GroenLinks Nijmegen


Doortrekken A73 achterhaalde oplossing voor files

Donderdag 18 februari 2010, 09:38u -

* A73

Doortrekken A73 achterhaalde oplossing voor files

Jos Sluijsmans ziet als ondernemer niets in doortrekking van de A73 over de Waal. Als lid van de VBO pleit hij voor duurzame verkeersoplossingen. Een artikel van deze duurzame ondernemer in De Gelderlander.

Met grote verbazing las ik in De Gelderlander dat de Vereniging van Binnenstad Ondernemers, deel uitmaakt van het ECN, Economisch Collectief Nijmegen. ECN is het nieuwe platform van vijf grote bedrijvenverenigingen. Naast de VBO zijn dat Bijsterhuizen, TPNWest, deWinkelssteeg en Bedrijvenvereniging Zuid.

Vreemd dat je dit als VBO-lid in de krant moet lezen. ECN spreekt namens `de ondernemers'. Ik ben ondernemer, maar ik ben het volstrekt niet eens met wat door het ECN naar voren wordt gebracht. Wie vertegenwoordigt dit platform eigenlijk? Om welk percentage van de Nijmeegse ondernemers gaat het? Bij de VBO is ongeveer 20 procent van de binnenstadsondernemers aangesloten en daarvan is weer ongeveer 20 procent soms aanwezig op bijeenkomsten. Uit het artikel in De Gel­ derlander blijkt dat het ECN een achtpuntenplan heeft. Ze worden op eentje na echter niet genoemd.

En die ene betreft de doortrekking van de A73 . En dat belooft weinig goeds. Met de raadsverkiezingen voor de deur zijn er weer meer Nij­ meegse (politieke) partijen die de doortrekking van de A73 op de agenda willen zetten. Ik vind als ondernemer doortrekking van de A73 geen goed plan. Op de eerste plaats is het een gepasseerd station. Onze buurgemeenten Beuningen en Overbetuwe, over wier grondgebied de verlengde A73 zou moeten lopen, voelen er absoluut niets voor. Ze hebben heel andere plannen met dit gebied. Ik vind het van een ongelooflijke arrogantie getuigen dat wij in Nijmegen denken dat wij dat wel even kunnen regelen.

Mijn advies: laten we ons op andere, realistischer plannen richten. Die 1 miljard euro die de doortrekking van de A73 moet kosten, kan efficiënter en mensvriendelijker ingezet worden. Als fietsondernemer en fietsadviseur pleit ik voor een systeem van fietsvergoedingen waardoor ongeveer 30 procent van de spitsrijders de auto laat staan. Je zou tientallen moderne, gratis en bewaakte fietsparkeerinrichtingen in de stad kunnen realiseren, waardoor het fietsparkeerprobleem is opgelost. Van het gebouw Metterswaene bij het NS-station zou je een fietsflat kunnen maken voor 10.000 fietsen, met een Grand Fietscafé, fietswinkels en fiets- infocentrum. Je zou een groot aantal ongelijkvloerse kruisingen kunnen realiseren, waardoor er betere doorstroming ontstaat voor ál het verkeer.

Je zou het systeem van stadsdistributie kunnen verfijnen door niet alleen de bevoorrading van de winkels centraal en milieuvriendelijk te laten verlopen, maar ook de aankopen van klanten thuis te bezorgen per fietskoerier of elektrische vrachtauto. De noodzaak om met de auto naar de stad te komen zal drastisch afnemen. Waarom zouden we trouwens nieuwe wegen aanleggen als de huidige wegcapaciteit nog zo slecht gebruikt wordt?

Er ontstaat slechts in 20 procent van de tijd af en toe een file. Het is ook zeer de vraag of de automobiliteit blijft groeien zoals door veel mensen gedacht en verondersteld wordt. De moderne mens is veel minder afhankelijk van vaste werkplekken en vaste werktijden en is daardoor ook veel minder bereid om voor werk in de file te gaan staan. Met name in Nijmegen zijn er veel mensen werkzaam in de kennis- en creatieve economie, waar automobiliteit op vaste tijden niet of nauwelijks meer noodzakelijk is.

Daarbij komt dat er over ongeveer tien jaar weer een grote energiecrisis zal zijn. Dit verzin ik niet zelf, dit meldt het Europees Energie Agentschap. China koopt nu al overal in Afrika en Azië olie en gas om de eigen economische groei te ondersteunen. Als een liter benzine of diesel straks 10 of 20 euro kost, zal het autoverkeer tot ongeveer 20 procent van het huidige aanbod afnemen. Niet iets om meteen over in paniek te raken, maar wel iets om met visie op in te spelen. Doortrekking van de A73 getuigt wat mij betreft niet van de juiste visie.

Het plan om de A73 door te trekken hoort bij de jaren 80 en 90 van de vorige eeuw. Ik vraag me af of het in Nijmegen niet tijd is voor een nieuw netwerk van duurzame ondernemers. Ondernemers die zich hierdoor aangesproken voelen, kunnen zich bij mij melden.

Jos Sluijsmans is eigenaar van Fietsdiensten. nl en lid van VBO in NIjmegen.

Klik hier voor het dossier A73.

Zie het origineel