Datum 18 februari 2010 -
Onderwerp Het Nieuwe Actieplan 'Groei op het spoor' en de Midterm Review
2
Geachte voorzitter,
Hierbij bied ik u het Nieuwe Actieplan `Groei op het spoor' en de bijbehorende
Midterm Review aan.
Bij het presenteren van het Actieplan `Groei op het spoor' in november 2007 heb
ik aangegeven halverwege de uitvoeringsperiode de balans op te maken en indien
nodig bij te sturen.
Tijdens de behandeling van het wetsvoorstel Vaststelling van de begrotingsstaten
van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat (XII) voor het jaar 2010 (32123-
XII) en het wetsvoorstel Vaststelling van de begrotingsstaat van het
Infrastructuurfonds voor het jaar 2010 (32123-A) op 25 en 26 november 2009
heeft u aangegeven een nieuw Actieplan `Groei op het spoor' met vernieuwd elan
te wensen, om de trein aantrekkelijker te maken voor meer mensen.
De vragen van de Kamer zijn verwerkt in het Nieuwe Actieplan `Groei op het
spoor' en de Midterm Review.
Midterm Review
De Midterm Review is gemaakt in afstemming met NS, ProRail en het
Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). De belangrijkste conclusies zijn:
- Na jaren van aanhoudende groei van het personenvervoer in Nederland is in
2008 de omvang van de totale mobiliteit voor het eerst stabiel gebleven, met
name door de economische recessie vanaf de tweede helft van 2008. Het
spoor onttrekt zich ten dele aan dit beeld;
- In 2007 en 2008 bedroeg de vervoersgroei op het hoofdrailnet respectievelijk
3,0 en 4,1%. De groei bedroeg in de eerste helft van 2009 1,2%. Voor heel
2009 verwacht NS een groei van 0,5 tot 1,0%. De verwachting voor 2010 is
minder gunstig vanwege het verwachte vertraagde effect van de recessie op
de trein;
- Het hoofdrailnet heeft in 2007 en 2008 een sterkere groei laten zien dan de
decentrale lijnen;
- Groei op het spoor is voor het belangrijkste gedeelte afhankelijk van externe
factoren als bevolkingsgroei, de koopkrachtontwikkeling, sociaal- culturele
a
agina 1 van 3
P
trends en ruimtelijke ontwikkelingen. Binnen de mogelijkheden die de sector Datum
heeft om groei te beïnvloeden, zijn partijen de laatste jaren zeer actief 18 februari 2010
geweest om de trein aantrekkelijker te maken voor reizigers; Ons kenmerk
- Er is in de afgelopen twee jaar met het Actieplan een groot aantal VENW/DGMo-2010/1641
maatregelen uitgevoerd met een relatief groot bereik. Deze maatregelen
worden goed ontvangen door reizigers, spoorpartners en andere overheden
en hebben dan ook (zij het bescheiden) een bijdrage geleverd aan het
wegnemen van drempels in het OV gebruik. Groei op het spoor wordt
daarmee mogelijk gemaakt;
- Naast de korte termijn effecten zijn vooral maatregelen met structurele
effecten gekozen. De effectiviteit op lange termijn is in deze fase nog niet
vast te stellen.
Het Nieuwe Actieplan `Groei op het spoor'
Bij de uitvoering van het Actieplan Groei op het Spoor is in de afgelopen twee jaar
efficiënt gewerkt, waardoor er voor hetzelfde budget meer kan worden
uitgevoerd. Ik heb besloten om de beschikbare middelen te behouden voor het
Actieplan om de groei op het spoor te blijven stimuleren. Zo hebben we binnen
het totaal budget van 207 miljoen mogelijkheden gevonden om maatregelen te
intensiveren en uit te breiden. In de eerste twee jaar is circa 144,4 miljoen
beschikt of gereserveerd. Dat betekent dat nog 62,6 miljoen kan worden
ingezet voor de kabinetsambitie `Groei op het spoor' in de komende twee jaar.
Bij de selectie van maatregelen zijn de volgende criteria gehanteerd:
- Op korte termijn (in deze kabinetsperiode) uitvoerbaar;
- Draagvlak in de spoorsector en onder andere partners;
- Een zo groot en structureel mogelijk effect op de groei.
Vragen van diverse decentrale overheden, overleg met NS en ProRail en analyse
van debatten met uw Kamer heeft geresulteerd in een aantal nieuwe
maatregelen:
- Stimuleren van nieuwe vormen van voor- en natransport.
Partijen die goede ideeën hebben voor het vernieuwen en/of verbeteren van
het huidige aanbod van voor- en natransport worden middels een subsidie-
programma, een sbir (small business innovation research) en een prijsvraag
in de gelegenheid gesteld hun ideeën concreet vorm te geven en tot
uitvoering te brengen;
- Shuttleservices tussen stations en bedrijfslocaties stimuleren.
Het bedrijfsleven en de vervoerders worden gestimuleerd om de
mogelijkheden te verkennen voor shuttle services tussen stations en bedrijfs-
en kantoorlocaties die nu nog niet goed bereikbaar zijn met het openbaar
vervoer. Hiertoe zullen pilots worden opgezet;
- Kaartsoorten en kennismakingsacties ontwikkelen.
Vervoerders worden ondersteund bij het ontwikkelen van nieuwe kaartsoorten
die specifiek gericht zijn op doelgroepen als ouderen, jongeren en mensen die
verhuizen naar een andere gemeenten. Ook wordt gedacht aan meer
generieke acties, zoals meerpersoonsdagdalkaarten voor een vaste lagere
prijs, die vooraf gekocht kunnen worden.
Daarnaast zijn in het Nieuwe Actieplan maatregelen opgenomen die een
uitbreiding betekenen van succesvolle maatregelen uit het lopende Actieplan:
- Veraangenamen van wachten op stations.
Een extra impuls wordt gegeven aan het veraangenamen van het
overstappen. De oorspronkelijke inzet wordt uitgebreid met extra stations.
Pagina 2 van 3
-
Aanpassen van bewegwijzering op grote stations. Datum
Het aantal stations waar de `statische' reisinformatie wordt aangepakt, wordt 18 februari 2010
uitgebreid van 50 naar 86. Dit zorgt ervoor dat op de stations met dagelijks Ons kenmerk
meer dan 5.000 in- en uitstappers de statische reisinformatie op orde is. Ook VENW/DGMo-2010/1641
wordt tijdelijke bewegwijzering gerealiseerd op de zeven grote stations. Op
die stations gaan verbouwingswerkzaamheden plaatsvinden. De tijdelijke
bewegwijzering zorgt er voor dat reizigers ook tijdens de verbouwing goed
hun weg kunnen vinden op het station;
- Treinaanbod vergroten.
Extra geld wordt vrijgemaakt voor het stimuleren van vervoerders om hun
treinaanbod te vergroten;
- Uitrollen van het initiatief `spitsmijden in het OV'.
Bekeken wordt op welke trajecten de pilot `Spitsmijden in het OV'
grootschaliger kan worden uitgerold. Dit gebeurt in samenwerking met NS en
eventuele andere vervoerders. Op basis van de uitkomsten van de pilot(s)
kan bepaald worden of het belonen van reizigers voor gespreid reizen in de
tijd op termijn betere benutting mogelijk maakt en daardoor meer mensen
van de trein gebruik kunnen maken.
Met het voorliggende Actieplan kan de positieve inzet en energie van de afgelopen
twee jaren met volle kracht voort worden gezet.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
Pagina 3 van 3
Ministerie van Verkeer en Waterstaat