GroenLinks Nijmegen
Doortrekken A73 achterhaalde oplossing voor files
Donderdag 18 februari 2010, 09:38u -
* A73
Doortrekken A73 achterhaalde oplossing voor files
Jos Sluijsmans ziet als ondernemer niets in doortrekking van de A73
over de Waal. Als lid van de VBO pleit hij voor duurzame
verkeersoplossingen. Een artikel van deze duurzame ondernemer in De
Gelderlander.
Met grote verbazing las ik in De Gelderlander dat de Vereniging van
Binnenstad Ondernemers, deel uitmaakt van het ECN, Economisch
Collectief Nijmegen. ECN is het nieuwe platform van vijf grote
bedrijvenverenigingen. Naast de VBO zijn dat Bijsterhuizen, TPNWest,
deWinkelssteeg en Bedrijvenvereniging Zuid.
Vreemd dat je dit als VBO-lid in de krant moet lezen. ECN spreekt
namens `de ondernemers'. Ik ben ondernemer, maar ik ben het volstrekt
niet eens met wat door het ECN naar voren wordt gebracht. Wie
vertegenwoordigt dit platform eigenlijk? Om welk percentage van de
Nijmeegse ondernemers gaat het? Bij de VBO is ongeveer 20 procent van
de binnenstadsondernemers aangesloten en daarvan is weer ongeveer 20
procent soms aanwezig op bijeenkomsten. Uit het artikel in De Gel
derlander blijkt dat het ECN een achtpuntenplan heeft. Ze worden op
eentje na echter niet genoemd.
En die ene betreft de doortrekking van de A73 . En dat belooft weinig
goeds. Met de raadsverkiezingen voor de deur zijn er weer meer Nij
meegse (politieke) partijen die de doortrekking van de A73 op de
agenda willen zetten. Ik vind als ondernemer doortrekking van de A73
geen goed plan. Op de eerste plaats is het een gepasseerd station.
Onze buurgemeenten Beuningen en Overbetuwe, over wier grondgebied de
verlengde A73 zou moeten lopen, voelen er absoluut niets voor. Ze
hebben heel andere plannen met dit gebied. Ik vind het van een
ongelooflijke arrogantie getuigen dat wij in Nijmegen denken dat wij
dat wel even kunnen regelen.
Mijn advies: laten we ons op andere, realistischer plannen richten.
Die 1 miljard euro die de doortrekking van de A73 moet kosten, kan
efficiënter en mensvriendelijker ingezet worden. Als fietsondernemer
en fietsadviseur pleit ik voor een systeem van fietsvergoedingen
waardoor ongeveer 30 procent van de spitsrijders de auto laat staan.
Je zou tientallen moderne, gratis en bewaakte fietsparkeerinrichtingen
in de stad kunnen realiseren, waardoor het fietsparkeerprobleem is
opgelost. Van het gebouw Metterswaene bij het NS-station zou je een
fietsflat kunnen maken voor 10.000 fietsen, met een Grand Fietscafé,
fietswinkels en fiets- infocentrum. Je zou een groot aantal
ongelijkvloerse kruisingen kunnen realiseren, waardoor er betere
doorstroming ontstaat voor ál het verkeer.
Je zou het systeem van stadsdistributie kunnen verfijnen door niet
alleen de bevoorrading van de winkels centraal en milieuvriendelijk te
laten verlopen, maar ook de aankopen van klanten thuis te bezorgen per
fietskoerier of elektrische vrachtauto. De noodzaak om met de auto
naar de stad te komen zal drastisch afnemen. Waarom zouden we trouwens
nieuwe wegen aanleggen als de huidige wegcapaciteit nog zo slecht
gebruikt wordt?
Er ontstaat slechts in 20 procent van de tijd af en toe een file. Het
is ook zeer de vraag of de automobiliteit blijft groeien zoals door
veel mensen gedacht en verondersteld wordt. De moderne mens is veel
minder afhankelijk van vaste werkplekken en vaste werktijden en is
daardoor ook veel minder bereid om voor werk in de file te gaan staan.
Met name in Nijmegen zijn er veel mensen werkzaam in de kennis- en
creatieve economie, waar automobiliteit op vaste tijden niet of
nauwelijks meer noodzakelijk is.
Daarbij komt dat er over ongeveer tien jaar weer een grote
energiecrisis zal zijn. Dit verzin ik niet zelf, dit meldt het
Europees Energie Agentschap. China koopt nu al overal in Afrika en
Azië olie en gas om de eigen economische groei te ondersteunen. Als
een liter benzine of diesel straks 10 of 20 euro kost, zal het
autoverkeer tot ongeveer 20 procent van het huidige aanbod afnemen.
Niet iets om meteen over in paniek te raken, maar wel iets om met
visie op in te spelen. Doortrekking van de A73 getuigt wat mij betreft
niet van de juiste visie.
Het plan om de A73 door te trekken hoort bij de jaren 80 en 90 van de
vorige eeuw. Ik vraag me af of het in Nijmegen niet tijd is voor een
nieuw netwerk van duurzame ondernemers. Ondernemers die zich hierdoor
aangesproken voelen, kunnen zich bij mij melden.
Jos Sluijsmans is eigenaar van Fietsdiensten. nl en lid van VBO in
NIjmegen.
Klik hier voor het dossier A73.
Zie het origineel