Wärtsilä levert remanufactured motor aan duwboot

18/02/2010 09:58

Wärtsilä Netherlands B.V.

Wärtsilä heeft op de duwboot de RHENUS SCHUB I één van de zwaar beschadigde hoofdmotoren vervangen door een remanufactured motor. Rhenus PartnerShip, één van de eerste drogelading rederijen in Europa, wilde de motor met krukasschade vervangen door eenzelfde type motor met CCR2 certificaat die voldoet aan de laatste milieueisen waardoor zij in aanmerking komen voor subsidie. De Wärtsilä Deutz SBV8M628 (Wärtsilä D628) wordt niet meer nieuw gebouwd en daarom is men uitgekomen bij een remanufactured motor van Wärtsilä. Deze motor voldoet aan alle wensen van de rederij en kan in de bestaande machinekamer worden geplaatst, waardoor het schip niet hoeft te worden aangepast. Met deze zo goed als nieuwe motor kan opnieuw twintig tot dertig jaar worden gevaren en wordt een brandstofbesparing verwacht van zeven procent.

Remanufactured motor

Een remanufactured motor is een bestaande motor die door revisie en aanpassingen in bijna nieuwe staat wordt opgeleverd. De motor is interessant geprijsd ten opzichte van een nieuwe en heeft een snelle levertijd (drie tot zes weken). De remanufactured motor heeft een nieuw bouwjaar, nieuw motornummer en nul draaiuren waardoor deze als zijnde nieuwe motor verzekerd kan worden. Doordat de remanufactured motor voldoet aan de laatste wet- en milieueisen kunnen reders en eigenaren in aanmerking komen voor subsidie.

Subsidie

Binnenvaartschippers in Nederland kunnen in aanmerking komen voor subsidie bij een remanufactured motor vanwege de energiezuinigheid. In Nederland wordt dit geregeld door middel van de Energie-investeringsaftrek (EIA). Om in Duitsland in aanmerking te komen voor subsidie moet de "nieuwe" of remanufactured motor onder de dertig procent zitten van de grenswaarde van fijn stof (0,2 g/kWh).

RHENUS SCHUB I

In Schiedam is de remanufactured Wärtsilä D628 geplaatst in de RHENUS SCHUB I. De levertijd van order tot vervanging inclusief de uitbouw en inbouw heeft in totaal vier weken geduurd.

"Wärtsilä kon een Wärtsilä D628 leveren die voldeed aan onze wensen. Wij wilden eenzelfde motor weer in het schip hebben die voldoet aan de laatste milieueisen", vertelt Ralf Deutsch, hoofd technische dienst bij Renus PartnerShip.

Na een geslaagde proefvaart is de RHENUS SCHUB I weer vaar klaar.

Zo goed als nieuw

Een remanufactured motor is zo goed als nieuw. Elke remanufactured motor wordt bij Wärtsilä op de proefstand gezet om te testen en kwaliteitscontroles uit te voeren. De motor voldoet aan alle specificaties en modificaties die op het desbetreffende type motor zijn uitgevoerd. Verder voldoet de motor aan de laatste eisen met betrekking tot emissie-uitstoot en kan men hierdoor in aanmerking komen voor subsidie. De Wärtsilä D620 en D628 hebben een CCR2 certificaat.

Een remanufactured motor is hoofdzakelijk opgebouwd met gereconditioneerde hoofdcomponenten en met nieuwe slijtagedelen (bijvoorbeeld lagers en zuigerveren), open- en dichtdelen (pakkingen en afdichtingen), sensoren en bekabeling.

Wärtsilä in het kort

Wärtsilä is in de maritieme en energiemarkten wereldleider van complete voortstuwings- en energieoplossingen voor de gehele productlevensduur. Door de nadruk te leggen op technologische innovaties en het nastreven van optimale efficiëntie, maximaliseert Wärtsilä de milieuvriendelijke en economische prestaties van de schepen en energiecentrales van zijn klanten.

In 2009 heeft Wärtsilä met ruim 18.000 medewerkers een omzet behaald van EUR 5,3 miljard. Wärtsilä heeft wereldwijd 160 vestigingen in 70 landen en staat genoteerd aan de NASDAQ OMX in Helsinki, Finland.





http://www.wartsila.com