European Parliament
Denk na voordat je iets online zet!
Informatie - 16-02-2010 - 14:29
Mensen kunnen een dubbel virtueel leven hebben - uit Alter ego
exhibities van Robbie Cooper
Mensen kunnen een dubbel virtueel leven hebben - uit Alter ego
exhibities van Robbie Cooper
Zo'n 75% van de Europese jongeren gebruikt sociale netwerksites zoals
Facebook en MySpace. Maar hoe staat het eigenlijk met de bescherming
van privacy online? Tijdens een seminar op 9 februari (Veiliger
Internet Dag 2010) in Straatsburg discussieerden jongeren en
deskundigen uit Europa over het aanpakken van de privacyrisico's voor
minderjarigen.
Veiliger Internet Dag (Safer Internet Day) is een wereldwijd
evenement, dat is gericht op de bewustmaking van kinderen en jongeren
met betrekking tot de potentiële risico's die ze online kunnen
tegenkomen. Het wordt sinds 2004 ieder jaar gehouden op initiatief van
het INSAFE, een netwerk van bewustmakingcentra gefinancierd door het
veiliger internetprogramma van de EU.
Van de 75% van de jongeren in Europa die gebruik maken van sociale
netwerksites blijkt 50% van de tieners persoonlijke informatie prijs
te geven op het web. Het gebruik van sociale netwerken blijkt verder
behoorlijk toegenomen; het afgelopen jaar zelfs met 35% in Europa en
dit cijfer zal naar verwachting tegen 2012 meer dan verdubbelen tot
107.4 miljoen gebruikers.
Chantage en intimidatie
Op het seminar in het gebouw van het Europees Parlement in Straatsburg
dat georganiseerd werd door de Europese Commissie, liet Michel Walrave
van de Universiteit Antwerpen weten dat de meest voorkomende risico's
voor jongeren die gebruik maken van sociale netwerksites sociale
risico's zijn, "zoals chantage, intimidatie en cyberpesten" (meer dan
de helft van de Poolse tieners zou hiervan slachtoffer zijn).
Ook het gebrek aan bewustzijn van de toegankelijkheid van derde
personen zoals werkgevers en docenten tot bepaalde informatie zou een
probleem zijn. Het publiceren van persoonlijke informatie of foto's
kan immers leiden tot pijnlijke situaties. Met name het - vaak
ongewild door middel van tags - verschijnen van persoonlijke foto's op
bijvoorbeeld Facebook kan tot ongewenste situaties leiden.
Grainne Walsh (Ierse Awareness Centre) presenteerde een Watch your
space-campagne, dat een verantwoord gebruik van sociale media en de
noodzaak van kritisch denken bevordert. "De belangrijkste boodschap
van deze campagne was eenmaal posten, voor altijd online", zo legde ze
uit. Volgens Deborah Elalouf van het Franse bewustwordingscentrum
"weten de meeste tieners over veiligheidsaspecten online, maar ze
passen deze niet echt toe".
EU introduceert sociale netwerkbeginselen
De Europese Commissie is ondertussen met de grote sociale netwerksites
overeengekomen om jongeren die door onwetendheid hun privacy en
veiligheid in gevaar brengen, beter te beschermen. Het gaat onder meer
om Facebook, MySpace, YouTube, de Franse videowebsite Dailymotion en
Habbo Hotel, de populaire virtuele wereld voor kinderen..
Volgens Dieter Carstensen van de sociale netwerksite Piczo "moeten we
een cultuur van positief gedrag op sociale netwerken opbouwen. Er moet
een manier zijn om positief digitaal burgerschap te onderschrijven".
Het Europees Parlement heeft in 2008 een voorstel gedaan aan de Raad
over de verbetering van de veiligheid op internet in verband met de
bescherming van persoonsgegevens en de eerbiediging van het privé- en
gezinsleven.