Gemeente Tilburg

Succesvolle schakelklassen Tilburg krijgen vervolg

Nieuwe schakelklas 'Topklas' bij 2college Wandelbos
De schakelklassen die in het schooljaar 2008/2009 in Tilburg van start zijn gegaan zijn
erg succesvol. "In deze klassen krijgen basisschoolleerlingen die daar behoefte aan hebben
een jaar lang extra taalonderwijs", aldus wethouder Marieke Moorman van Onderwijs en
Jeugd. "Uit de eerste resultaten blijkt dat er veel deelnemers zijn, de leerlingen er veel van
opsteken en dat ze positief zijn, net als hun ouders. Het college heeft dan ook besloten om
het komend schooljaar door te gaan met schakelklassen."
Topklas
Schakelklassen zijn er in Tilburg op verschillende locaties en in verschillende vormen. Één
van de vormen is de taalklas, op vijf locaties in de stad. Hier krijgen leerlingen twee dagen
in de week taalonderwijs. De rest van de week zitten ze in een reguliere klas. Op de
taalschool zitten de leerlingen de hele week. Dit zijn vooral kinderen die net in Nederland
wonen. De taalschool zit op drie locaties in de stad.

Het is de bedoeling om met ingang van het komende schooljaar een derde vorm van
schakelklassen te starten: de Topklas. Deze klas is voor leerlingen die in principe de
vaardigheden hebben om een VMBO-t/HAVO/VWO-school te gaan volgen, maar er vanwege
taalachterstanden niet in slagen om de vereiste CITO-score te behalen. De Topklas komt bij
2college Wandelbos. Tot slot kunnen leerkrachten ondersteuning krijgen bij het geven van
taalonderwijs in hun eigen klas. Dit is de vierde vorm van schakelklassen: de taalhulp. Net
als de afgelopen twee jaar zal het samenwerkingsverband WSNS (Weer Samen Naar School)
de uitvoering van de schakelklassen verzorgen.

Eerste resultaten
Na anderhalf jaar ervaring blijkt uit de eerste resultaten dat met name het aantal
deelnemers aan de taalschool veel hoger is dan bij de start verwacht werd. Uitgegaan werd
van zo'n 24 leerlingen per jaar, dit zijn er gemiddeld 48 per jaar. Maar ook de deelname
aan de taalklas is goed. Uitgegaan werd van zo'n 144 leerlingen in twee schooljaren, dit
zijn er 136. Bij de meeste leerlingen van de taalklas is de passieve woordenschat meer
gegroeid dan landelijk gemiddeld. Ook de groei van de leeswoordenschat en het lezen is bij
de meeste leerlingen bovengemiddeld. Ouders zijn tevreden tot zeer tevreden over de
taalklassen en zien veel effect voor hun kind. De leerlingen zijn positief over de deelname
aan de taalklassen en over de aangeboden leerstof. Ook de leerkrachten ervaren het
uitgebreide taalaanbod met verschillende werkvormen als positief.

Het in dit persbericht genoemde collegebesluit hoeft niet naar de raad en is daarmee
definitief.