Nieuw-Vlaamse Alliantie
N-VA vraagt parlementaire onderzoekscommissie nav treinramp Halle
(17/02/10)
Het heeft weinig nut om nu met een beschuldigende vinger richting de
toplui van de NMBS of de minister te wijzen, zeggen N-VA-Kamerlid
Patrick De Groote en N-VA-Kamerfractieleider Jan Jambon. Hun
voorgangers zijn vaak langer aan zet geweest dan zij. Maar dat dit
drama bewijst dat er met de structuren van ons spoorwegbeleid van
alles schort, staat buiten kijf. Wat we nu nodig hebben, is een
onderzoekscommissie die uitzoekt waarom er in ons land zo lang getalmd
is met een automatisch remsysteem. Waarna alle pijnpunten daadkrachtig
en zonder compromissen aangepakt moeten worden. Alleen zo kunnen we
dergelijke dramas in de toekomst vermijden.
Alvast één belangrijk pijnpunt ligt voor de hand. Toen de NMBS in
2005, onder impuls van Europa, diende opgesplitst te worden om
concurrentie mogelijk te maken, gebeurde dat niet zoals gevraagd in
twee - , maar wel in drie afzonderlijke vennootschappen. Naast
Infrabel, dat de spoorinfrastructuur beheert en de
spoorwegmaatschappij NMBS, dat verantwoordelijk is voor de het
treinverkeer, werd er naar goede Belgische gewoonte een door Europa
ongevraagd en ongewild niveau bij gecreëerd. Boven de twee
werkmaatschappijen, werd de NMBS-holding geplaatst. Een geschenk voor
oud-kabinetchef van voormalig minister van Overheidsbedrijven Johan
Vande Lanotte, Jannie Haek, zegt Jambon. Maar een vergiftigd geschenk
voor het terrein.
De Europese Commissie stelde België in 2008 in gebreke omwille van
deze complexe NMBS-structuur en viseerde daarbij de NMBS-holding. De
enige reactie van de Belgische regering bestond erin om de poppetjes
in de raden van bestuur uiteen te halen. Niet meer dan een
schijnmanoeuvre. De opsplitsing van infrastructuur en exploitatie in
niet twee -, maar drie bedrijven heeft tot verkeerde prioriteiten in
de investeringspolitiek van de NMBS geleid, zegt De Groote. Dat de
toplui, Lallemand, Descheemaecker en Haek, in plaats van samen te
werken elk zo veel mogelijk macht en budgetten proberen binnenhalen,
is al langer bekend. Dat dit ook invloed heeft op de investeringen in
veiligheid, is met dit drama pijnlijk duidelijk geworden. De NMBS
Holding heeft met de stationsomgevingen een lucratief en politiek
interessant speeltje, zegt Jambon. Maar dat gaat wel allemaal ten
koste van andere prioriteiten, zoals de veiligheid. Dat het geld dat
nu richting NMBS-holding stroomt, beter zou terechtkomen bij de
performante Infrabel-organisatie, is alvast een conclusie waarvoor we
geen onderzoekscommissie nodig hebben.
Auteur:
Patrick De Groote, Kamerlid N-VA
Jan Jambon, N-VA-fractieleider in De Kamer