TNO

beleid!

17 februari 2010

Goederenvervoer en logistiek: tijd voor beleid!

Prof. dr. ir. Lóri Tavasszy (TNO) roept in zijn inaugurele rede aan de TU Delft op 17 februari de overheid op om robuust overheidsbeleid te maken, waarbij de werelden van goederenvervoer en logistiek met elkaar vervlochten worden. Hierbij dicht hij de overheid een grote rol toe in het stimuleren van innovaties om de effectiviteit van logistieke processen te verbeteren en zo de druk op de logistieke kosten te verminderen.

Tavasszy aanvaardt met zijn rede de functie van hoogleraar Goederenvervoer en Logistiek aan de TU Delft, faculteit Techniek, Bestuur en Management. Goederenvervoer en logistiek worden tot op heden nog te veel gezien als afzonderlijke terreinen. Zo is logistiek onlangs benoemd door het ministerie van Economische Zaken als economisch sleutelgebied, terwijl het goederenvervoerbeleid traditioneel wordt gemaakt door het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Goederenvervoer en logistiek zijn echter in de realiteit nauw met elkaar verweven. Meer kennis over deze combinatie kan worden gebruikt voor het formuleren van een toekomstbestendig overheidsbeleid.

Relevantie

Voor het inschatten van beleidseffecten is het nodig om een inschatting te maken van de ontwikkeling van goederenstromen, inclusief logistieke reacties van bedrijven. Goederenvervoer behelst meer dan alleen transport, het is onderdeel van de handelsketen en logistieke keten. De crisis brengt bovendien met zich mee dat we een stuk minder zeker zijn over onze prognoses dan voorheen. In de toekomst zullen meer geavanceerde ketens alleen maar belangrijker worden, wat leidt tot nieuwe veranderingen in goederenstromen. Wij zijn hier nog onvoldoende op voorbereid en er is nog veel onderzoek en ontwikkeling nodig.

Logistieke kosten onder druk

Het is niet te voorkomen dat de logistieke kosten stijgen. Niet alleen wordt de vraag van de consument steeds complexer, ook raken de mogelijkheden van het optimaliseren van bedrijfsprocessen uitgeput. Bovendien zorgen andere factoren voor een stijging in de logistieke kosten zoals congestie, hogere personeelskosten en nieuwe kosten voor veiligheid en milieu. Nieuwe mogelijkheden om de efficiëntie te verbeteren liggen in de horizontale samenwerking over de bedrijfsgrenzen heen. Een innovatie als cross chain control stelt bedrijven in staat om alle nieuwe servicekwaliteiten te bieden. De overheid kan hierbij een belangrijke rol spelen door het stimuleren van deze innovaties, bijvoorbeeld door het financieren van aanloopverliezen en het wegnemen van barrières voor consolidatie van stromen.

Leerstoel

De leerstoel 'Goederenvervoer en Logistiek' richt zich op drie beleidsopgaven; regie in internationale logistieke netwerken, het stimuleren en faciliteren van duurzaam goederenvervoer en een robuuste, multimodale netwerkstrategie. Er wordt onderzocht hoe logistieke keuzes de goederenstromen van de toekomst bepalen. De onderzoeksagenda wordt gevormd door het effect van logistiek keuzegedrag op goederenvervoer, netwerkoptimalisatie op capaciteit en duurzaamheid en stedelijk goederenvervoer. De ambitie van Tavasszy is om een sterkere nadruk te leggen op kwantitatieve modellen voor de evaluatie van beleidsvoorstellen en zich meer te richten op beleidsontwerp. De leerstoel beoogt hiermee een bijdrage te leveren aan de beleidsanalyse van overheden en de strategievorming van bedrijven.
bericht 2010-10