Antwoorden op kamervragen van Leijten over de betrouwbaarheid van Thuiszorg Service Nederland (TSN)
Datum 15 februari 2010
Geachte voorzitter,
Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het Kamerlid Leijten (SP) over de betrouwbaarheid van Thuiszorg Service Nederland (TSN) (ingezonden 18 januari 2010).
Hoogachtend,
de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
mw. dr. J. Bussemaker
Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid Leijten over de betrouwbaarheid van Thuiszorg Service Nederland (TSN).
(2010Z00815)
1
Wat is uw oordeel over het bericht "Thuiszorgclub zaait onrust in Voorburg"? 1)
Antwoord
Ik heb het bericht met belangstelling gelezen.
2
Bent u van oordeel dat het optreden van TSN die mensen 'plompverloren' een brief stuurt en zich voorstelt als nieuwe zorgaanbieder juist is? Kunt u uw antwoord toelichten?
Antwoord
Het is aan de gemeente om de individuele burgers, die hulp bij het huishouden ontvangen, te informeren over veranderingen in hun aanbieder. Het optreden van TSN was daarmee voorbarig.
3
Had het in het geval van de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO)-zorg via de gemeente een gemeentelijke taak moeten zijn om de mensen die zorg kregen van de failliete zorgaanbieder TSN te informeren? Kunt u uw antwoord toelichten?
Antwoord
Dat informeren acht ik inderdaad een taak van de gemeente. In dit geval heeft de gemeente Leidschendam-Voorburg de burgers die van de failliete thuiszorgorganisatie STN hulp ontvingen ook vooraf geïnformeerd over de veranderingen.
4
Hoe verklaart u dat de gemeente zich distantieert van het optreden van TSN, terwijl zij door het overnemen van de zorg van TSN feitelijk een nieuwe aanbieder in de gemeente is voor de WMO-zorg?
Antwoord
De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft voor de hulp bij het huishouden geen contract met TSN. De gemeente heeft zich gedistantieerd van de actie van TSN. Burgers die hulp ontvingen van het failliete STN, zijn door de gemeente geïnformeerd over de veranderingen voordat TSN haar brief verstuurde.
5
Welke ruimte heeft een gemeente om een overnemende zorgaanbieder te verzoeken een contract te weigeren, wanneer de failliete aanbieder gecontracteerd was via aanbestedingen?
Antwoord
De gemeente heeft mogelijkheden via het bestek en het contract: daarin kan de gemeente bijvoorbeeld opnemen dat een contract niet zonder meer over kan gaan op een andere partij, bijvoorbeeld bij een surseance of een faillissement. Een andere mogelijkheid is dat een gemeente onderaanbesteding uitsluit. Of dat dit slechts onder bepaalde voorwaarden en met voorafgaande toestemming van de gemeente mag gebeuren.
6
Bent u van mening dat gemeenten een stem moeten hebben bij de gang van zaken rond een faillissement van een WMO-aanbieder in de gemeente? Kunt u uw antwoord toelichten?
Antwoord
Het afwikkelen van een faillissement van een bedrijf wordt niet bepaald door de Wmo. Gemeenten hebben als contractspartij van een bedrijf er natuurlijk belang bij dat zij weten wat er gebeurt. Het is daarom zaak dat gemeenten in hun contracten opnemen dat aanbieders verplicht zijn om financiële problemen of leveringsproblemen direct te melden. Door tijdig op de hoogte te zijn van een aanstaand faillissement kunnen gemeenten hun verantwoordelijkheid voor de continuïteit van ondersteuning waar maken. In dit kader wordt door de Nza ook een early warning systeem opgezet, waardoor betrokken gemeenten tijdig signalen ontvangen over instellingen die in financiële problemen verkeren. Verder worden betrokken gemeenten snel geïnformeerd over door het College sanering zorginstellingen afgegeven -voor de continuïteit van ondersteuning- relevante signalen.
7
Zijn de gemeenten die WMO-zorg aanbesteed hadden bij TSN, of één van de '(klein)-dochterondernemingen', ook schuldeisers bij deze failliete aanbieder? 2)
Antwoord
Het is niet te achterhalen of gemeenten die hulp bij het huishouden hebben gecontracteerd bij TSN ook een overeenkomst met STN hadden.
8
Opereert TSN ook zo agressief richting AWBZ-gerechtigden die zorg kregen van TSN of één van de '(klein)-dochterondernemingen' of onderaanbieders? Bent u bereid dit te onderzoeken?
9
Bent u bereid de zorgkantoren die AWBZ-zorg via TSN ingekocht hebben te verzoeken om de mensen die de zorg via TSN kregen te informeren, om te voorkomen dat TSN ook daarover 'plompverloren' brieven gaat sturen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 8 en 9
Ik heb geen signalen dat TSN cliënten voor AWBZ-zorg op vergelijkbare wijze heeft benaderd. De zorgkantoren hebben een eigen verantwoordelijkheid bij het maken van afspraken rond zorgverlening, ook in geval van continuering van zorg na een faillissement. Informatievoorziening aan cliënten maakt hier onderdeel van uit. Op basis van mijn ervaringen zie ik op dit moment geen aanleiding de zorgkantoren extra te attenderen op hun verantwoordelijkheden.
10
Is het waar dat TSN zegt de zorg over te nemen, maar feitelijk opereert als een nieuwe onderaannemer? Zo ja, van wie is zij onderaannemer? Zo nee, verklaart u dat TSN de hoofdaannemer is van de AWBZ-zorg die TSN leverde?
Antwoord
Blijkens de mij ter beschikking staande informatie levert TSN in voorkomende gevallen AWBZ-zorg als onderaannemer van door het zorgkantoor gecontracteerde aanbieders.
1) De Telegraaf, 14 januari 2010
Toelichting:
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen ter zake van het lid Leijten (SP), ingezonden 8 januari 2010 (vraagnummer 2010Z00230)
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport