CNV Onderwijs
18 februari 2010
Positief kritisch over passend onderwijs
Categorie: Algemeen nieuws, Passend Onderwijs
CNV Onderwijs heeft zich vanaf het begin van de gesprekken over
passend onderwijs positief kritisch opgesteld. We zijn positief over
de aandacht die er is voor leerlingen die extra zorg nodig hebben om
goed onderwijs te kunnen volgen. Ook zij verdienen het om hun
mogelijkheden en talenten naar beste vermogen te kunnen ontwikkelen.
We zijn kritisch over de uitvoering van de plannen, en dan vooral de
noodzakelijke randvoorwaarden die hiervoor nodig zijn.
Zevenpuntenplan Passend onderwijs
CNV Onderwijs merkte dat er steeds meer vragen ontstonden onder
leraren over waar het heen gaat met alle plannen rond passend
onderwijs. Ook merkten we dat er veel misverstanden bestaan over de
vraag wat passend onderwijs is. CNV Onderwijs heeft daarom op 18
november 2009 een zeer succesvol congres over passend onderwijs
georganiseerd.
In de aanloop daarnaar hebben we een grote onderzoek onder onze
achterban gedaan naar de wensen en ideeën voor passend onderwijs.
Hieruit is ons Zevenpuntenplan Passend onderwijs voortgekomen. Zeven
zorgpunten en noodzakelijke randvoorwaarden om van passend onderwijs
een succes te kunnen maken voor leraren en leerlingen. Randvoorwaarden
als meer ondersteuning in de klas, op maat gesneden scholing,
betrokkenheid en medezeggenschap, inzet van middelen in de klas, en
voldoende aandacht voor alle leerlingen.
CNV Onderwijs zal de verdere uitwerking van de plannen rond passend
onderwijs vanuit dit Zevenpuntenplan kritisch blijven volgen. We
zullen ons ten volle inzetten voor het realiseren van de
randvoorwaarden uit ons Zevenpuntenplan Passend onderwijs.
Nieuwe koers passend onderwijs
Op 25 januari heeft staatssecretaris Dijksma een brief naar de Tweede
Kamer gestuurd met als titel Nieuwe koers passend onderwijs. Daarin
geeft ze aan hoe de in december 2009 aangekondigde nieuwe koers voor
passend onderwijs er uit gaat zien. Volledig uitgewerkt zijn de
plannen echter nog niet. CNV Onderwijs komt na het lezen van de brief
tot de conclusie dat er nog veel vragen op tafel liggen waarop alle
betrokkenen tot een helder antwoord moeten komen. We maken ons ook
zorgen over de zorgvuldigheid en voortgang van het overleg. De
staatssecretaris streeft naar invoering van de zorgplicht voor
schoolbesturen per 1 augustus 2012. Dat betekent dat tegen de zomer
van dit jaar moet worden gestart met het opstellen van wetgeving. CNV
Onderwijs vraagt zich af of de vele open einden die er nu nog liggen
tegen die tijd kwalitatief afdoende zijn ingevuld. CNV Onderwijs vindt
zorgvuldigheid bij de invoering van passend onderwijs belangrijker dan
de snelheid van het proces.
Referentiekader passend onderwijs
In de afgelopen maanden is onder leiding van de sectorraden, samen met
de vakbonden en ouderorganisaties, een start gemaakt met het opstellen
van een referentiekader passend onderwijs. Dit referentiekader moet
richtinggevend worden voor de schoolbesturen en samenwerkingsverbanden
bij het realiseren van passend onderwijs in de scholen. Het doet een
handreiking op een tiental punten, zoals het onderwijszorgprofiel,
medezeggenschap, en ondersteuning/professionalisering.
Over de status van het referentiekader bestaat nog veel onzekerheid.
CNV Onderwijs is van mening dat het referentiekader geen dwingend
(wettelijk) maar een richtinggevend instrument moet worden. De
afspraken die de betrokken partijen in het referentiekader maken
rondom passend onderwijs moeten helderheid geven aan de schoolbesturen
over het `hoe'. Zij moeten deze afspraken nakomen, of anders uitleggen
waarom ze hiervan willen afwijken (`pas toe of leg uit'). Waar het
gaat om scenario's, instrumenten en methodieken kunnen deze door
scholen en samenwerkingsverbanden worden gebruikt bij het maken van
keuzes hoe ze de doelstellingen van passend onderwijs willen
realiseren. CNV Onderwijs vindt het belangrijk dat hiermee ruimte
blijft voor schoolteams en -besturen om samen het gesprek te voeren
over de wijze waarop ze passend onderwijs in hun school willen
waarmaken. Dat biedt veel kansen voor daadwerkelijke betrokkenheid van
personeel bij passend onderwijs in de scholen.
Medezeggenschap en betrokkenheid van personeel
CNV Onderwijs heeft altijd op standpunt gestaan dat daar waar
beslissingen worden genomen ook medezeggenschap hoort plaats te
vinden. We hebben daarom eerder gepleit voor bovenbestuurlijke
medezeggenschap wanneer in de samenwerkingsverbanden besluiten worden
genomen over passend onderwijs. CNV Onderwijs vindt wel dat dit binnen
de bestaande WMS en WOR moet plaatsvinden. Onderzocht moet worden hoe
dit te realiseren is. Wanneer blijkt dat dit onwerkbaar is, zal meer
goed geborgde medezeggenschap op schoolniveau noodzakelijk zijn om een
zwaar opgetuigde medezeggenschap op het niveau van het
samenwerkingsverband overbodig te maken.
CNV Onderwijs blijft van mening dat de plannen voor passend onderwijs
in de scholen niet kunnen worden ingevoerd zonder de instemming van
het personeel. Hiervoor moet de MR instemmingsbevoegdheid hebben voor
het zorgprofiel van de school en het zorgplan van het
samenwerkingsverband. Maar deze bevoegdheid zal niet automatisch tot
meer betrokkenheid van het personeel leiden. Het betrekken van het
personeel door het bestuur in het beleidsvormingsproces zal wel dat
doen. CNV Onderwijs zal zich hier hard voor maken.
CNV Onderwijs zou nog veel meer kunnen zeggen over de vele aspecten
van passend onderwijs die aan bod komen in de brief van
staatssecretaris Dijksma. Zo blijven we ons grote zorgen maken over de
beschikbare middelen voor scholing van het personeel in de aanloop
naar invoering van passend onderwijs. Want uiteindelijk zijn het de
leraren die passend onderwijs in de klas waar moeten maken. CNV
Onderwijs vindt dat ze hier voldoende op voorbereidt moeten zijn.
De toekomst van de individuele handelingsplannen
CNV Onderwijs krijgt regelmatig vanuit de achterban te horen dat de
individuele handelingsplannen voor veel administratieve last en
daarmee ergernis zorgen. Vaak wordt het nut van deze plannen ook
betwijfeld. Zelfs in een overleg bij de onderwijsinspectie ving één
van onze medewerkers recent kritische geluiden op over het nut van de
handelingsplannen.
We willen dit onderwerp dan ook aan u voorleggen en vragen u aan ons
te laten weten hoe u hierover denkt in het licht van passend
onderwijs.
U kunt ons uw mening geven naar aanleiding van de volgende stellingen:
1. De administratieve last van handelingsplannen staat niet in
verhouding tot de positieve invloed op de kwaliteit van het onderwijs
aan zorgleerlingen.
2. Een handelingsplan belemmert het bereiken van het
ontwikkelingsperspectief van een leerling.
3. Ik vrees dat bij invoering van passend onderwijs de administratieve
last door de handelingsplannen onverantwoord hoog wordt.
4. CNV Onderwijs moet zich inzetten voor afschaffing van de
handelingsplannen.
Graag per stelling aangeven of u het eens of oneens bent met de
stelling.
Schroomt u niet om per stelling uw mening kort toe te lichten.
Uw reacties graag sturen aan Gerben Horst: ghorst@remove-this.cnvo.nl
Digitale klankbordgroep
CNV Onderwijs heeft na het congres Passend onderwijs van afgelopen
november een digitale klankbordgroep opgezet om regelmatig de mening
van de achterban over passend onderwijs te kunnen peilen. Deelnemers
aan deze klankbordgroep ontvangen enkele maken per jaar een
nieuwsbrief over passend onderwijs. Ook worden concrete vragen en
stellingen aan hen voorgelegd. Wilt u hier ook aan deelnemen? U kunt
zich aanmelden bij Fiona Knepper, fknepper@remove-this.cnvo.nl
Klik hier voor de nieuwsbrief in PDF
---
Zie het origineel