Ingezonden persbericht


Gratis punten sparen is en blijft Hollands glorie
Metamorfose van oudste spaarprogramma van Nederland: Douwe Egberts &meer

Utrecht, 18 februari 2010 - Douwe Egberts introduceert vandaag Douwe Egberts &meer, het nieuwe overkoepelende klantenprogramma voor de merken Douwe Egberts, Senseo en Pickwick. Het oudste bestaande spaarprogramma van Nederland is geheel in een nieuw jasje gestoken. Gratis punten sparen is typisch Hollands, blijkt uit onderzoek van Ruigrok|NetPanel ter gelegenheid van de start van Douwe Egberts &meer onder 581 respondenten.

Consumenten konden uitgeknipte punten al digitaal sparen; in het vernieuwde programma krijgen deelnemers een eigen klantenkaart en sparen zij ook automatisch bij bestedingen in de webshop, winkels en de Koffie Cafés van Douwe Egberts.

Grootste spaarders van Europa
Bijna alle Nederlanders (96%) sparen op een of andere manier. Daarbij wordt de spaarrekening (86%) het meest genoemd. Vergelijken we onszelf met andere Europeanen, dan denkt meer dan de helft van de respondenten (55%) dat Nederlanders meer sparen; 39% is zelfs van mening dat Nederlanders de grootste spaarders van Europa zijn.

Nuchtere puntenjagers
Nederlanders zijn ware gratis puntenspaarders, 61% spaart op deze manier. Onderzoek van Marktresponse voor Douwe Egberts geeft zelfs aan dat ongeveer 70% van de huishoudens waardepunten van Douwe Egberts spaart. Daarmee is het oudste spaarprogramma van het land nog steeds een van de meest populaire spaarsystemen in Nederland.

Wie gratis punten spaart is slim bezig en zet ongemerkt wat opzij, vindt de helft (52%) van de ondervraagden. Als het gaat om redenen om punten te sparen, zijn we de nuchterheid zelve:
. 66% geeft aan: Waarom niet sparen als het gratis is?
. 37% geeft aan: Gratis punten sparen is uitgegroeid tot een gewoonte

Meenemen van werk
Het is niet iets om geheimzinnig over te doen: 84% van de respondenten komt er gewoon voor uit gratis punten te sparen. Toch laten we ons ook meeslepen in ons fanatisme:
. Familie en vrienden voor ons karretje spannen om aan meer punten te komen geldt voor 27%
. Punten meenemen van werk is voor 14% een gewoonte
. De grootste puntenspaarder in mijn directe omgeving ben ikzelf, concludeert 35%

Over Douwe Egberts &meer
Waardepunten sparen van Douwe Egberts is al zo'n 80 jaar een begrip. De punten op verpakkingen van Douwe Egberts, Senseo en Pickwick blijven, maar het klantenprogramma Douwe Egberts &meer is nieuw. Consumenten ontvangen een klantenkaart en bouwen bij elke besteding in de webshop, winkels en cafés van Douwe Egberts extra spaarsaldo op, waardoor sparen sneller gaat dan nu het geval is. Met de klantenkaart kan het saldo bijna overal bij Douwe Egberts besteed worden (online, winkels, cafés). En er kan betaald worden met iedere combinatie van puntensaldo en/of geld. Dat laatste is bij veel consumenten nog onbekend, en zal binnen de retailformule van Douwe Egberts meer aandacht krijgen. Kijk voor meer informatie op www.douweegbertsenmeer.nl.

Hollands erfgoed in een nieuw jasje
'Veel Nederlanders kennen een nostalgisch gevoel bij het huidige spaarsysteem van Douwe Egberts', aldus Femke-Anna van Zanten, Manager Douwe Egberts Loyalty & Brandstores.

'Met Douwe Egberts &meer willen we het bestaande spaarsysteem optillen naar een echt klantenprogramma, waarbij de beleving die consumenten kunnen ervaren in de webshop, winkels en cafés van Douwe Egberts centraal staat. De punten op de pakken - en daarmee de historie - blijven bestaan, maar het sparen ervan wordt verbreed en vernieuwd: Hollands erfgoed in een nieuw jasje. Met het online sparen, de klantenkaart, een nieuw assortiment en een overkoepelend programma voor onze drie merken, bieden we onze klanten letterlijk meer,' aldus Van Zanten.

Einde bericht

**

Ingezonden persbericht