Datum 17 februari 2010 -
Onderwerp Toezeggingen AO 5 november 2009
-
Geachte voorzitter,
In het Algemeen Overleg van 5 november 2009 over de geschillencommissie
luchtvaart, heb ik drie toezeggingen gedaan. Over deze toezeggingen wil ik u bij
deze schriftelijk informeren.
1. De minister zal onderzoeken of de website van de Geschillencommissie
Luchtvaart verduidelijkt kan worden op het gebied van de definitie van en de
verschillen tussen de begrippen "vertraging" en " annulering", en zal de
Kamer daarover informeren.
1. De website van SGC geeft consumenten uitleg over de procedure voor het
indienen van een klacht bij de geschillencommissie. Het doen van uitspraken
over inhoudelijke aangelegenheden is aan de geschillencommissie zelf.
Daartoe behoort ook de beoordeling of er sprake was van een vertraging
danwel een annulering. De consument kan zijn geschillen met een
luchtvaartmaatschappij over zijn rechten gewoon indienen bij de
geschillencommissie. Of het daarbij volgens de consument gaat om een
vertraging of een annulering is niet bepalend voor het wel of niet kunnen
indienen van een klacht en de verdere afhandeling daarvan.
2. De minister zal de luchtvaartmaatschappijen die geen lid zijn van de BARIN
aanschrijven met het verzoek zich aan te sluiten bij de geschillencommissie
luchtvaart, en zal de Kamer informeren over de resultaten hiervan.
2. In november 2009 heb ik een brief gestuurd naar luchtvaartmaatschappijen
die vliegen op Nederland, maar die niet zijn aangesloten bij de
geschillencommissie. In die brief heb ik hun aanbevolen zich aan te sluiten bij
de geschillencommissie. Dit heeft tot nu toe helaas nog niet tot nieuwe
registraties van luchtvaartmaatschappijen bij SGC geleid.
Vanuit de sector zullen ook nog acties worden ondernomen om
luchtvaartmaatschappijen te bewegen zich aan te sluiten bij de
geschillencommissie dan wel om lid te worden van BARIN, hetgeen
automatisch aansluiting bij de geschillencommissie luchtvaart impliceert. Het
is immers in het belang van eenieder dat zoveel mogelijk
a
agina 1 van 2
P
luchtvaartmaatschappijen zijn aangesloten bij de geschillencommissie Ons kenmerk
luchtvaart. VENW/DGLM-2010/99
3. De minister zal de Kamer nader informeren over het actief informeren van
passagiers bij vertraging of annulering.
3. Luchtvaartmaatschappijen zijn verplicht om passagiers actief te informeren
over het feit dat zij bepaalde rechten hebben in geval van bijvoorbeeld
instapweigering, langdurige vertraging of annulering van hun vlucht. Deze
verplichting voor luchtvaartmaatschappijen vloeit rechtstreeks voort uit de
Verordening. Luchtvaartmaatschappijen die overgaan tot instapweigering of
annulering moeten getroffen passagiers een schriftelijke mededeling doen aan
de hand van informatiefolders waarin de regels voor compensatie en bijstand
(overeenkomstig Verordening (EG) nr. 261/2004) zijn uiteengezet.
Voorbeelden van deze folders heb ik uw Kamer tijdens het AO van 5
november 2009 laten zien. Daarnaast heb ik uw Kamer ook de concept folder
laten zien waarin de consument wordt gewezen op de Geschillencommissie
luchtvaart. Deze folder is inmiddels in groten getale gedrukt en door BARIN
beschikbaar gesteld aan de luchtvaartmaatschappijen. De
luchtvaartmaatschappijen kunnen deze folder ook gebruiken bij het actief
informeren van de passagiers die te maken hebben met vertraging of
annulering van vluchten.
Alle Lidstaten van de EU hebben een nationale instantie aangewezen voor het
toezicht op en de handhaving van deze informatieplicht uit de Verordening. In
Nederland is de Inspectie Verkeer en Waterstaat hiervoor aangewezen. Voor
de Inspectie heeft de handhaving van de informatieplicht hoge prioriteit en
deze is dan ook prominent onderwerp van de reguliere inspecties. Daarnaast
reageert de Inspectie op signalen van derden. Indien nodig treedt de
Inspectie op, te beginnen met een waarschuwing.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
agina 2 van 2
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat