Gemeente Spijkenisse


Groen licht op N218

18 februari 2010

De provincie Zuid-Holland start in april 2010 op de N218 (Groene Kruisweg) buiten de spits met een testfase `Groen licht N218', waarbij weggebruikers het advies krijgen om op die weg een bepaalde snelheid aan te houden. Als ze dat doen, hebben zij bij de volgende kruispunten groen licht.
De test geldt voor het traject tussen kruispunt Hartelweg - Groene Kruisweg (Spijkenisse) en kruispunt Groene Kruisweg - Verdouwenhoeck (Heenvliet).

Een nieuw verkeersregelsysteem (ODYSA) maakt op de provinciale wegen een individuele groene golf mogelijk bij kruispuntafstanden tot meer dan 1000 meter, in beide rijrichtingen en tussen meerdere kruispunten voor zowel het doorgaande als invoegende verkeer.

Groene golf
ODYSA staat voor Optimalisatie Door dYnamische SnelheidsAdvisering en is bedoeld om de doorstroom van het doorgaande verkeer te verbeteren. Op borden langs de weg wordt een individuele adviessnelheid aangegeven. Als de weggebruiker deze snelheid aanhoudt, is het eerstvolgende verkeerslicht in de doorgaande richting groen.

Het bijzondere aan ODYSA ten opzichte van de traditionele groene golftrajecten is dat de adviessnelheid voor ieder weggebruiker apart wordt berekend. Dat geldt zowel voor verkeer in de hoofdrichtingen als van de zijrichtingen. Als bijvoorbeeld door omstandigheden op de weg deze snelheid niet kan worden gehaald, geeft het systeem aan dat een groene golf niet mogelijk is of geen advies kan worden gegeven.

Voordelen
Een groene golf biedt een aantal voordelen. Het doorgaande verkeer kan zonder te stoppen het traject afleggen. Dat is winst voor de luchtkwaliteit. Daarnaast betekent het voor de weggebruiker minder energieverbruik en voor omwonenden minder geluidsoverlast.

Testperiode
De testperiode bestaat uit 2 fasen. Fase 1 duurt 2 weken. In deze periode wordt een technische systeemtest van ODYSA uitgevoerd. Tijdens deze testperiode kan het systeem tijdelijk buiten gebruik zijn. Dit komt omdat er aanpassingen aan het systeem plaatsvinden.

Fase 2 houdt in dat de provincie Zuid-Holland ervoor kiest om ODYSA gedurende 2010 buiten de spits uit te testen op de N218 tussen de Hartelweg en Verdouwenhoeck. Na een half jaar wordt bekeken of ODYSA ook tijdens de spits wordt toegepast. De gegevens uit deze periode worden meegenomen om het systeem beter af te stellen. De provincie Zuid-Holland is aan het inventariseren op welke andere provinciale wegen ODYSA in de toekomst toegepast kan worden.

Dynamisch Verkeersmanagement
ODYSA is een van de middelen die provincie Zuid-Holland inzet om de doorstroming op de wegen te verbeteren. Andere middelen zijn onder andere doelgroepstroken en het dynamische routeinformatie paneel (DRIP). Sommige van de maatregelen zijn nieuw, andere niet. Ze zijn gebundeld in het programma Dynamisch Verkeersmanagement (DVM). Belangrijk in dit programma is dat de gemeente Rotterdam, de gemeente Den Haag, Stadsregio Rotterdam, Stadsgewest Haaglanden, Rijkswaterstaat en de provincie Zuid-Holland samenwerken om alle maatregelen in de Zuidvleugel zo in te zetten dat het verkeer optimaal kan doorstromen. Dat is niet alleen beter voor de verkeersveiligheid, maar het werkt ook mee aan een schonere lucht en een gezonder klimaat.

Kijk voor meer en actuele informatie op de website N218.nl (zie Externe Links)

Externe links


* N218 [Let op! De website www.n218.nl opent in een nieuw venster]