Opening fiets- en voetgangerstunnel onder het spoor in Alphen aan de Rijn
Toespraak | 15-02-2010 | Alphen aan de Rijn | Minister Camiel Eurlings
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen, burgemeester, gedeputeerde,
De Hoge Zijde is opgeknapt. Met het Rijnplein als `plaza major' en
theater Castellum als blikvanger.
Nu is de Lage Zijde aan de beurt.
Het centrum van Alphen, wordt steeds meer het kloppende hart van
Alphen.
In Alphen wordt nog steeds met liefde gesproken over `het dorp'.
Maar u ontkomt er niet aan... Alphen krijgt steeds meer een heus stads
aangezicht.
Het aantal inwoners groeit al decennialang gestaag.
Van oudsher een forensenstad, maar met steeds meer voorzieningen
binnen de gemeentegrens.
Steeds meer werkgelegenheid.
Steeds meer bedrijvigheid.
Zo'n stad heeft de infrastructuur nodig, waarmee ze kan voorsorteren
op de toekomst.
Daar hoort een stationsgebied bij dat ten eerste een volwaardig
knooppunt van openbaar vervoer is.
En ten tweede een stationsgebied dat functioneert als een verbinding.
Níet als een wig tussen twee stadsdelen.
We kunnen niet met droge ogen beweren dat het af is.
Wel bent u al een heel eind op streek, met nog een aantal grote
projecten te gaan.
Het is mooi om vandaag alvast een feestje te vieren: de onderdoorgang
onder het spoor is klaar.
Dat betekent enorme verbeteringen voor de:
- Bereikbaarheid van fietsers en voetgangers;
- Veiligheid;
- het dichter bij elkaar brengen van Kerk en Zanen en de noordkant van
Alphen.
Verkeer en Waterstaat heeft ruim zeven miljoen bijgedragen aan de
totstandkoming hiervan. Juist omdat de onderdoorgang zo veel
verbetering met zich meebracht. Juist omdat Alphen het laatste
financiële zetje nodig had. Het is altijd mooi om te zien wat er in de
praktijk mee wordt gedaan.
Met de fietstunnel zorgt u voor goede ontsluiting en goede
infrastructuur. Die twee zaken zijn essentieel voor de ontwikkeling
van de bedrijvigheid en de werkgelegenheid. Bovendien kunnen mensen
daardoor gaan en staan waar ze willen.
Daar werken we in Nederland samen aan. Dat zie je ook als je inzoomt
op Alphen.
Het Rijk is bezig met twee bijzonder belangrijke wegen voor uw regio:
De A4, aan de westkant van Alphen.
- Burgerveen-Leiden: een flessenhals zoals er weinig zijn.
- Maar nu zijn we aan de slag - in september is de schop de grond in
gegaan. Het wordt een zorgvuldig ingepaste, hoogwaardige verbinding.
- Een verbinding die zowel goed is voor de bereikbaarheid en de
economie als voor het landschap en het milieu.
- Daarmee maakt de A4 de belofte van vijftig jaar geleden waar, en
wordt ze eindelijk de ruggengraat van een bereikbare Randstad.
En de A12, ten zuiden van Alphen.
- Begin januari de spitsstroken Zoetermeer-Gouda geopend.
- Het wegaanpassingsbesluit Woerden-Gouda heb ik vorig jaar oktober
genomen. Die spitsstrook wordt dit jaar gerealiseerd.
- Dit jaar start ook de verbreding van de trajecten Gouda-Woerden en
Woerden-Oudenrijn. Belangrijk voor de oostelijk georiënteerde
Alphenaar.
- Tussen Zoetermeer en Den Haag staan nog twee flessenhalzen op het
programma: de spitsstrook op de noordbaan bij Zoetermeer (de
uitvoering start dit najaar) en de bypass bij Nootdorp (de uitvoering
start in 2011).
Provincie, werkt iets dichter bij uw huis aan de bereikbaarheid.
· De N207. De bereikbaarheids- en leefbaarheidsproblemen zijn fors. De
wens voor verdubbeling van Alphen tot Leimuiden leeft dan ook bij u.
De provincie verkent deze mogelijkheid, en zoekt tegelijkertijd naar
verbeteringen op de korte termijn.
· De Zuidwestelijke Randweg bij Gouda wordt aangepakt.
· N209, richting Rotterdam: op meerdere plekken opgeknapt.
· En de Rijngouwelijn komt.
o In december 2012 moet het starten: een kwartiersdienst tussen Gouda
en Alphen aan den Rijn. ProRail werkt keihard aan de spoorverdubbeling
en de nieuwe stations. Vanaf 2015 rijdt de RijnGouwelijn op het hele
traject van Gouda naar Katwijk en Noordwijk. In Leiden rijdt de tram
dan iedere 7.5 minuut!
En tot slot, de gemeente.
In een economisch zware tijd, sorteert Alphen zo goed mogelijk voor op
de doorstart. Over de hele linie brengt u de ruimtelijke inrichting
bij de tijd, en werkt u tegelijkertijd aan betere verbindingen.
· Niet alleen hier in het stationsgebied, of aan de Lage Zijde.
· U kijkt naar de mogelijkheid van een rondweg Gnephoek
· Het Rijnhavengebied wordt heringericht, inclusief het opknappen van
oude Baronie-fabriek
· En uiteraard de Steekterpoort:
o Samenwerking van rijk, provincie, gemeente én private partijen.
o Zo wordt de N207 verlegd, onder andere door de komst van de Overslag
Terminal Alphen en zal een hoogwaardig, innovatief en duurzaam
bedrijventerrein worden aangelegd.
o Wat ik zo mooi vind, is dat we nu al weten dat Heineken straks al
het exportbier over het water naar Rotterdam gaat vervoeren, dankzij
de terminal. Dat haalt ettelijke vrachtwagens van de weg, op een
ontzettend druk stuk!
Beste mensen,
Hoe kom ik nu van het opheffen van een spoorse doorsnijding bij bier?
Dat is géén geval van `waar het hart vol van is'...
Ik bedoel maar, de tunnel staat niet op zichzelf.
Dit stationsgebied staat niet op zichzelf.
U creëert een aantrekkelijk gebied om te wonen, werken en reizen; met
goede verbindingen. Daarmee versterk je de uitstraling van de stad.
Dat heeft een rimpeleffect naar buiten, dat trekt mensen aan, dat
trekt bedrijvigheid aan.
En door als rijk, provincie en gemeente samen te zorgen voor
bereikbaarheid... Door samen infrastructuur in elkaar te laten
grijpen, haal je uit een stad, wat er in zit!
Het is dan ook wel symbolisch dat er midden in Alphen nu `een
verbinding' ligt.
De verbinding als een klinknagel: dit zal Alphen sterker aan elkaar
smeden.
De stad zal als een krachtiger geheel naar voren komen.
Ik wens u heel plezier en gebruiksgemak met de prachtige nieuwe
onderdoorgang.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat