Wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 in verband met de aanwijzing
van bromfietsen waarvoor geen Europese typegoedkeuring is vereist
teneinde de toelating van bijzondere bromfietsen tot het verkeer te
vereenvoudigen en van de Wet rijonderricht motorrijtuigen 1993 in
verband met het herstel van enkele onvolkomenheden
NOTA NAAR AANLEIDING VAN HET VERSLAG
Met belangstelling heb ik kennis genomen van het verslag van de vaste
commissie voor Verkeer en Waterstaat met betrekking tot het onderhavige
wetsvoorstel. Hieronder ga ik in op de in het verslag gemaakte opmerkingen en
gestelde vragen per onderwerp.
Algemeen
De leden van de PvdA-fractie vragen om een kort overzicht van de regels en
eisen die gaan gelden voor de voertuigen die zullen worden ingedeeld in de
nieuwe subcategorie.
Allereerst is in het wetsvoorstel voor de bestuurders van aangewezen bijzondere
bromfietsen een uitzondering op de rijbewijsplicht opgenomen. Verder is de
regering voornemens om bij algemene maatregel van bestuur1 te regelen dat
voor de aangewezen bijzondere bromfietsen de volgende regels zullen gelden:
verplicht verzekeringsplaatje;
geen kentekenplicht;
minimumleeftijd 16 jaar, maar aan gehandicapte bestuurders jonger
dan 16 jaar kan een ontheffing worden verleend door de wegbeheerder;
de verkeersregels voor snorfietsers en snorfietsen zullen ook van
toepassing zijn op bestuurders van aangewezen bijzondere bromfietsen
en hun voertuigen;
bestuurders van aangewezen bijzondere bromfietsen mogen gebruik
maken van het onverplichte fietspad;
bijzondere bromfietsen bij gebruik 's nachts of overdag bij slecht zicht
voorzien moeten zijn van een wit of geel voorlicht en een rood
achterlicht, tenzij de bestuurder dat voorlicht op zijn borst en dat
achterlicht op zijn rug voert.2
Voor welke voertuigen in de toekomst een aanwijzing als bijzondere bromfiets
uit de nieuwe subcategorie zal worden aangevraagd, is echter niet bekend. Dat
betekent dat eveneens onbekend is onder welke voorwaarden het veilig zal zijn
om de in de toekomst aan te wijzen bijzondere bromfietsen toe te laten tot het
verkeer. Met het oog op de veiligheid van de verkeersdeelnemers en met het
oog op de in het wetsvoorstel genoemde doeleinden3 kan het nodig zijn om bij
1 Een wijzigingsbesluit waarmee wijzigingen worden aangebracht in het
Kentekenreglement, het Reglement rijbewijzen, het Reglement verkeersregels en
verkeerstekens 1990 en het Besluit van 16 september 1965, houdende vaststelling van
het bewijs van verzekering voor de niet-kentekenplichtige motorrijtuigen en enkele
regelen met betrekking tot het bewijs van vrijstelling.
2 Vergelijk het Besluit van 3 oktober 2008 houdende wijziging van het Reglement
verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Voertuigreglement in verband met het
toestaan van fietsverlichting die niet op de fiets is bevestigd (Stb. 406).
3 Het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en
passagiers, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast,
hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer,
agina 1 van 3
P
de toelating van een bepaalde bijzondere bromfiets af te wijken van de
bovengenoemde regels. Het is bijvoorbeeld niet ondenkbaar dat een aanwijzing
wordt aangevraagd voor een bromfiets waarvan blijkt dat die slechts veilig
gebruikt kan worden op het trottoir en met een maximumsnelheid van 6
km/uur. Het zou dan tot de mogelijkheden behoren om dit voertuig onder die
afwijkende voorwaarden toe te laten tot het verkeer.
De leden van de PvdA-fractie vragen verder hoe handhavers kunnen beoordelen
of een bestuurder van een aangewezen bijzondere bromfiets die op het trottoir
rijdt, beschikt over een ontheffing.
Handhavers kunnen slechts controleren of een bestuurder beschikt over een
ontheffing, indien zij de bestuurder staande houden.
De leden van de PvdA-fractie vragen zich ook af of er nadere afspraken of regels
worden ontwikkeld om onderscheid te kunnen maken tussen de verschillende
categorieën gebruikers. Via de bovengenoemde algemene maatregel van
bestuur zal geregeld worden dat bestuurders van door de Minister van Verkeer
en Waterstaat aangewezen bijzondere bromfietsen minimaal 16 jaar moeten zijn
en dat ze met maximaal 25 km/uur op het fietspad mogen rijden of - indien dat
ontbreekt - op de rijbaan. Voor bestuurders met een bepaalde handicap zal het
mogelijk gemaakt worden om op het trottoir en in voetgangersgebieden te
rijden, zonder dat daarbij een minimumleeftijd zal gelden. In overleg met de
VNG zal landelijk beleid worden ontwikkeld ten aanzien van
de vraag met welke handicaps bestuurders in aanmerking kunnen komen voor
het gebruik van aangewezen bijzondere bromfietsen op het trottoir en in
voetgangersgebieden.
De leden van de PvdA-fractie vragen zich bovendien af waarom Actal het
wetsvoorstel niet heeft geselecteerd voor een toets naar de administratieve
lasten voor bedrijven.
Het adviescollege heeft besloten het wetsvoorstel niet te selecteren voor die
toets, omdat de gevolgen voor de administratieve lasten voldoende in beeld zijn
gebracht in de memorie van toelichting, er voldoende aandacht is besteed aan
mogelijke alternatieven en vanwege de beperkte omvang van die
administratieve lasten.
Artikelsgewijze toelichting (Artikel I, onderdelen B en C)
De leden van de PvdA-fractie vragen door wie het in de memorie van toelichting
beschreven verkeersveiligheidsonderzoek kan worden uitgevoerd en welke
consequenties de toelatingsprocedure heeft voor de (uitvoerende) diensten van
het ministerie.
Ik ben van plan om in een ministeriële regeling te regelen welke
veiligheidsaspecten door wie zullen worden onderzocht. Het voornemen is om te
bepalen dat de RDW technische veiligheidsaspecten test en dat de Minister van
Verkeer en Waterstaat zich buigt over veiligheidsaspecten bij gebruik in het
verkeer (verkeersgedrag). Het ministerie zou daarvoor - indien gewenst - de
hulp van bijvoorbeeld de SWOV kunnen inroepen.
De leden van de PvdA-fractie zijn benieuwd of er voldoende verzekeraars zijn
die verzekeringsplaatjes kunnen en willen aanbieden voor de aangewezen
het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het
karakter of van de functie van objecten of gebieden en het bevorderen van een doelmatig
of zuinig energiegebruik (zie de verwijzing in artikel I, onderdeel B, van het wetsvoorstel
naar artikel 2, eerste lid, onderdelen a en b, tweede lid en derde lid, onderdeel a, van de
Wegenverkeerswet 1994).
Pagina 2 van 3
bijzondere bromfietsen en of de kosten voor de verzekering gemiddeld lager,
gelijk of hoger kunnen zijn dan bij het verzekeren van een normale bromfiets.
Vooralsnog ga ik er vanuit dat er voldoende verzekeraars zullen zijn die de
aangewezen bijzondere bromfietsen zullen verzekeren tegen een redelijk tarief.
Ik ben voornemens om de ontwikkelingen op dit gebied in samenspraak met het
Verbond van Verzekeraars nauwlettend te monitoren.
De leden van de SP-fractie vragen aan de hand van welke criteria de minister zal
besluiten tot de aanwijzing van een voertuigcategorie die of een
voertuigonderdeel dat zonder typegoedkeuring kan worden toegelaten tot het
wegverkeer.
De Minister zal daartoe kunnen besluiten op grond van veiligheidsaspecten en op
grond van de volgende doeleinden:
het verzekeren van de veiligheid op de weg;
het beschermen van weggebruikers en passagiers;
het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast,
hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de
Wet milieubeheer;
het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte
aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;
het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik.
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
Pagina 3 van 3
Ministerie van Verkeer en Waterstaat