Jaarverslag klachtenbehandeling 2009
18 februari 2010
Deze week is het jaarverslag over de klachtenbehandeling 2009
uitgekomen. Er zijn 27 klachten ingediend die vallen onder de
klachtenprocedure volgens de `Verordening gemeentelijke ombudsman
Soest'. Dat zijn er vijf minder dan in 2008.
Goede dienstverlening staat voorop
De gemeente Soest vindt het belangrijk dat inwoners zich goed geholpen
voelen door de gemeente. Daarom neemt Soest burgers die zich met een
klacht tot de gemeente wenden zeer serieus. De gemeente doet haar best
om volgens een vaste procedure, eventueel samen met de gemeentelijke
ombudsman, de oorzaak van de klacht weg te nemen.
Klachten in cijfers
2008 2009
Aantal klachten 32 27
Afgehandeld 28 25
Nog open 4 2
Inschakeling ombudsman 5 3
De nog open staande klachten van 2008 zijn afgehandeld. De klachten in
2009 gingen over gedrag, houding en communicatie van gemeentelijke
medewerkers, trage afhandeling van procedures en onzorgvuldigheid.
Overige klachten
Naast de klachten die vallen onder de gemeentelijke ombudsman zijn er
14 klachten ingediend die apart behandeld zijn. Deze klachten gingen
voornamelijk over algemene gemeentelijke beleidsprocedures, of over
zaken waartegen wettelijk beroep of bezwaar mogelijk is. Ook deze
klachten zijn allemaal afgehandeld.
Leren en verbeteren
De gemeente Soest probeert bij haar dienstverlening uiteraard om
klachten zoveel mogelijk te voorkomen. Maar op het moment dat een
inwoner een klacht heeft, wordt daar zorgvuldig mee omgegaan.
Enerzijds om de inwoner van dienst te zijn. Maar ook om er als
organisatie van te leren en het beter te doen.
Gemeente Soest