Verkiezingen op 3 maart
Op woensdag 3 maart 2010 kunt u uw stem uitbrengen voor de verkiezing
van de leden van de gemeenteraad. Hierbij verlopen mogelijk een aantal
zaken iets anders dan u gewend bent. In de gemeente Stadskanaal staat
het u vrij om in elk willekeurig stemlokaal binnen de gemeente te gaan
stemmen. Op uw stempas staat wel het adres van een stemlokaal bij u in
de buurt maar u bent niet verplicht om daar te stemmen. Als het u
beter past om in een ander stemlokaal te stemmen dan kan dat. Als u
gaat stemmen moet u naast uw stempas ook een geldig identiteitsbewijs
overleggen. Als u zich niet kunt identificeren mag u niet stemmen. U
brengt uw stem uit op een stembiljet.
Stemmen met een Stempas
Om overal in de gemeente Stadskanaal te kunnen stemmen heeft u een
stempas ontvangen. De stempas toont aan dat u gerechtigd bent om te
stemmen. Zonder de stempas kunt u uw stem niet uitbrengen. Het is
daarom van groot belang dat u de stempas niet vergeet mee te nemen.
Mocht u uw stempas kwijtraken dan kunt u, uiterlijk op maandag 1 maart
2010 tot 16.00 uur, een vervangende stempas aanvragen bij de afdeling
burgerzaken in het gemeentehuis. Mocht u alsnog uw `oude' stempas
terugvinden dan kunt u daarmee niet stemmen; dat kan alleen met de
nieuwe stempas.
Een overzicht van de stemlokalen
Stadskanaal
1. Gemeentehuis, Raadhuisplein 1
2. Parkwijkschool, Burgemeester van Sevenhovenstraat 47
3. Parkheem, Irenelaan 2
4. Herv Gemeentegebouw, Brugstraat 3
5. Hagenhofschool, Acaciahage 21
6. Sporthal "De Spont", Gandhiplein 3
7. Maarsheerd, Maarsdreef 1
8. Gebouw Wijkraad Maarswold, Utrechtselaan 4A
9. Meester Neuteboomschool, Meester Neuteboomstr 5
10. Pagedal, Hoveniersweg 1
11. Chr Gereformeerde Kerk, Luxemburglaan 1
12. OBS De Oleander, Meidoornstraat 19
13. Gebouw Ons Huis, ingang Semsstraat 1
14. Westerschool, Noorderdiep 2
Musselkanaal
1. De Stobbe, Akkerweg 2
2. Winkel Wind, Sluisstraat 12A
3. De Musselhorst, Spireastraat 4
4. Konditorei, Willem Diemerstraat 7
5. A-Horst, Paulus Potterlaan 34
Mussel
1. Peuterspeelzaal, 't Beudeltje, Molenstraat 75
Onstwedde
1. d'Ekkelkaamp, Kerklaan 6
2. Brinkhof, Dorpsstraat 3A
Alteveer
1. De Drijscheer, Keiweg 1
Alle stemlokalen zijn toegankelijk voor minder validen. De stemlokalen
zijn geopend van 's ochtends 07.30 uur tot 's avonds 21.00 uur.
LET OP: Wanneer u bij de verkiezingen van het Europees Parlement moest
stemmen in de GW Spitzenschool in Stadskanaal of De Bolster in
Onstwedde bent u nu opgeroepen op een andere locatie.
Stemmen bij volmacht
Als u op de dag van de stemming niet in de gelegenheid bent om zelf uw
stem uit te brengen, dan kunt u iemand anders een volmacht verlenen.
Deze persoon mag dan namens u uw stem uitbrengen. Op de achterzijde
van uw stempas kunt u de naam invullen van degene (gemachtigde) die
voor u gaat stemmen. De gemachtigde kan iedereen zijn die in de
gemeente Stadskanaal woont en ook een stempas heeft ontvangen. Van
belang is wel dat de gemachtigde niet meer dan twee machtigingen heeft
aangenomen en de volmachtstem gelijktijdig met de eigen stem
uitbrengt. Het geven van de machtiging kan tot en met de dag van de
stemming zelf. De kiezer die voor u gaat stemmen moet ook een kopie
van een geldig legitimatiebewijs van u aan de voorzitter laten zien.
Meer weten?
Op het gemeentehuis, afdeling burgerzaken, kunt u alle informatie
verkrijgen met betrekking tot de verkiezing, T (0599) 631 614 of
(0599) 631 621. Informatie over de verkiezing kunt u ook vinden onder
de pagina's over verkiezingen en op I www.uheefthetvoorhetzeggen.nl.
Zonder geldig identiteitsbewijs kunt u niet stemmen
Om uw stem uit te brengen moet u uw stempas meenemen en zich
legitimeren met een geldig identiteitsbewijs. Zonder een geldig
Nederlands paspoort, rijbewijs of identiteitskaart kunt u niet aan de
stemming deelnemen. Brengt een andere kiezer uw stem uit, dan moet u
aan deze kiezer een kopie van een geldig identiteitsbewijs meegeven.
Hebt u geen geldig identiteitsbewijs en wilt u toch uw stem uitbrengen
tijdens de gemeenteraadsverkiezingen op 3 maart? Dan moet u vóór 25
februari een Nederlands identiteitsbewijs aanvragen bij de afdeling
burgerzaken op het gemeentehuis.
Hoofdstraat afgesloten
In verband met het snoeien van de bomen is de Hoofdstraat op maandag
22 en dinsdag 23 februari gesloten voor doorgaand auto- en
vrachtverkeer. Het fietspad blijft wel toegankelijk. Om de overlast
zoveel mogelijk te beperken en te zorgen dat winkels bereikbaar
blijven, worden de werkzaamheden in fasen uitgevoerd. De Hoofdstraat
is telkens maar voor een deel gesloten. De drie fasen zijn:
1. tussen de brug Drouwenermond en Eurobrug
2. tussen de Eurobrug en Beneluxlaan
3. tussen de Beneluxlaan en Amerikalaan
Meer weten?
Voor informatie kunt u contact opnemen met de heer G. van der Horst,
team Stadsbeheer, T (0599) 631 625.
Wijzigingen mandaatstatuut
Burgemeester en Wethouders maken bekend dat zij op 15 december 2009
hebben besloten het mandaatstatuut te wijzigen. Het betreft hier
wijzigingen en aanvullingen op mandateringen met betrekking tot het
verlenen en vaststellen van subsidies. De wijzigingen treden in
werking acht dagen na deze bekendmaking, dus op 25 februari 2010.
U wilt het mandaatstatuut inzien?
Het gewijzigde mandaatstatuut ligt gedurende zes weken voor iedereen
ter inzage in de hal van het publiekbureau in het gemeentehuis. U kunt
het Mandaatstatuut Stadskanaal ook vinden op onze digitale
regelingenbank.
Aanslag gemeentelijke belastingen en WOZ-beschikking
Eind februari 2010 ontvangt u de aanslag gemeentelijke belastingen
voor het belastingjaar 2010. Als u eigenaar van een woning en/of een
ander pand bent, dan staat ook de WOZ-waarde daarvan op het
aanslagbiljet vermeld. Het aanslagbiljet is dan ook meteen de
WOZ-beschikking. Deze WOZ-waarde heeft u in 2011 nodig voor de
aangifte inkomstenbelasting 2010. Bewaar het aanslagbiljet daarom
goed.
Huidige woningmarkt en WOZ-waarde
In de media wordt veel gesproken over de huidige situatie op de
woningmarkt en dalende verkoopprijzen. Velen verwachten dat de
WOZ-waarde van hun woning is gedaald. In de gemeente Stadskanaal is de
waarde van woningen in de periode van 1 januari 2008 (is
waardepeildatum voor het belastingjaar 2009) tot 1 januari 2009 (is
waardepeildatum voor het belastingjaar 2010) licht gestegen. Deze
waardeontwikkeling sluit aan bij het landelijke beeld, waarbij sprake
is van een gemiddelde waardestijging van 0,5% tot 1%. De lichte
waardestijging in onze gemeente is het gevolg van de prijsstijging in
de eerste helft van 2008 die niet helemaal ongedaan is gemaakt door de
prijsdaling in de tweede helft van 2008 en het eerste kwartaal van
2009.
Op jaarbasis is het aantal verkopen van woningen en andere panden wél
gedaald. Het feit dat er minder verkopen zijn geweest, is echter niet
bepalend voor de hoogte van de WOZ-waarden.
De wet WOZ regelt dat de WOZ-waarde afgeleid moet worden van
gerealiseerde verkoopcijfers. De hoogte van de WOZ-waarden wordt dus
bepaald door de koopprijzen die in 2008 en in de loop van 2009
daadwerkelijk zijn betaald. Door het lagere aantal verkopen is soms
ook vergeleken met verkoopcijfers uit 2007. In die gevallen is er wél
rekening gehouden met de prijsontwikkeling tot de waardepeildatum 1
januari 2009.
Uit gerealiseerde verkoopcijfers blijkt, dat de waarde van een groot
aantal woningen stabiel of licht gestegen is. Voor een kleiner aantal
woningen is er sprake van een lichte daling van de prijzen. Voor de
WOZ-waarden betekent dit, dat in de meeste gevallen de waarde gelijk
gebleven of iets gestegen is. In een beperkt aantal gevallen is de
WOZ-waarde gedaald.
Is de WOZ-waarde van uw woning behoorlijk gestegen ten opzichte van 2009?
Bij de bepaling van de WOZ-waarde is aangesloten bij de marktwaarde
rond de waardepeildatum 1 januari 2009. De nieuwe WOZ-waarde kan
daarom afwijken van de WOZ-waarde in 2009 omdat deze waarde uitging
van de marktwaarde rond de waardepeildatum 1 januari 2008. In een
aantal individuele gevallen is de WOZ-waarde behoorlijk gestegen en
wijkt daarmee af van de gemiddelde waardeontwikkeling in onze
gemeente. Een afwijkend stijgingspercentage betekent niet dat de
WOZ-waarde onjuist is vastgesteld. Een afwijking van het gemiddelde
kan bijvoorbeeld verband houden met:
* een verkoopcijfer van de woning zelf of van goed vergelijkbare
woningen die aantonen dat de vorige WOZ-waarde veel te laag was;
* specifieke marktontwikkelingen per woonplaats, wijk of buurt;
* specifieke marktontwikkelingen per type woning/marktsegment;
* een wijziging of verbetering van de woning door nieuwbouw,
verbouw, uitbreiding of grondaankoop in de periode tussen 1
januari 2009 en 1 januari 2010.
Wilt u weten met welke verkoopcijfers de waarde van uw woning
onderbouwd is, dan kunt u een taxatieverslag opvragen. Dit kan per
brief naar het adres: Gemeente Stadskanaal, Postbus 140, 9500 AC
Stadskanaal of per e-mail naar E belastingen@stadskanaal.nl.
Waardeontwikkeling bedrijfspanden en andere niet-woningen
De WOZ-waarde van bedrijfspanden en andere niet-woningen samen, is ten
opzichte van de vorige waardepeildatum licht gestegen. De waarde van
bedrijfspanden en andere niet-woningen wordt bepaald aan de hand van
huurprijzen en verkoopcijfers. In sommige gevallen wordt de waarde op
een andere manier bepaald, bijvoorbeeld bij scholen en agrarische
objecten.
Ook van deze objecten kunt u een taxatieverslag opvragen bij de
gemeente, per brief of per e-mail. Dit verslag geeft inzicht in de
taxatieopbouw en vermeldt over het algemeen geen verkoopprijzen van
gelijksoortige objecten.
Vragen over uw aanslag?
Bij de aanslag ontvangt u een bijsluiter en hierin staat uitgebreide
informatie over de aanslag. Ook kunt u kijken op onze internetpagina
over WOZ. U kunt natuurlijk ook bellen met één van onze medewerkers, T
(0599) 631 667 of (0599) 631 560. Heeft u specifieke vragen over
betaaltermijnen, automatische incasso of kwijtschelding, dan kunt u
bellen naar T (0599) 631 665 of (0599) 631 623.
Bouwplannen
Wie bouwplannen heeft, moet (meestal) een vergunning aanvragen bij de
gemeente. De gemeente publiceert alle ingekomen aanvragen. Zo kan
iedereen op tijd op de hoogte zijn over wie van plan is te gaan bouwen
of verbouwen. De beslissingstermijn voor een lichte bouwvergunning is
zes weken en voor een reguliere bouwvergunning twaalf weken. Alleen
tegen een verleende vergunning kan door belanghebbenden bezwaar
gemaakt worden, dus niet tegen een aanvraag.
In de periode van 5 februari 2010 tot 12 februari 2010 zijn de
volgende aanvragen om een vergunning ingediend.
Stadskanaal
* Transistorweg 3, het gedeeltelijk verbouwen van een bedrijfshal
tot kantoorruimte, d.d. 8 februari
Musselkanaal
* Hanne Bruiningstraat 55, het bouwen van een garage, d.d. 8
februari
Onstwedde
* Sluisweg 21, het bouwen van een bedrijfswoning, d.d. 8 februari
De rayonarchitect van de welstandscommissie komt op de woensdag van
alle oneven weken om 10.00 uur. Deze bijeenkomsten zijn openbaar.
Belanghebbenden kunnen zich melden bij de receptie.
De uitslag van het welstandsadvies is op de even weken op maandag van
16.00 tot 17.00 uur op te vragen bij de heer J. de Vries, T (0599) 631
436.
Meer informatie: de heer J. Post, T (0599) 631 434, team Ruimte.
Openbare registers bouwplannen
Wilt u weten welke bouwplannen actueel zijn of hoe het staat met de
aanvraag van een bepaalde bouwvergunning? In het gemeentehuis bij de
balie van team Ruimte zijn registers ingericht die voor een ieder in
te zien zijn.
Aanwijzing gehandicaptenparkeerplaatsen Gandhiplein
Burgemeester en wethouders maken bekend, dat zij hebben besloten twee
(extra) parkeerplaatsen voor gehandicapten aan te wijzen ter hoogte
van de vestiging Albert Heijn Stadskanaal.
Binnen zes weken kan schriftelijk bezwaar worden aangetekend tegen
deze aanwijzing. Daarnaast is het mogelijk, als sprake is van een
spoedeisend belang, een voorlopige voorziening te vragen bij de
president van de Rechtbank Groningen, sector bestuursrecht, Postbus
150, 9700 AD Groningen.
Het besluit ligt ter inzage in het publieksbureau.
Ruimtelijke ordening
Burgemeester en wethouders van de gemeente Stadskanaal maken bekend,
dat met ingang van 18 februari 2010, gedurende zes weken bij het team
Ruimte, ter inzage ligt:
* het ontwerpbesluit op het verzoek van de heer J. Vording om
ontheffing voor het tijdelijk plaatsen van noodunits voor een
peuterspeelzaal op het perceel Meidoornstraat 19 in Stadskanaal.
Ontheffing wordt gevraagd volgens artikel 3.22 van de Wet ruimtelijke
ordening. Burgemeester en wethouders hebben het voornemen de
vrijstelling gedurende een maximale periode van vijf jaar te verlenen.
Belanghebbenden kunnen gedurende de zes weken termijn van de ter
inzage legging, hun zienswijze schriftelijk aan burgemeester en
wethouders kenbaar maken.
Rectificatie
In de publicatie van het ontwerp-wijzigingsplan `Stadskanaal Noord -
Krommewijk westzijde' van 10 februari 2010 is per ongeluk opgenomen
dat u zienswijzen kunt indienen tot 25 februari 2010. Deze datum is
niet juist. Belanghebbenden kunnen namelijk zienswijzen indienen tot
25 maart 2010.
* 17 februari 2010
Gemeente Stadskanaal