Ingezonden persbericht



- Persbericht -

Happy birthday Fisher-Price®
Terugblik 80 jaar speelervaring en blik op de toekomst

Amstelveen, 17 februari 2010. Met innovatief design en unieke speelideeën inspireert Fisher-Price de fantasie van vele generaties kinderen. In 2010 staat bij de speelgoedfabrikant een bijzonder jubileum voor de deur: Fisher-Price viert namelijk haar 80e verjaardag! In acht decennia is de kleine werkplaats veranderd in een bekend bedrijf dat speelgoed maakt dat wereldwijd geliefd is bij kinderen. Al 80 jaar staat het merk voor kwaliteit, duurzaamheid, veel speelplezier, educatieve waarde en creativiteit. Vandaag, tijdens de Negenmaandenbeurs in de Amsterdam RAI, werd niet alleen stilgestaan bij de rijke geschiedenis van Fisher-Price, ook gaf Jeffrey Goldstein, Professor Social and Organizational Psychology aan de Universiteit Utrecht, een blik op de toekomst.

"Het spel van kinderen moet van oudsher aan een aantal basiseisen voldoen: een divers aanbod van speelgoed, een veilige plek om ermee te spelen en steun en aanmoediging van de ouders en grootouders. Kinderen hebben net als altijd behoefte aan sociale contacten, het ontdekken van nieuwe dingen en lichamelijke activiteit. Het aantal middelen om te kunnen leren, ontdekken en zich te ontwikkelen is echter veel groter dan vroeger. Traditioneel speelgoed maar ook speelgoed van nu zoals interactief speelgoed dragen bij aan deze processen", aldus Professor Goldstein.

Nostalgie
Veel mensen denken bij het merk Fisher-Price aan het trekspeelgoed Corn Popper of het kleine hondje Snoopy. Anderen denken meteen aan de magische wereld van Little People® of de bonte kleurenringpiramide. Ook de kleine witte telefoon met z'n blauwe wieltjes en rode telefoonhoorn en vriendelijke gezichtje zal misschien te binnen schieten als de naam Fisher-Price valt. Het speelgoed van Fisher-Price heeft de kindertijd van miljoenen mensen en verschillende generaties wereldwijd begeleid. Onder het motto: 'speel, lach, groei' maakt het merk zowel nieuwe 'klassiekers' voor toekomstige generaties als innovatief leerspeelgoed en babyspullen.

Er was eens...
De geschiedenis van Fisher-Price begint op 9 september 1930 in een kleine werkplaats in East Aurora, in de Amerikaanse staat New York. Herman G. Fisher en Irving L. Price hadden hun doel toen al duidelijk voor ogen: zij wilden speelgoed maken van hoogwaardig materiaal dat kinderen veel speelplezier bood. Hoe goed zij zaten met hun ontwikkelingsfilosofie zou een aantal jaren later blijken. In 1938 kwam de trekhond Snoopy op de markt, een echte klassieker waar tot op de dag van vandaag 30 miljoen van zijn verkocht. Een vergelijkbaar succes boekte Fisher-Price kort daarop met de telefoon die voor meer dan 26 miljoen mensen wereldwijd hun eerste 'telefoon' werd. Het succes van Fisher-Price was niet meer te stoppen. Uit de kleine onbekende firma van 15 medewerkers ontwikkelde zich een wereldberoemd speelgoedconcern dat tegenwoordig bij Mattel hoort, maar dat nog steeds een kantoor in East Aurora heeft. Het hoofdkantoor herbergt een bekend speelgoed onderzoekslaboratorium, een museum, e en speelgoedwinkel en bovendien meer dan 2000 van de meest creatieve speelgoedontwerpers, artiesten en zelfs muzikanten van de speelgoedwereld.

Maximaal plezier, maximale kwaliteit, veiligheid en educatieve waarde Fisher-Price ontdekte al vroeg dat spelen, naast slapen en eten, één van de basisbehoeften van kinderen is. Kinderen begrijpen door te spelen hun omgeving en verkrijgen op deze manier motorische en sensorische vaardigheden. Omdat kinderen in de eerste maanden en jaren van hun leven het snelst leren, moet de ontwikkeling van een kind niet aan het toeval worden overgelaten, maar actief worden bevorderd. Op deze kennis werd de filosofie van Fisher-Price ontwikkeld dat elk stuk speelgoed op vier basisprincipes moet worden ontworpen, geproduceerd en getest: kwaliteit, veiligheid, speelplezier en educatieve waarde. Psychologen, pedagogen en ontwerpers zorgen er al 80 jaar voor dat deze belofte bij de productontwikkeling wordt nagekomen. In het Play Lab, het speelgoed onderzoekscentrum van Fisher-Price, wordt voor de kleinste leeftijdgeschikt speelgoed samengesteld dat aan alle criteria voor kwaliteit en veiligheid voldoet en dat maximaal speelplezier en maximale educatieve waarde garand eert.

Over Fisher-Price:
Fisher-Price Inc., een dochterbedrijf van Mattel Inc., met hoofdkantoor in East Aurora (N.Y.), is wereldwijd toonaangevend op het gebied van speelgoed voor baby's en peuters. Het bedrijf staat al 80 jaar voor kwalitatief hoogwaardig speelgoed dat de ontwikkeling van kinderen bevordert en ondersteunt. Het vaak geïmiteerde Play Laboratory (Play Lab) was het eerste ontwikkelingscentrum van zijn soort in de speelgoedindustrie. Het stelt de onderzoekers in staat om te onderzoeken op welke manier kinderen spelen en hoe het spel de ontwikkeling van het kind positief beïnvloedt. De bekendste klassieke merken van het bedrijf zijn Little People®, Power Wheels® en View-Master®. Fisher-Price is echter ook een toonaangevende fabrikant van babyspullen (babyschommels, wipstoeltjes, kinderstoelen, babyfoons) en biedt een breed aanbod licentiespeelgoed van hoogwaardig kinderseries zoals Sesamstraat®, Dora the Explorer(TM) en Winnie the Pooh(TM). Op www.fisher-price.com kunnen ouders meer nuttige informa tie vinden.


- Einde persbericht -

Noot aan de redactie (

Ingezonden persbericht