Gemeente Spijkenisse
Groen licht op N218
18 februari 2010
De provincie Zuid-Holland start in april 2010 op de N218 (Groene
Kruisweg) buiten de spits met een testfase `Groen licht N218', waarbij
weggebruikers het advies krijgen om op die weg een bepaalde snelheid
aan te houden. Als ze dat doen, hebben zij bij de volgende kruispunten
groen licht.
De test geldt voor het traject tussen kruispunt Hartelweg - Groene
Kruisweg (Spijkenisse) en kruispunt Groene Kruisweg - Verdouwenhoeck
(Heenvliet).
Een nieuw verkeersregelsysteem (ODYSA) maakt op de provinciale wegen
een individuele groene golf mogelijk bij kruispuntafstanden tot meer
dan 1000 meter, in beide rijrichtingen en tussen meerdere kruispunten
voor zowel het doorgaande als invoegende verkeer.
Groene golf
ODYSA staat voor Optimalisatie Door dYnamische SnelheidsAdvisering en
is bedoeld om de doorstroom van het doorgaande verkeer te verbeteren.
Op borden langs de weg wordt een individuele adviessnelheid
aangegeven. Als de weggebruiker deze snelheid aanhoudt, is het
eerstvolgende verkeerslicht in de doorgaande richting groen.
Het bijzondere aan ODYSA ten opzichte van de traditionele groene
golftrajecten is dat de adviessnelheid voor ieder weggebruiker apart
wordt berekend. Dat geldt zowel voor verkeer in de hoofdrichtingen als
van de zijrichtingen. Als bijvoorbeeld door omstandigheden op de weg
deze snelheid niet kan worden gehaald, geeft het systeem aan dat een
groene golf niet mogelijk is of geen advies kan worden gegeven.
Voordelen
Een groene golf biedt een aantal voordelen. Het doorgaande verkeer kan
zonder te stoppen het traject afleggen. Dat is winst voor de
luchtkwaliteit. Daarnaast betekent het voor de weggebruiker minder
energieverbruik en voor omwonenden minder geluidsoverlast.
Testperiode
De testperiode bestaat uit 2 fasen. Fase 1 duurt 2 weken. In deze
periode wordt een technische systeemtest van ODYSA uitgevoerd. Tijdens
deze testperiode kan het systeem tijdelijk buiten gebruik zijn. Dit
komt omdat er aanpassingen aan het systeem plaatsvinden.
Fase 2 houdt in dat de provincie Zuid-Holland ervoor kiest om ODYSA
gedurende 2010 buiten de spits uit te testen op de N218 tussen de
Hartelweg en Verdouwenhoeck. Na een half jaar wordt bekeken of ODYSA
ook tijdens de spits wordt toegepast. De gegevens uit deze periode
worden meegenomen om het systeem beter af te stellen. De provincie
Zuid-Holland is aan het inventariseren op welke andere provinciale
wegen ODYSA in de toekomst toegepast kan worden.
Dynamisch Verkeersmanagement
ODYSA is een van de middelen die provincie Zuid-Holland inzet om de
doorstroming op de wegen te verbeteren. Andere middelen zijn onder
andere doelgroepstroken en het dynamische routeinformatie paneel
(DRIP). Sommige van de maatregelen zijn nieuw, andere niet. Ze zijn
gebundeld in het programma Dynamisch Verkeersmanagement (DVM).
Belangrijk in dit programma is dat de gemeente Rotterdam, de gemeente
Den Haag, Stadsregio Rotterdam, Stadsgewest Haaglanden,
Rijkswaterstaat en de provincie Zuid-Holland samenwerken om alle
maatregelen in de Zuidvleugel zo in te zetten dat het verkeer optimaal
kan doorstromen. Dat is niet alleen beter voor de verkeersveiligheid,
maar het werkt ook mee aan een schonere lucht en een gezonder klimaat.
Kijk voor meer en actuele informatie op de website N218.nl (zie
Externe Links)
Externe links
* N218 [Let op! De website www.n218.nl opent in een nieuw
venster]