beleid!
17 februari 2010
Goederenvervoer en logistiek: tijd voor beleid!
Prof. dr. ir. Lóri Tavasszy (TNO) roept in zijn inaugurele rede aan de
TU Delft op 17 februari de overheid op om robuust overheidsbeleid te
maken, waarbij de werelden van goederenvervoer en logistiek met elkaar
vervlochten worden. Hierbij dicht hij de overheid een grote rol toe in
het stimuleren van innovaties om de effectiviteit van logistieke
processen te verbeteren en zo de druk op de logistieke kosten te
verminderen.
Tavasszy aanvaardt met zijn rede de functie van hoogleraar
Goederenvervoer en Logistiek aan de TU Delft, faculteit Techniek,
Bestuur en Management. Goederenvervoer en logistiek worden tot op
heden nog te veel gezien als afzonderlijke terreinen. Zo is logistiek
onlangs benoemd door het ministerie van Economische Zaken als
economisch sleutelgebied, terwijl het goederenvervoerbeleid
traditioneel wordt gemaakt door het ministerie van Verkeer en
Waterstaat. Goederenvervoer en logistiek zijn echter in de realiteit
nauw met elkaar verweven. Meer kennis over deze combinatie kan worden
gebruikt voor het formuleren van een toekomstbestendig
overheidsbeleid.
Relevantie
Voor het inschatten van beleidseffecten is het nodig om een
inschatting te maken van de ontwikkeling van goederenstromen,
inclusief logistieke reacties van bedrijven. Goederenvervoer behelst
meer dan alleen transport, het is onderdeel van de handelsketen en
logistieke keten. De crisis brengt bovendien met zich mee dat we een
stuk minder zeker zijn over onze prognoses dan voorheen. In de
toekomst zullen meer geavanceerde ketens alleen maar belangrijker
worden, wat leidt tot nieuwe veranderingen in goederenstromen. Wij
zijn hier nog onvoldoende op voorbereid en er is nog veel onderzoek en
ontwikkeling nodig.
Logistieke kosten onder druk
Het is niet te voorkomen dat de logistieke kosten stijgen. Niet alleen
wordt de vraag van de consument steeds complexer, ook raken de
mogelijkheden van het optimaliseren van bedrijfsprocessen uitgeput.
Bovendien zorgen andere factoren voor een stijging in de logistieke
kosten zoals congestie, hogere personeelskosten en nieuwe kosten voor
veiligheid en milieu. Nieuwe mogelijkheden om de efficiëntie te
verbeteren liggen in de horizontale samenwerking over de
bedrijfsgrenzen heen. Een innovatie als cross chain control stelt
bedrijven in staat om alle nieuwe servicekwaliteiten te bieden. De
overheid kan hierbij een belangrijke rol spelen door het stimuleren
van deze innovaties, bijvoorbeeld door het financieren van
aanloopverliezen en het wegnemen van barrières voor consolidatie van
stromen.
Leerstoel
De leerstoel 'Goederenvervoer en Logistiek' richt zich op drie
beleidsopgaven; regie in internationale logistieke netwerken, het
stimuleren en faciliteren van duurzaam goederenvervoer en een
robuuste, multimodale netwerkstrategie. Er wordt onderzocht hoe
logistieke keuzes de goederenstromen van de toekomst bepalen. De
onderzoeksagenda wordt gevormd door het effect van logistiek
keuzegedrag op goederenvervoer, netwerkoptimalisatie op capaciteit en
duurzaamheid en stedelijk goederenvervoer. De ambitie van Tavasszy is
om een sterkere nadruk te leggen op kwantitatieve modellen voor de
evaluatie van beleidsvoorstellen en zich meer te richten op
beleidsontwerp. De leerstoel beoogt hiermee een bijdrage te leveren
aan de beleidsanalyse van overheden en de strategievorming van
bedrijven.
bericht 2010-10
TNO