CNV Onderwijs

18 februari 2010

Positief kritisch over passend onderwijs

Categorie: Algemeen nieuws, Passend Onderwijs

CNV Onderwijs heeft zich vanaf het begin van de gesprekken over passend onderwijs positief kritisch opgesteld. We zijn positief over de aandacht die er is voor leerlingen die extra zorg nodig hebben om goed onderwijs te kunnen volgen. Ook zij verdienen het om hun mogelijkheden en talenten naar beste vermogen te kunnen ontwikkelen. We zijn kritisch over de uitvoering van de plannen, en dan vooral de noodzakelijke randvoorwaarden die hiervoor nodig zijn.

Zevenpuntenplan Passend onderwijs
CNV Onderwijs merkte dat er steeds meer vragen ontstonden onder leraren over waar het heen gaat met alle plannen rond passend onderwijs. Ook merkten we dat er veel misverstanden bestaan over de vraag wat passend onderwijs is. CNV Onderwijs heeft daarom op 18 november 2009 een zeer succesvol congres over passend onderwijs georganiseerd.
In de aanloop daarnaar hebben we een grote onderzoek onder onze achterban gedaan naar de wensen en ideeën voor passend onderwijs. Hieruit is ons Zevenpuntenplan Passend onderwijs voortgekomen. Zeven zorgpunten en noodzakelijke randvoorwaarden om van passend onderwijs een succes te kunnen maken voor leraren en leerlingen. Randvoorwaarden als meer ondersteuning in de klas, op maat gesneden scholing, betrokkenheid en medezeggenschap, inzet van middelen in de klas, en voldoende aandacht voor alle leerlingen.
CNV Onderwijs zal de verdere uitwerking van de plannen rond passend onderwijs vanuit dit Zevenpuntenplan kritisch blijven volgen. We zullen ons ten volle inzetten voor het realiseren van de randvoorwaarden uit ons Zevenpuntenplan Passend onderwijs.

Nieuwe koers passend onderwijs
Op 25 januari heeft staatssecretaris Dijksma een brief naar de Tweede Kamer gestuurd met als titel Nieuwe koers passend onderwijs. Daarin geeft ze aan hoe de in december 2009 aangekondigde nieuwe koers voor passend onderwijs er uit gaat zien. Volledig uitgewerkt zijn de plannen echter nog niet. CNV Onderwijs komt na het lezen van de brief tot de conclusie dat er nog veel vragen op tafel liggen waarop alle betrokkenen tot een helder antwoord moeten komen. We maken ons ook zorgen over de zorgvuldigheid en voortgang van het overleg. De staatssecretaris streeft naar invoering van de zorgplicht voor schoolbesturen per 1 augustus 2012. Dat betekent dat tegen de zomer van dit jaar moet worden gestart met het opstellen van wetgeving. CNV Onderwijs vraagt zich af of de vele open einden die er nu nog liggen tegen die tijd kwalitatief afdoende zijn ingevuld. CNV Onderwijs vindt zorgvuldigheid bij de invoering van passend onderwijs belangrijker dan de snelheid van het proces.

Referentiekader passend onderwijs
In de afgelopen maanden is onder leiding van de sectorraden, samen met de vakbonden en ouderorganisaties, een start gemaakt met het opstellen van een referentiekader passend onderwijs. Dit referentiekader moet richtinggevend worden voor de schoolbesturen en samenwerkingsverbanden bij het realiseren van passend onderwijs in de scholen. Het doet een handreiking op een tiental punten, zoals het onderwijszorgprofiel, medezeggenschap, en ondersteuning/professionalisering. Over de status van het referentiekader bestaat nog veel onzekerheid. CNV Onderwijs is van mening dat het referentiekader geen dwingend (wettelijk) maar een richtinggevend instrument moet worden. De afspraken die de betrokken partijen in het referentiekader maken rondom passend onderwijs moeten helderheid geven aan de schoolbesturen over het `hoe'. Zij moeten deze afspraken nakomen, of anders uitleggen waarom ze hiervan willen afwijken (`pas toe of leg uit'). Waar het gaat om scenario's, instrumenten en methodieken kunnen deze door scholen en samenwerkingsverbanden worden gebruikt bij het maken van keuzes hoe ze de doelstellingen van passend onderwijs willen realiseren. CNV Onderwijs vindt het belangrijk dat hiermee ruimte blijft voor schoolteams en -besturen om samen het gesprek te voeren over de wijze waarop ze passend onderwijs in hun school willen waarmaken. Dat biedt veel kansen voor daadwerkelijke betrokkenheid van personeel bij passend onderwijs in de scholen.

Medezeggenschap en betrokkenheid van personeel
CNV Onderwijs heeft altijd op standpunt gestaan dat daar waar beslissingen worden genomen ook medezeggenschap hoort plaats te vinden. We hebben daarom eerder gepleit voor bovenbestuurlijke medezeggenschap wanneer in de samenwerkingsverbanden besluiten worden genomen over passend onderwijs. CNV Onderwijs vindt wel dat dit binnen de bestaande WMS en WOR moet plaatsvinden. Onderzocht moet worden hoe dit te realiseren is. Wanneer blijkt dat dit onwerkbaar is, zal meer goed geborgde medezeggenschap op schoolniveau noodzakelijk zijn om een zwaar opgetuigde medezeggenschap op het niveau van het samenwerkingsverband overbodig te maken.
CNV Onderwijs blijft van mening dat de plannen voor passend onderwijs in de scholen niet kunnen worden ingevoerd zonder de instemming van het personeel. Hiervoor moet de MR instemmingsbevoegdheid hebben voor het zorgprofiel van de school en het zorgplan van het samenwerkingsverband. Maar deze bevoegdheid zal niet automatisch tot meer betrokkenheid van het personeel leiden. Het betrekken van het personeel door het bestuur in het beleidsvormingsproces zal wel dat doen. CNV Onderwijs zal zich hier hard voor maken.

CNV Onderwijs zou nog veel meer kunnen zeggen over de vele aspecten van passend onderwijs die aan bod komen in de brief van staatssecretaris Dijksma. Zo blijven we ons grote zorgen maken over de beschikbare middelen voor scholing van het personeel in de aanloop naar invoering van passend onderwijs. Want uiteindelijk zijn het de leraren die passend onderwijs in de klas waar moeten maken. CNV Onderwijs vindt dat ze hier voldoende op voorbereidt moeten zijn.

De toekomst van de individuele handelingsplannen CNV Onderwijs krijgt regelmatig vanuit de achterban te horen dat de individuele handelingsplannen voor veel administratieve last en daarmee ergernis zorgen. Vaak wordt het nut van deze plannen ook betwijfeld. Zelfs in een overleg bij de onderwijsinspectie ving één van onze medewerkers recent kritische geluiden op over het nut van de handelingsplannen.
We willen dit onderwerp dan ook aan u voorleggen en vragen u aan ons te laten weten hoe u hierover denkt in het licht van passend onderwijs.
U kunt ons uw mening geven naar aanleiding van de volgende stellingen:


1. De administratieve last van handelingsplannen staat niet in verhouding tot de positieve invloed op de kwaliteit van het onderwijs aan zorgleerlingen.

2. Een handelingsplan belemmert het bereiken van het ontwikkelingsperspectief van een leerling.

3. Ik vrees dat bij invoering van passend onderwijs de administratieve last door de handelingsplannen onverantwoord hoog wordt.
4. CNV Onderwijs moet zich inzetten voor afschaffing van de handelingsplannen.

Graag per stelling aangeven of u het eens of oneens bent met de stelling.
Schroomt u niet om per stelling uw mening kort toe te lichten.

Uw reacties graag sturen aan Gerben Horst: ghorst@remove-this.cnvo.nl

Digitale klankbordgroep
CNV Onderwijs heeft na het congres Passend onderwijs van afgelopen november een digitale klankbordgroep opgezet om regelmatig de mening van de achterban over passend onderwijs te kunnen peilen. Deelnemers aan deze klankbordgroep ontvangen enkele maken per jaar een nieuwsbrief over passend onderwijs. Ook worden concrete vragen en stellingen aan hen voorgelegd. Wilt u hier ook aan deelnemen? U kunt zich aanmelden bij Fiona Knepper, fknepper@remove-this.cnvo.nl

Klik hier voor de nieuwsbrief in PDF

---

Zie het origineel