Gemeente Teylingen
verdiepte spoorbaan Voorhout
Voorlopig geen verdiepte spoorbaan Voorhout
18 februari 2010
De gemeente Teylingen heeft een quickscan laten uitvoeren waarin de
mogelijkheden zijn onderzocht naar een verdiepte ligging van de
spoorbaan in Voorhout. Hoewel er veel voordelen te behalen zijn, wordt
geconcludeerd dat dit door de hoge kosten op de korte- en middellange
termijn niet haalbaar is.
Quickscan
Bureau Movares heeft in opdracht van de gemeente Teylingen een
quickscan naar de verdiepte ligging van het spoor in Voorhout
uitgevoerd. In deze quickscan is ingegaan op de financiële- en
niet-financiële kosten en baten van de verdiepte ligging.
Voordelen
Geconcludeerd wordt dat er grote verkeerskundige, stedenbouwkundige en
milieutechnische voordelen ontstaan als het spoor in een tunnel wordt
aangelegd. Er kunnen meer dwarsverbindingen tussen de delen van
Voorhout worden gemaakt en de ruimtelijke kwaliteit verbetert. Daarbij
zijn er voordelen op het gebied van geluid en externe veiligheid.
Nadelen
Ook zijn er nadelen te benoemen. De ondergrondse ligging van station
Voorhout geeft een aanzienlijke teruggang in de kwaliteit van het
station, in beleving en de sociale veiligheid. Door de bouw ontstaat
gedurende 2 á 3 jaar een aanzienlijke bouwoverlast en moet een strook
van 30 meter vrij worden gemaakt. Bestaande gebouwen moeten daar
gesloopt worden.
spoorwegovergang 435
Kosten
De kosten van een tunnel zijn afhankelijk van de lengte. Een korte
tunnel kost circa EUR 230 miljoen en een lange tunnel circa EUR 560
miljoen. Als op de tunnel gebouwd kan worden (wat nog niet zeker is),
bedragen de baten circa EUR 1 á 2 miljoen. Wethouder Leo van der Zon
(VVD) concludeert dat de aanleg van de verdiepte spoorbaan voor
Voorhout een prima plan is, maar dat helaas op de korte- en
middellange termijn niet haalbaar blijkt te zijn.
Toekomst
Alleen als rijk en provincie bijdragen beschikbaar stellen, bestaat
volgens Van der Zon op lange termijn de kans om het verdiepen van het
spoor te realiseren. Teylingen onderzoekt daarom de mogelijkheid of
het project aangemeld kan worden voor de Meerjarennota Infrastructuur
Ruimte en Transport (Mirt) van het rijk. Gezien het financiële klimaat
in Nederland verwacht de gemeente op korte termijn geen positief
resultaat.
Korte termijn
Omdat het verdiepen van het spoor in Voorhout ook in de verre toekomst
zeer onzeker is, stelt het college van Teylingen aan de raad voor om
bij de ontwikkeling van de plannen zoals de stationslocatie Voorhout,
Hooghkamer en Nieuw Boekhorst uit te gaan van een niet-verdiepte
ligging van het spoor. Een strook van 30 meter moet anders
vrijgehouden worden, wat grote gevolgen heeft voor deze plannen.
verkiezingen
Nieuwe afvalcontainers