Raadsbrede steun voor nieuwe Zeesluis bij IJmuiden
18 februari 2010
De Amsterdamse gemeenteraad heeft woensdag unaniem ingestemd met de
overeenkomst met het Rijk voor de aanleg van een nieuwe Zeesluis bij
IJmuiden. Alle partijen in de Raad kunnen zich vinden in de plannen
van havenwethouder Freek Ossel (PvdA). Dat is een belangrijke
mijlpaal, bereikt na 20 jaar discussie.
Amsterdam gaat nu samen met het Rijk en de Provincie de aanleg van de
sluis voorbereiden. Op 27 november 2009 ondertekenden Minister Camiel
Eurlings, gedeputeerde Elisabeth Post en wethouder Freek Ossel het
convenant voor de financiering van de Tweede Zeesluis. De gemeenteraad
heeft nu ingestemd met dit convenant. De minister start nu een
planstudie naar de aanleg van de sluis. Het streven is om de Sluis in
2016 klaar te hebben. Wethouder Freek Ossel is heel erg blij met de
raadsbrede steun voor dit besluit: De aanleg van de Tweede Zeesluis is
belangrijk voor de werkgelegenheid in Amsterdam en de regio. Wij
hebben berekend dat het de haven 5.000 extra banen oplevert in 2020.
Met de Tweede Sluis wordt de logistieke positie van heel Nederland
versterkt. Aan het besluit verbindt de wethouder de mogelijkheid voor
de Raad, Provincie en Rijk om op twee momenten in het proces te
bepalen of zij wel of niet door willen gaan met de aanleg van de
Sluis. Ossel wil door dit zorgvuldige besluitvormingsproces de risicos
voor kostenoverschrijding voorkomen.
Sluis
Het sluizencomplex kent vier sluizen. Via de grootste daarvan, de
Noordersluis, komt meer dan 80 procent van alle lading naar de
Amsterdamse haven. Met zijn netto breedte van 45 meter is de sluis te
smal voor de brede schepen die tegenwoordig in de container- en
bulkvaart worden ingezet. De Amsterdamse haven is de laatste jaren zo
hard gegroeid dat de capaciteitsgrens van het sluizencomplex in zicht
is gekomen. Daarom is het de wens van bestuurders en ondernemers in
de regio om rond 2016 over een nieuwe en grotere sluis te beschikken.
Daarnaast is de Noordersluis uit 1929 op een termijn van 15 tot 20
jaar aan vervanging toe.
Financiering
De Nieuwe Sluis is begroot op 750 miljoen als wordt uitgegaan van het
formaat 500 bij 65 bij 18 meter (l*b*d). De drie partijen hebben
voldoende geld bijeen om te kunnen spreken van zicht op financiering.
Dit was voor minister Eurlings een noodzakelijke voorwaarde om de
laatste procedurele stap te zetten, de zogeheten Planstudie. Die
periode zal ongeveer drie jaar duren. Die tijd is nodig om vast te
stellen welke afmetingen de sluis moet krijgen, waar hij komt te
liggen, welke bouwwijze de meest efficiënte is en of aan alle
milieueisen kan worden voldaan. Het is de bedoeling dat de nieuwe
sluis nog in 2016 operationeel kan zijn.
Haven Amsterdam