Persbericht 18 februari 2010
Jongeren willen koppen snellen op nieuwssites
Nu.nl komt als beste uit de bus
Wie jongeren aan zijn nieuwssite wil binden, zorgt ervoor dat de
homepage overzichtelijk is en de nieuwskoppen snel gelezen kunnen
worden. Dat concludeert Sebastiaan Bareman in zijn masterscriptie voor
Communicatiewetenschappen aan de Universiteit van Tilburg. Nu.nl
blijkt de populairste site onder jongeren.
Bareman hield een online enquête over de opmaak van nieuwssites onder
jongeren tussen de 18 en 30 jaar. Hij verwachtte op grond van een
theoretisch model dat de overzichtelijkheid van een site en de
leessnelheid invloed uitoefenen op de usability en daarmee ook de
houding van de lezer ten opzichte van een site.
Uit de enquête bleek dat de houding van jongeren inderdaad voor een
deel voorspeld kan worden aan de hand van de overzichtelijkheid en
potentiële leessnelheid: samen voorspellen deze factoren voor 51% de
voorkeur voor een bepaalde nieuwssite. Het meest genoemde favoriete
kenmerk van een site bleek de overzichtelijkheid te zijn (59%); de
updatesnelheid van het nieuws werd als favoriet genoemd door 41%. Een
gezamenlijke derde plek werd ingenomen door de kwaliteit en
diversiteit van het nieuws en de snelheid waarmee het nieuws gelezen
kan worden (16%).
Favoriete nieuwssites
Op de vraag naar de twee favoriete nieuwssites van de jongeren kwam
Nu.nl als hoogst genoteerde uit de bus (69%). De tweede favoriete
nieuwssite bleek die van de NOS te zijn, gevolgd door de sites van de
Telegraaf en het AD.
Bareman concludeert dat een bezoek aan een nieuwssite voornamelijk
efficiënt en functioneel moet zijn. De hoofdpunten moeten in één
oogopslag te zien zijn, evenals het bijgewerkte nieuws ten opzichte
van het vorige bezoek aan de site. Om jongeren te trekken zou een
nieuwssite de items overzichtelijk moeten presenteren, gericht op
`koppen snellen'.
Universiteit van Tilburg