Gemeente Grootegast
Gemeente Grootegast krijgt Bewijs van Goede Dienst
De gemeente
Grootegast heeft als eerste gemeente uit de provincie Groningen
deelgenomen aan een landelijk project dat gericht is op de verdere
verbetering van de dienstverlening aan bedrijven door onder meer
deregulering van regels. Hierbij moet met name worden gedacht aan
zaken die zich afspelen binnen de sector Ruimte daar waar het gaat om
het aanvragen van vergunningen zoals een kap-, bouw- of
milieuvergunning. Maar het speelt ook binnen de afdeling Publieke
Dienstverlening en dan met name op de terreinen van font- en
backoffice en het nog in te stellen Klant Contact Centrum.
Mede door ondersteuning en initiatief van het Ministerie van
Economische Zaken en de Noordelijke Kamer van Koophandel te Groningen
en uitgevoerd door een onafhankelijk extern bureau Lexnova heeft
Grootegast een project uitgevoerd aan de hand van het zogeheten
âNormenkader voor Bedrijvenâ.
Het Normenkader is een praktisch instrument om de dienstverlening aan
bedrijven te meten en vervolgens merkbaar te verbeteren. Aan de hand
van tien normen is door het externe bureau Lexnova getoetst hoe het er
voorstaat met de dienstverlening aan bedrijven. De gemeente Grootegast
scoort overwegend goed op deze landelijk vastgestelde normen. Ten
aanzien van zes normen scoort zij ruim boven het landelijk gemiddelde,
drie normen zitten op het landelijk gemiddelde en slechts ten aanzien
van één norm is de score onder het landelijk gemiddelde. Over de
hele linie was de score van de gemeente een 7,9 en dat is bijzonder
goed.
Op enkele onderdelen zal de gemeente Grootegast verbeteracties
doorvoeren. Bedrijven hebben vaak te maken met complexe gemeentelijke
regelgeving. Door vertrouwen te geven aan bedrijven zijn minder regels
nodig en kan de dienstverlening verbeteren. Een verbetering van de
dienstverlening aan bedrijven houdt in dat gemeenten alleen regelen
wat echt noodzakelijk is, de toezichtslasten verminderen en de
dienstverlening richten op het mogelijk maken van activiteiten voor
ondernemers. Daarbij is de dienstverlening klantgericht, deskundig,
tijdig en transparant. Gemeenten besparen hierdoor kosten en krijgen
tevreden klanten. De gemeente Grootegast is ook van plan om met
ondernemers nadere afspraken te maken en dit vast te leggen in een
zogeheten Ondernemersakkoord. In dat verband zouden ook afspraken
kunnen worden gemaakt over het invoeren van een bepaalde vorm van
accountmanagement. Die manager is dan verantwoordelijk voor de
behandeling en de afgifte van bijvoorbeeld alle vergunningen, die voor
het realiseren van bijvoorbeeld een bouwwerk nodig zijn (bouw, milieu
etc). De in gang gezette procedure krijgt dus waarschijnlijk nog een
vervolg en Grootegast gaat zeker niet op haar lauweren rusten.
Op 1 maart a.s. ontvangt de gemeente Grootegast in den Haag als een
van de eerste gemeenten uit handen van de staatssecretaris van
Economische Zaken de heer Frank Heemskerk het Bewijs van Goede Dienst,
waarop de resultaten en de verbeteracties met betrekking tot de
dienstverlening aan ondernemers staan. Een delegatie van het bestuur
en ambtelijk betrokkenen zullen deze waardering in ontvangst gaan
nemen.