Gemeente Soest

Jaarverslag klachtenbehandeling 2009


18 februari 2010

Deze week is het jaarverslag over de klachtenbehandeling 2009 uitgekomen. Er zijn 27 klachten ingediend die vallen onder de klachtenprocedure volgens de `Verordening gemeentelijke ombudsman Soest'. Dat zijn er vijf minder dan in 2008.

Goede dienstverlening staat voorop

De gemeente Soest vindt het belangrijk dat inwoners zich goed geholpen voelen door de gemeente. Daarom neemt Soest burgers die zich met een klacht tot de gemeente wenden zeer serieus. De gemeente doet haar best om volgens een vaste procedure, eventueel samen met de gemeentelijke ombudsman, de oorzaak van de klacht weg te nemen.

Klachten in cijfers


2008 2009
Aantal klachten 32 27
Afgehandeld 28 25
Nog open 4 2
Inschakeling ombudsman 5 3

De nog open staande klachten van 2008 zijn afgehandeld. De klachten in
2009 gingen over gedrag, houding en communicatie van gemeentelijke medewerkers, trage afhandeling van procedures en onzorgvuldigheid.

Overige klachten

Naast de klachten die vallen onder de gemeentelijke ombudsman zijn er
14 klachten ingediend die apart behandeld zijn. Deze klachten gingen voornamelijk over algemene gemeentelijke beleidsprocedures, of over zaken waartegen wettelijk beroep of bezwaar mogelijk is. Ook deze klachten zijn allemaal afgehandeld.

Leren en verbeteren

De gemeente Soest probeert bij haar dienstverlening uiteraard om klachten zoveel mogelijk te voorkomen. Maar op het moment dat een inwoner een klacht heeft, wordt daar zorgvuldig mee omgegaan. Enerzijds om de inwoner van dienst te zijn. Maar ook om er als organisatie van te leren en het beter te doen.