Gemeente Amsterdam

Nieuwe metro's voor Amsterdam

Amsterdam krijgt in 2012 nieuwe moderne metrotreinen. Leverancier is de Franse
multinational Alstom. Vandaag (donderdag 18 februari) zetten de gemeente
Amsterdam en Alstom hun handtekening onder het contract. Het gaat om 23 nieuwe
zesdelige metrotreinen voor de bestaande metrolijnen. Ook is een optie genomen op
de levering van twaalf metro's voor de Noord/Zuidlijn. De aanschaf is een nieuwe
impuls die Amsterdam aan het openbaar vervoer geeft. De order voor de 23 nieuwe
metrotreinen inclusief reserveonderdelen heeft een waarde van ongeveer 200
miljoen euro.

Op 3 februari jl. heeft de gemeenteraad ingestemd met het eerste uitvoeringskrediet voor
de aanschaf van nieuwe metrotreinen en voorzieningen om de nieuwe metro's te
onderhouden en veilig te stallen. De Stadsregio Amsterdam verzorgt de financiering. De
gemeente Amsterdam draagt 5% bij aan het infrastructurele deel van de werkplaats en de
locaties om de metro's te stallen.

Verantwoordelijk wethouder Hans Gerson: ``Er reizen meer dan 100.000 mensen per dag
met de metro. Nu zijn dat nog te vaak verouderde en volle metrostellen. Die problemen
gaan deze metrostellen oplossen. Reizen met deze nieuwe metrostellen wordt veel
prettiger voor alle reizigers: valide en mindervalide, jong en oud. Dit zal de
aantrekkelijkheid van de Amsterdamse metro vergroten, wat goed is voor de
Amsterdammers, stad, regio en milieu."

"Alstom is er trots op de leverancier te zijn van deze nieuwe generatie metro's voor de stad
Amsterdam. Een metro die dankzij zijn unieke kenmerken de band van de
Amsterdammers met hun vervoerssysteem zal versterken", aldus Andreas Knitter, Senior
Vice President, Alstom Transport Noord-Europa.

Het investeren in nieuwe metro's past binnen de impuls die het gemeentebestuur in
samenwerking met GVB en de Stadsregio aan het openbaar vervoer geeft. Het project
AMSYS (Amsterdam Metro System) vormt samen met het project Noord/Zuidlijn, het
project ROL (Renovatie Oostlijn) en het project AVL (mogelijke ombouw Amstelveenlijn)
het hart van het moderniserings- en uitbreidingsprogramma van de Amsterdamse metro.

De door Alstom ontworpen metro's zijn met veel aandacht voor de reiziger ingericht. Dit uit
zich in extra brede stoelen (20% breder dan in tram en bus), veel deuren om dringen te
voorkomen en goede klimaatregeling. Maar ook dynamische reisinformatie met als
voorbeeld een lijnennetkaart met digitale informatie over waar de metro zich bevindt en
overstapmogelijkheden. De metro's zijn geheel doorloopbaar en de vloer sluit perfect aan
op het perron. Bij het ontwerp is ook ruim aandacht geschonken aan de sociale veiligheid.
Camera's, spreekverbindingen en de transparante inrichting zijn hier voorbeelden van.
Verder is het geluidsniveau zo laag dat dit type metro tot de stilste ter wereld behoort.

De belangrijkste kenmerken van de nieuwe metrotreinen zijn:
· Zesdelig met een lengte van 116 m.
· 174 zitplaatsen.
· Capaciteit 960 passagiers.
· Maximale snelheid 80 km/h.
· 24 hoge deuren (208 cm) per zijde.
· Hoog plafond (230 cm).
· Gelijkvloerse instap, volledig vlakke vloer en volledig doorloopbaar.
· Rolstoelvoorzieningen in twee multifunctionele ruimten.
· Verlichting volledig uitgevoerd met duurzame LED-technologie.
· Hoogwaardige reizigersinformatie met informatieschermen.
· Camerabewaking.
· Voldoet aan strengste brandveiligheidseisen.
· Geluidswerende maatregelen.
· Volledig voorbereid op automatisch rijden zonder bestuurder.

De eerste nieuwe metro wordt in het voorjaar van 2012 afgeleverd en gaat na een periode
van zes maanden testen de oude versleten `zilvermeeuw' metro vervangen die al vanaf
1976 in dienst is. Doordat de nieuwe metro's langer zijn, zal ook de reizigerscapaciteit met
ongeveer 50% toenemen.



Gemeente Amsterdam