Stadsdeel Amsterdam Centrum
---
Leidseplein in 2015 grotendeels autovrij
18 februari 2010
De gemeenteraad van Amsterdam heeft op woensdag 17 februari ingestemd
met de `Nota van Uitgangspunten Openbare Ruimte Leidsebuurt'. De
voetganger staat hierin centraal.
Zowel het stadsdeel als de centrale stad hebben het plan omarmd met
een paar kanttekeningen. Dit houdt in dat in de vervolgplannen nog
aanvullend onderzoek wordt gedaan:
* een taxilocatie op het Raamplein of Leidsebrug, als alternatief
voor de voorgestelde taxilocatie in het Leidse Bosje -oostzijde
* nut en noodzaak van een bufferlocatie: plek waar taxi's kunnen
wachten totdat er plek vrij is op de taxistandplaats
* de mogelijkheid om de tramhalte bij de Stadsschouwburg te
behouden, als alternatief op het voorstel de tramhaltes op het
Leidseplein naar de randen te verplaatsen.
Voetganger centraal in Nota van Uitgangspunten
In de plannen wordt de Leidsebuurt zoveel mogelijk een
voetgangersgebied waarbij het Leidseplein, het
Kleine-Gartmanplantsoen, een deel van de Marnixstraat en de Leidsebrug
geheel autovrij worden ingericht. De tramhaltes worden verplaatst naar
de randen van het plein. Om de voetganger op het Leidseplein vrij spel
te geven moet de huidige taxistandplaats worden verplaatst. Het
voorstel is het Leidsebosje - oostzijde. Voordelen van deze nieuwe
standplaats zijn de directe aansluiting op het Hoofdnet Auto, de
verkeersveiligheid en het niet verstoren van het openbaar vervoer. De
beoogde nieuwe standplaats biedt ruimte voor veertien taxi's. Dit
aantal standplaatsen is onvoldoende. Daarom wordt aanvullend onderzoek
gedaan naar een locatie voor een taxibuffer op de Appeltjesmarkt of
het Raamplein. Er komt een fietsenstalling onder het
Kleine-Gartmanplantsoen met een capaciteit van 2700 plekken. Uit nader
onderzoek moet blijken of dit aantal hoger kan en wat de kosten
daarvan zijn. De stalling krijgt verschillende in- en uitgangen om het
gebruiksgemak zo groot mogelijk te maken.
Vervolg
Het stadsdeel gaat nu samen met de centrale stad verder met de
planvorming. Het is de opgave een open en aantrekkelijk ingericht
Leidseplein te ontwerpen, met onder meer bomen, zitgelegenheden,
ondergrondse fietsvoorzieningen en het openbaar vervoer aan de randen.
Een plein waar het aantrekkelijk is om naar toe te gaan en te
verblijven. Het is de bedoeling eind 2010 het nieuwe ontwerp vrij te
kunnen geven voor inspraak.
Informatie en contact
Kijk hier voor meer informatie over de inrichtingsplannen voor de
Leidsebuurt.
---
Zie het origineel