigersgroei 0,8%
Winterweer beïnvloedt dienstverlening
Bijna 8 op de 10 klanten geeft 7 of meer voor dienstverlening
Resultaat uit bedrijfsactiviteiten 161 miljoen
Het jaar 2009 laat voor NS een gevarieerd beeld zien. Door de crisis zijn de resultaten veel
lager. Het jaar eindigde turbulent met overlast voor onze klanten door winterse
weersomstandigheden. Er is ook vooruitgang geboekt. De introductie van OV-chipkaart bij
NS verloopt succesvol en Nederland is aangesloten op het Europese
hogesnelheidsnetwerk.
President-directeur Bert Meerstadt kijkt dan ook met gemengde gevoelens terug op het afgelopen
jaar. "De trein blijft populair en wij realiseerden nog een lichte groei in het aantal
reizigerskilometers. Bovendien is de klanttevredenheid ook in het afgelopen jaar verder
toegenomen. Daar staat tegenover dat wij in de twee laatste weken van het jaar onze klanten niet
de dienstverlening hebben geboden die van ons mag worden verwacht. Door winterse
omstandigheden hebben klanten te maken gekregen met verstoringen in onze dienstregeling.
Daardoor zijn de jaardoelstellingen voor punctualiteit en gereden treinen niet gehaald. Onze
klanten hebben overlast ondervonden die zich ook nog in het begin van het nieuwe jaar voordeed.
Daarvoor hebben wij onze excuses aangeboden. Wij zijn direct begonnen met de uitvoering van
een omvangrijk investeringsprogramma om herhaling te voorkomen".
Mede als gevolg van de recessie daalde het resultaat uit bedrijfsactiviteiten in 2009 naar 161
miljoen (2008: 328 miljoen). Dit wordt voor een groot deel veroorzaakt door het verliesgevende
resultaat op de hogesnelheidslijn van 106 miljoen. Daarnaast bleef het resultaat uit de
ontwikkeling en verkoop van onroerend goed achter. De winst over de verslagperiode bedroeg
116 miljoen (2008: 281 miljoen). Dit mede door de daling van de nettofinancieringsbaten met
71 miljoen. In 2009 investeerde NS 666 miljoen. Het belangrijkste deel daarvan komt voor
rekening van vernieuwing en renovatie van de treinenvloot.
De punctualiteit over 2009 (volgens de internationale 5-minutennorm) kwam uit op 92,8% tegen
93% in 2008. De daling is voor een belangrijk deel veroorzaakt door het winterweer in de laatste
weken van het verslagjaar.
Vrijwel alle bedrijfsonderdelen hebben last van de economische crisis. Meerstadt: "Wij zien in onze
treinen een verschuiving van de eerste klas naar de tweede klas. Bovendien wordt op de stations
gemiddeld per klant minder geld besteed. Bij NS Hispeed is de omzet licht hoger, maar is sprake
van een afname van het aantal internationale zakelijke reizigers. Bij NS Poort zien wij dat de
ontwikkeling en verkoop van onroerend-goed projecten vrijwel tot stilstand is gekomen".
NS Groep N.V., Utrecht
Handelsregister Utrecht 30124358
Datum 18 februari 2010
Pagina 2/12
NS Poort gaat zich meer dan voorheen richten op projecten die een duidelijke relatie hebben met
stations en hun directe omgeving. In deze crisisperiode staan reeds geplande investeringen in
nieuwe en te moderniseren treinen overigens niet ter discussie. Ook blijft NS fors investeren in de
informatievoorziening, de reinheid van treinen en stations en verbetering van de veiligheid.
Belangrijke mijlpalen die NS in 2009 heeft bereikt zijn de introductie van de OV-chipkaart in heel
Nederland en de ingebruikname van de Hogesnelheidslijn Zuid met Fyra en Thalys. NS heeft ook in
2009 de reis van de klant van deur-tot-deur vergemakkelijkt. Zo is OV-fiets in aantallen klanten en
ritten met 40% gegroeid en in twee jaar tijd bijna verdubbeld. Verder zijn initiatieven genomen
met elektrische scooters, voordelige Zonetaxi's en is de samenwerking met Greenwheels
geïntensiveerd. Het aantal parkeer- en stallingsplekken is in 2009 wederom toegenomen.
Financieel resultaat
Het resultaat uit bedrijfsactiviteiten over 2009 is gedaald tot 161 miljoen. In 2008 was het
resultaat uit bedrijfsactiviteiten 328 miljoen.
De opbrengsten van NS zijn met 8% gestegen van 4.253 miljoen in 2008 naar 4.596 miljoen in
2009. Deze stijging is vooral het gevolg van de opbrengsten van de eind 2008 en in 2009
overgenomen bedrijven.
De bedrijfslasten komen uit op 4.435 miljoen, 510 miljoen boven het niveau van 2008 van
3.925 miljoen.
De stijging van de bedrijfslasten vloeit mede voort uit genoemde overgenomen bedrijven, het
hogere activiteitenniveau van Strukton en is verder voor een belangrijk deel veroorzaakt door de
start van Fyra. Voor het rijden over de HSL is in 2009 een concessievergoeding van 29 miljoen
verschuldigd. Zoals ieder jaar is ook in 2009 het business model van HSA opnieuw doorgerekend.
Doordat hierbij is uitgegaan van lagere reizigersaantallen als gevolg van de crisis en de vertraging in
de aflevering van treinen is een aanvullende dotatie aan de voorziening verlieslatend contract
gedaan van 70 miljoen. Verder zijn er in 2009 nog opstartkosten gemaakt voor het rijden met
Fyra over de HSL.
Daarnaast zijn alle vastgoed- en ontwikkelprojecten opnieuw beoordeeld in het licht van de keuze
van NS Poort om zich meer dan voorheen te richten op projecten die een relatie hebben met
stations en hun directe omgeving. Dit heeft geleid tot het stopzetten van verschillende projecten
en het afboeken van bijbehorende kosten voor in totaal 44 miljoen.
Tenslotte heeft NS maatregelen genomen om de gevolgen van de crisis te beperken. Zo is er een
vacaturestop van kracht en wordt er sterk ingezet op kostenreductie. Dit heeft voor 2009 wel
geleid tot vorming van een reorganisatievoorziening.
De nettofinancieringsbaten zijn met 71 miljoen gedaald en omgeslagen in een last van 4
miljoen. Vooral door de substantiële daling van de marktrente naar bijna nul zijn de
renteopbrengsten met 95 miljoen afgenomen. Er hebben geen bijzondere afboekingen
plaatsgevonden op de uitgezette gelden in verband met de kredietcrisis.
De winst over de verslagperiode is op grond van bovenstaande gedaald van 281 miljoen in 2008
naar 116 miljoen in 2009.
Datum 18 februari 2010
Pagina 3/12
Klantwaardering
Over het gehele jaar genomen zijn treinreizigers tevreden over de dienstverlening van NS. 77,8%
van de klanten beoordeelde in 2009 de dienstverlening van NS op het Nederlandse hoofdrailnet
met een 7 of hoger. Dit is een recordprestatie; in 2008 was dit 76%. Over vrijwel alle aspecten van
de dienstverlening laat de waardering een stijgende lijn zien. Zo zijn klanten positiever over de
klantgerichtheid van het personeel en voelen zij zich veiliger op de stations en in de treinen. Het
winterweer in de laatste twee weken van het jaar heeft aangetoond dat met name bij
ontregelingen extra zorg en informatie voor de klant noodzakelijk is.
Reizigersgroei in Nederland
Op 13 december is de nieuwe binnenlandse dienstregeling voor 2010 in gebruik genomen. Deze
staat vooral in het teken van versnelling van het intercityverkeer tussen de Randstad en de regio's.
Lelystad heeft nu voor het eerst een directe verbinding met Schiphol en Amsterdam. Tegelijkertijd
is er een nieuw station in gebruik genomen: Amsterdam Science Park. Dit station tussen
Amsterdam Muiderpoort en Diemen is op verzoek van de stadsregio Amsterdam tot stand
gekomen. Reizen binnen de regio wordt met de komst van nieuwe, snel optrekkende sprinters
vergemakkelijkt. De nieuwe sprinters gaan de komende jaren de oudere stoptreinen op veel
trajecten vervangen. Versnelling is het motto voor de komende jaren. De inzet is om, op
belangrijke trajecten in de Randstad, elke tien minuten een intercitytrein en meerdere sprinters te
rijden. Daarnaast zal op bepaalde trajecten ook sneller worden gereden: tot 160 kilometer per uur.
Vooruitlopend hierop namen wij in de eerste week van september, samen met ProRail en in nauw
overleg met de regionale overheden, een proef met elke tien minuten een trein tussen Eindhoven
en Amsterdam. De proef is positief verlopen.
Belangrijke ontwikkelingen in 2009
Benoeming Merel van Vroonhoven in NS Directie
Ir M.W.L. van Vroonhoven MBA is per 1 augustus 2009 benoemd tot directeur NS. Daarmee is de
directie weer op volle sterkte gebracht. Merel van Vroonhoven werkte sinds 1993 bij ING waar zij
uiteenlopende directie- en managementfuncties vervulde in binnen- en buitenland. Zij studeerde
geofysica aan de TU Delft en rondde een MBA-opleiding af aan de European business school
INSEAD in Fontainebleau.
Fyra en Thalys over de HSL
High Speed Alliance (90% NS en 10% KLM) rijdt sinds september met Fyra over de HSL. Deze
snelste verbinding tussen Amsterdam en Rotterdam verkort de reistijd met 20 minuten. In
december is ook Thalys over de HSL gaan rijden. De komende jaren worden de frequenties
opgevoerd. Uiteindelijk rijdt Fyra 5 maal per uur en Thalys 1 maal per uur.
NS opent eerste Starbucks op Utrecht Centraal
NS opende in juli de eerste vestiging van koffieketen Starbucks op station Utrecht Centraal.
Daarmee is door NS opnieuw een kwaliteitsmerk toegevoegd aan het brede aanbod van
horecagelegenheden. Deze vestiging markeert het begin van meer Starbucks filialen op grote
stations in Nederland. In het najaar opende een tweede Starbucks op station Amsterdam Centraal.
Datum 18 februari 2010
Pagina 4/12
NS keert extra dividend uit
NS heeft in november een extra dividend uitgekeerd van 1,4 miljard aan de aandeelhouder, de
Staat der Nederlanden. Op verzoek van de aandeelhouder heeft een onderzoek plaatsgevonden
naar de vermogensstructuur van NS. Besloten is om van het eigen vermogen van NS, dat op 31
december 2008 4,2 miljard bedroeg, 1,4 miljard als extra dividend uit te keren aan de
aandeelhouder. Dit zal door de overheid worden besteed aan investeringen in het spoor.
OV-chipkaart
NS heeft afgelopen jaar de OV-chipkaart landelijk geïntroduceerd. Sinds 1 oktober kunnen klanten
met een anonieme OV-chipkaart op saldo reizen bij NS. Sinds 1 december zijn daar de klanten met
een persoonlijke OV-chipkaart bijgekomen. De 1,4 miljoen houders van een NS
Voordeelurenabonnement kunnen nu met korting op saldo reizen. De eerste klantoordelen zijn
positief. Onze reizigers waarderen het gemak waarmee ze met één kaart door het hele openbaar
vervoer kunnen reizen.
Kopenhagen
NS heeft in december 2009 een trein naar de klimaattop in Kopenhagen laten rijden en terug: de
Kopenhagen Express. Met deze trein is de Nederlandse onderhandelingsdelegatie met minister
Jacqueline Cramer (VROM) van en naar de klimaattop gereisd; samen met vertegenwoordigers van
maatschappelijke organisaties, het bedrijfsleven, journalisten en leden van de Jongeren Coalitie
Kopenhagen. Met de Kopenhagen Express laat NS zien dat kiezen voor de trein substantieel
bijdraagt aan de noodzakelijke vermindering van de uitstoot van broeikasgassen.
Sluiting Zaanstraat
In december 2009 sloot NedTrain het onderhoudsbedrijf Zaanstraat na 77 jaar. Het onderhoud van
treinen is per serie verdeeld over de onderhoudsbedrijven Watergraafsmeer en Leidschendam. Voor
het overgrote deel zijn de werknemers overgegaan naar onderhoudsbedrijf Watergraafsmeer; de
overige mensen hebben hun werk voortgezet in Leidschendam, Haarlem en het servicebedrijf in
Eindhoven.
Eerste paal componentenbedrijf NedTrain
Op het bedrijventerrein Loven in Tilburg is in november de eerste paal geslagen voor een nieuw
componentenbedrijf van NedTrain. Daardoor beschikt het onderhouds- en revisiebedrijf altijd over
de juiste onderdelen voor onderhoud en service. De oplevering van het nieuwe onderkomen is
voorzien voor de tweede helft van 2011.
Reizigersvervoer
Totaal reizigersvervoer
De opbrengsten van het segment Reizigersvervoer zijn toegenomen met 227 miljoen tot
2.699 miljoen.
Hoofdrailnet
Voor het Nederlandse hoofdrailnet zijn de opbrengsten gestegen met 2,6 % van 1.775 miljoen
naar 1.822 miljoen. Dit is lager dan de gemiddelde tariefstijging van 3,7%. Dit wordt veroorzaakt
door een andere mix van kaartsoorten. De stijging wordt gerealiseerd bij de opbrengsten uit
studentenkaart en abonnementen. Met 16.315 miljoen reizigerskilometers is het aantal
reizigerskilometers licht gestegen ten opzichte van 2008 (16.180 miljoen reizigerskilometers). Ten
opzichte van vorig jaar zijn er meer reizigerskilometers gerealiseerd bij de studentenkaart en als
Datum 18 februari 2010
Pagina 5/12
gevolg van acties. De reizigerskilometers uit verkopen enkele reis en retours zijn afgenomen ten
opzichte van 2008.
Internationaal en Fyra
De opbrengsten van het internationale grensoverschrijdend vervoer zoals dat door NS Hispeed
wordt verzorgd zijn ten opzichte van 2008 licht gestegen tot 124 miljoen. Het aantal
reizigerskilometers steeg met bijna 6%. De stijging in reizigerskilometers was vooral bij IC Berlijn
ten gevolge van verhoging van de frequentie en de inzet van actietarieven. De formule Benelux
toonde een afname.
Bijna 77% van onze klanten geeft nu een 7 of hoger aan het internationaal vervoer. Dat is hoger
dan in 2008 (75%).
Fyra vormt in 2009 een bijzondere formule binnen NS Hispeed. Sinds 7 september rijdt de Fyra op
het binnenlandse traject Amsterdam Rotterdam. In de toekomst zal de formule verder worden
uitgerold naar Brussel,waardoor deze past binnen de frequentie van het internationale
grensoverschrijdende vervoer.
In het 4e kwartaal van 2009 is voor het eerst gevraagd naar de waardering van de nieuwe Fyra. Met
90% van de klanten die een 7 of hoger geven voor het product Fyra in het algemeen, scoort de
Fyra zeer hoog.
Reizigersvervoer buitenland
NedRailways, een dochter van NS Groep, speelt in op de kansen die de voortschrijdende
liberalisering van de spoorwegsector in de Europese Unie met zich meebrengt en draagt positief bij
aan het resultaat. Op de Britse spoorwegmarkt heeft NedRailways met twee spoorwegconcessies
(Merseyrail en Northern Rail) een stevige positie. Het bedrijf exploiteert deze concessies in een joint
venture met partner Serco. Northern Rail en Merseyrail vervoerden in 2009 gezamenlijk meer dan
340.000 passagiers per dag. In juni heeft NedRailways een busbedrijf in Londen overgenomen om
haar positie in de Engelse markt verder te versterken. Onder de naam Abellio London exploiteert
NedRailways busdiensten in Centraal en Zuid-Londen en in Surrey. Dagelijks vervoert het 270.000
passagiers op 71 routes met 1.600 medewerkers. Abellio Duitsland exploiteert treinen en bussen,
Probo Trans Beroun exploiteert bussen. Met deze activiteiten geeft NedRailways invulling aan de
multimodale internationale activiteiten van NS. Door gestructureerde en frequente best-practice
uitwisseling komt dit ook aan de Nederlandse activiteiten ten goede.
De opbrengsten in Euro van het buitenlandse reizigersvervoer zijn met 142 miljoen gestegen tot
583 miljoen vooral door de acquisities.
NS Poort: Knooppuntontwikkeling en exploitatie
De opbrengsten van het segment knooppuntontwikkeling en exploitatie zijn met 16 miljoen
gedaald tot 613 miljoen. De retail- en horecaomzet op de stations namen nog iets toe. De
opbrengsten uit verkoop en ontwikkeling van vastgoed zijn gedaald als gevolg van de effecten van
de crisis. Hierdoor blijft het resultaat fors achter bij vorig jaar.
Datum 18 februari 2010
Pagina 6/12
Railinfra & bouw
De opbrengsten van railinfra en bouw zijn in het verslagjaar 1.368 miljoen. In 2008 bedroeg de
opbrengst 1.249 miljoen. Het resultaat uit bedrijfsactiviteiten kwam uit op 13 miljoen, ten
opzichte van 29 miljoen in 2008. Dit tegenvallende resultaat uit bedrijfsactiviteiten is een gevolg
van voorzieningen op een aantal al afgeronde en op een lopend bouwkundig project, forse
prijsdruk op onderhoudswerkzaamheden aan het spoor en getroffen reorganisatievoorzieningen
met betrekking tot Strukton Rail en Strukton Bouw & Vastgoed.
Overige activiteiten
Deze omvatten naast concernleiding en concernstaven tevens ondersteunende bedrijfsonderdelen
en het tegen elkaar wegvallen van onderlinge leveringen tussen de verschillende segmenten.
Medewerkers
Het personeelsbestand van NS is gestegen van 26.581 fte ultimo 2008 naar 30.068 fte ultimo
2009, ten gevolge van de overgenomen bedrijven. Exclusief de acquisities en de verworven
concessies van Qbuzz zou het personeelsbestand ultimo 2009 26.422 fte bedragen.
Investeringen
De investeringen in (im)materiële vaste activa bedragen in 2009 666 miljoen tegen 433 miljoen
in 2008. Het belangrijkste deel van deze investeringen betreft de verdere vernieuwing van het
treinenpark. Zo zijn er in 2009 grote aanbetalingen gedaan voor de bestelde hogesnelheidstreinen,
dubbeldekkers en sprinters, waarbij de verdere betaling plaatsvindt bij oplevering. Daarnaast is
geïnvesteerd in de modernisering van het Intercity-materieel. Investeringen in
vastgoedontwikkelingen en vastgoed vonden plaats in Alphen aan den Rijn, Amsterdam, Breda en
Eindhoven. Daarnaast zijn er investeringen gedaan in de uitbreiding en verbetering van
informatieverwerkingssytemen ten behoeve van klantbeheer, onderhouds- en administratieve
processen.
Financiering
De nettokasstroom uit bedrijfsactiviteiten, die bestaat uit de netto winst plus afschrijvingen en de
mutatie werkkapitaal bedraagt 821 miljoen. De uitgaven bestonden met name uit investeringen
( 666 miljoen) en het uitbetaalde dividend ( 1.498 miljoen). Mede hierdoor daalden de
liquiditeiten en deposito's met in totaal 1.329 miljoen (2008: 81 miljoen). De netto schuld
positie is daardoor tevens veranderd van een tegoed van 900 miljoen ultimo 2008 in een schuld
van 399 miljoen ultimo 2009.
Vooruitzichten
NS verwacht ook volgend jaar een lage reizigersgroei. De verwachting is dat de hogere
werkloosheid als gevolg van de recessie zich in 2010 zal vertalen in een afname van onze
inkomsten uit het forensenverkeer. Op de korte termijn zijn daarom onze verwachtingen voor wat
betreft het resultaat uit onze activiteiten minder positief dan in voorgaande jaren. Kostenbesparing
zal komend jaar aandacht blijven vragen. Op langere termijn verwachten wij dat bij economisch
herstel de vraag naar onze dienstverlening weer zal opveren.
Datum 18 februari 2010
Pagina 7/12
Jaarcijfers 2009 NV Nederlandse Spoorwegen
Geconsolideerde winst- en verliesrekening 2009
NV Nederlandse Spoorwegen
(in miljoenen euro's)
2009 2008
Opbrengsten 4.596
4.253
Bedrijfslasten -4.435 .925
-3
Resultaat uit bedrijfsactiviteiten 161
328
Nettofinancieringsbaten -4
67
Aandeel in resultaat investeringen verwerkt volgens de equity-methode
- 4
Winst voor winstbelastingen 7
15 399
Winstbelasting 1
-4 -118
Winst over de verslagperiode 116
281
Toe te rekenen aan:
De aandeelhouder van de vennootschap 116 281
Minderheidsbelang
-
-
Winst over de verslagperiode 116
281
Datum 18 februari 2010
Pagina 8/12
Verkorte geconsolideerde balans per 31 december 2009
NV Nederlandse Spoorwegen
(in miljoenen euro's)
31 december 2009 31 december 2008
Activa
Vaste activa
Materiële vaste activa 3.150 2.844
Vastgoedobjecten 317
319
Immateriële vaste activa 157
149
Investeringen verwerkt volgens de equity methode 40
33
Overige financiële vaste activa, inclusief beleggingen 305
274
Uitgestelde belastingvorderingen 438
455
Totaal vaste activa 4.407 4.074
Totaal vlottende activa 2.107 3.689
Totaal activa 6.514 7.763
Passiva
Totaal eigen vermogen 2.871 4.249
Aan komende jaren toe te rekenen baten 229
238
Langlopende verplichtingen
Leningen en overige financiële verplichtingen 785
839
Personeelsbeloningen 34
34
Voorzieningen 233
162
Overlopende posten 29
8
Uitgestelde belastingverplichtingen 88
66
Totaal langlopende verplichtingen 1.169 1.109
Totaal kortlopende verplichtingen 2.245 2.167
Totaal eigen vermogen en verplichtingen 6.514 7.763
Datum 18 februari 2010
Pagina 9/12
Verkort geconsolideerd overzicht van het totaalresultaat 2009
NV Nederlands Spoorwegen
(in miljoenen euro's)
2009 2008
Winst over de verslagperiode 116 281
Baten en lasten rechtstreeks verwerkt in het eigen vermogen 4
3
-2
Totaalresultaat over de verslagperiode 120 258
Toe te rekenen aan:
De aandeelhouder van de vennootschap 120 258
Minderheidsbelang
-
-
Totaalresultaat over de verslagperiode 120 258
Datum 18 februari 2010
Pagina 10/12
Verkort geconsolideerd kasstroomoverzicht 2009
NV Nederlandse Spoorwegen
(in miljoenen euro's)
2009 2008
Winst over de verslagperiode 116 281
Afschrijvingen en waardeverminderingen 332 287
Overige mutaties 373 -235
Nettokasstroom uit bedrijfsactiviteiten 821 333
Nettokasstroom uit investeringsactiviteiten 676 *) 93
Nettokasstroom uit bedrijfs- en investeringsactiviteiten 1.497 426
Nettokasstroom uit financieringsactiviteiten -1.524 **) -140
Netto-toename geldmiddelen en kasequivalenten -27 286
Geldmiddelen en kasequivalenten per 1 januari 571 291
Valutakoers- en omrekeningsverschillen op geldmiddelen 2 -6
Geldmiddelen en kasequivalenten per 31 december 546 571
Uitgezette gelden op 31 december 150 1.454
*) inclusief verkoop van uitgezette gelden van 1.304 miljoen
**) inclusief de uitbetaling van dividend van 1.498 miljoen
Datum 18 februari 2010
Pagina 11/12
Kerncijfers jaarverslag 2009 (bedragen in miljoenen euro's)
2009 2008
Balans
Balanstotaal 6.514 7.763
Werkkapitaal -524 -217
Winst- en verliesrekening
Opbrengsten 4.596 4.253
Resultaat uit bedrijfsactiviteiten 161 328
Winst over de verslagperiode 116 281
Kasstroom
Netto kasstroom uit bedrijfsactiviteiten 821 333
Investeringen in (im)materiële vaste activa 666 433
Ratio's
Winst uit de verslagperiode/gemiddeld geïnvesteerd vermogen (ROI) 2,2% 4,9%
Winst uit de verslagperiode/gemiddeld eigen vermogen (ROE) 3,3% 6,7%
Resultaat uit bedrijfsactiviteiten/bedrijfsopbrengsten (ROS) 3,5% 7,7%
Garantievermogen/balanstotaal (solvabiliteit) 48% 58%
Operationele kengetallen
Vervoersomvang (in miljarden reizigerskilometers) 16,3 16,2
Klantoordeel algemeen (% hoger of gelijk aan 7) 77,8% 76,0%
Punctualiteit (percentage treinen op het hoofdrailnet die op tijd aankomen 92,8% 93,0%
met een vertraging
Personeel (fte ultimo) 30.068 26.581
Datum 18 februari 2010
Pagina 12/12
Noot aan de redactie
Neem contact op met NS Persvoorlichting, telefoon 030-2357070
Corporate Communicatie, Persvoorlichting, Postbus 2025.3500 HA Utrecht
NS
NS is in Nederland de grootste reizigersvervoerder op het spoor. De treinen van NS houden Nederland mobiel. Per dag
bereiken ruim 1,1 miljoen NS-klanten hun bestemming zonder files of parkeerproblemen. De elektrische treinen van
NS zijn een zeer energie- en klimaatvriendelijk vervoermiddel met een lage CO2-uitstoot. Op de 383 stations biedt NS
een scala aan voorzieningen om de reizigers van dienst te zijn.
NS Reizigers verzorgt het vervoeren van de reizigers en de informatie en service op de stations en in de treinen. NS
Poort ontwikkelt, beheert en exploiteert de stations(gebieden) in Nederland, zodanig dat dit aangename en levendige
plekken zijn om te verblijven, werken, wonen, winkelen en recreëren. NedTrain zorgt voor de treinen van NS: van
schoonmaak tot technisch onderhoud en schadeherstel. Strukton is actief in aanleg en onderhoud van
railinfrastructuur en in bouwactiviteiten in Europa. NS Hispeed verbindt Nederland met het hart van belangrijke
Europese steden. De hogesnelheidstreinen Thalys en ICE en de internationale Intercity's zijn een slim en duurzaam
alternatief voor vliegtuig en auto op afstanden tot 600 kilometer. Abellio benut de kansen van de Europese vrije
spoormarkt, bijvoorbeeld door samen met de Britse onderneming Serco spoorwegconcessies in het Verenigd
Koninkrijk te exploiteren.
NS deelt het spoorwegnet - het drukst bereden van Europa - met ruim 30 andere partijen. ProRail deelt de capaciteit
op de rails toe en zorgt verder voor de Railverkeersleiding en het beheer en onderhoud van het spoorwegnet.
---- --
Nederlandse Spoorwegen