Nieuw onderzoek belicht sociaal gaming fenomeen in de USA en Groot-Brittannië
17/02/2010 15:07
PR Newswire
DUBLIN, February 17, 2010 /PRNewswire/ --
- Bijna een kwart van alle consumenten speelt regelmatig sociale
spelletjes
Vrouwen overtreffen mannen als drijvende kracht achter de nieuwste
videospelletjes-trend PopCap Games maakt vandaag de resultaten bekend van
een onderzoek onder "sociale gamers" - dat wil zeggen: consumenten in de
Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk die spelletjes spelen op de
sociale netwerkplatformen zoals Facebook(R) en MySpace(R). Meer dan 24% van
alle internetgebruikers zeiden dat ze regelmatig sociale spelletjes spelen,
hetgeen neerkomt op een totale populatie van sociale gamers van ongeveer
100 miljoen in Amerika en Groot-Brittannië alleen al. In tegenstelling tot
het gangbare stereotype is de gemiddelde sociale gamer een 43-jarige vrouw.
Het onderzoek identificeerde een aantal verschillen tussen de VS en het
Verenigd Koninkrijk, en het bleek dat de sector van sociale spelletjes,
hoewel die nog in de kinderschoenen staat vergeleken met spellen uit de
traditionale videospelenindustrie, potentieel honderden miljoenen consumenten
kan bereiken die tot nu toe nooit aan videospelen heeft meegedaan. Analisten
en onderzoekers van de sociale-spellen-sector schatten de opbrengsten op meer
dan 1 miljard dollar voor 2010.
Tweederde van alle "sociale gamers" - gedefinieerd als degenen die
minstens één keer per week spelletjes spelen op sociale netwerksites en
platformen - woont in Amerika. Van alle sociale gamers is 55% vrouwelijk en
45% mannelijk; en onder de Britse consumenten is dit verschil nog groter (58%
versus 42%). 42%). De gemiddelde leeftijd van sociale gamers is 43, waarbij
de Amerikaanse sociale gamers gemiddeld 48 jaar oud zijn, en die in
Groot-Brittannië 38. Verder is 46% van de Amerikaanse sociale gamers 50 jaar
of ouder, terwijl dat in het Verenigde Koninkrijk slechts 23% is. Slechts 6%
van alle sociale gamers is 21 jaar of jonger.
Meer gedetailleerde resultaten van het onderzoek zijn verkrijgbaar bij:
http://www.infosolutionsgroup.com/2010_PopCap_Social_Gaming_Research_Results.pdf
(Gezien de lengte van de URL van de pdf is het misschien nodig deze
hyperlink in het adresveld van uw internetbrowser te kopiëren. Verwijder
spaties indien aanwezig)
Geslacht
- Vrouwen neigen, meer dan mannen, naar het spelen van sociale spelletjes
met vrienden uit hun werkelijke wereld (68% versus 56%).
- Mannen zijn meer geneigd dan vrouwen om met onbekenden te spelen (41%
versus 33%); bijna twee keer zoveel vrouwen dan mannen zeggen dat ze
spelletjes spelen met familieleden (46% tegen 29%).
Frequentie
- Amerikaanse spelers spelen vaker; 68% zegt dat ze dagelijks spelen,
vergeleken met 55% van de Britse sociale gamers.
- Eén-en-zestig procent van de sociale gamers rapporteert dat een
gemiddelde spelsessie meer dan een half uur duurt; en één op de tien zegt dat
een spel drie of meer uur duurt.
Sociaal
- Sociale gamers besteden 39% van al hun tijd op sociale
netwerksites/diensten aan het spelen van sociale spelletjes. Op de tweede en
derde plaats van populaire sociale netwerk activiteiten onder sociale gamers
komen chatten/sms'en met vrienden (17%) en het spelen van niet-sociale (solo)
spelletjes (15%).
- Voor slechts 17% van de Britse sociale gamers was de "connectie met
anderen" een reden om te spelen, vergeleken met 28% in de Verenigde Staten.
- Van de gekwalificeerde respondenten zei 62% dat ze sociale spelletjes
met vrienden uit het werkelijke leven spelen, terwijl 56% met vrienden speelt
die ze online gemaakt hebben, en 37% zegt dat ze met onbekenden spelen.
- De Amerikaanse sociale gamers spelen veel vaker met onbekenden dan hun
Britse tegenhangers ((41% versus 29%). 29%).
- Bijna de helft (43%) van de sociale gamers zegt dat ze ook sociale
spelletjes met hun ouders, kinderen en/of andere familieleden spelen.
Onderzoekmethode
Dit internationale onderzoek werd exclusief voor PopCap Games uitgevoerd
door Information Solutions Group (ISG; http://www.infosolutionsgroup.com ).
De resultaten zijn gebaseerd op een online onderzoek onder 1202 respondenten
uitgevoerd door een groep ondervragers van Tolune/Greenfield Onine in de
Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk van 7 tot 12 januari, 2010. Van
de 1202 respondenten waren er 800 (67%) uit de VS en 402 (33%) uit GB. Om in
aanmerking te komen voor deelname moesten de deelnemers minstens 15 minuten
per week sociale spellen spelen.
Over PopCap
PopCap Games (http://www.popcap.com) is de grootste
multi-platformleverancier van leuke, makkelijk te leren, en boeiende
videospelletjes die iedereen, van 6 tot 106 jaar oud, aanspreken.
PopCap is gevestigd in Seattle, Washington, werd opgericht in 2000 en
heeft een wereldwijd personeelsbestand van meer dan 260 mensen in Seattle,
San Francisco, Chicago, Vancouver, B.C., Dublin en Shanghai. De spellen zijn
wereldwijd meer dan 1 miljard keer door consumenten gedownload, en het
vlaggenschip, Bejeweled(R), is meer dan 50 miljoen keer voor alle platformen
samen verkocht. PopCap-spellen worden voortdurend geprezen door consumenten
en critici, en gespeeld op het web, sociale platforms, desktopcomputers, een
veelheid aan mobiele apparaten (mobiele telefoons, smartphones, PDA's,
pocket-pc's, iPod's, iPhone's enmeer), populaire gameconsoles (zoals Xbox en
DS) en entertainmentsystemen in vliegtuigen. PopCap is de enige ontwikkelaar
van zogenaamde "casual games" met een leidend marktaandeel in alle grote
verkoopkanalen, waaronder sociale platforms, webportalen, winkels, mobiele
telefoons, MP3-spelers en game-apparaten.
Het PopCap logo en alle andere handelsmerken die hier worden vermeld en
te vinden zijn op www.popcap.com/trademarks, zijn eigendom van PopCap Games,
Inc of zijn licentiegevers en kunnen in sommige landen een geregistreerd
handelsmerk zijn. Facebook(R) is een geregistreerd handelsmerk van Facebook
Inc. Andere bedrijfs- of productnamen die hier worden gebruikt, kunnen
handelsmerken zijn van hun respectievelijke eigenaars en worden gebruikt ten
behoeve van deze eigenaren.
Julien Wera
jwera@popcap.com
+353-1-6468183
Ember Wardrop
ewardrop@popcap.com
+353-1-6468164
Julien Wera, jwera@popcap.com , +353-1-6468183; Ember Wardrop, ewardrop@popcap.com , +353-1-6468164
-