ChristenUnie
ChristenUnie Nunspeet wil dat gemeente beter communiceert
dinsdag 16 februari 2010 11:01 De inwoners van de gemeente Nunspeet
klagen over de communicatie vanuit het gemeentehuis. De ChristenUnie
wil daarom dat de gemeente mensen actiever informeert en betrekt bij
besluitvorming. Gert van den Berg: "Het is cruciaal dat inwoners
ervaren dat de gemeente naar hen luistert en hen serieus neemt". De
ChristenUnie wil dat de gemeente snel en duidelijk is.
"Een goede communicatie begint met klantvriendelijke dienstverlening.
Dat betekent bijvoorbeeld ook dat reacties van inwoners adequaat
beantwoord worden. Brieven blijven soms veel te lang liggen en als er
dan uiteindelijk antwoord komt is de inhoud nauwelijks te begrijpen
vanwege het gebruik van ambtelijke taal en dure woorden".
De ChristenUnie benadrukt dat de gemeente het niet iedereen naar de
zin kan maken. Gert van den Berg: "Er moeten in het algemeen belang
soms keuzes gemaakt worden waar individuele burgers niet blij mee
zijn. Dat kan niet anders, maar we mogen verwachten dat de gemeente
zich wel inspant om de gemaakte keuzes te motiveren en uit te leggen.
Daar hebben onze inwoners recht op".
Klantvriendelijke dienstverlening
Er gebeurt te veel waar burgers geen weet van hebben, terwijl het hen
wel aangaat. De ene keer gaat het om werkzaamheden voor hun eigen
deur. De andere keer om ingrepen op plaatsen waar iedereen komt. Gert
van den Berg noemt het voorbeeld van de bomenkap in de Dorpsstraat:
"Het is vanzelfsprekend dat inwoners protesteren als er midden in het
centrum van Nunspeet ineens rigoureus bomen gekapt worden, zonder dat
zij daarover geïnformeerd zijn en zonder dat zij weten dat er nieuwe
bomen voor in de plaats komen". Daar voegt hij nog aan toe: "Een
uitleg om daarvoor gemeenschapsgeld in te zetten kan ook geen
kwaad...".
De fractievoorzitter verlangt van de gemeente dat zij zich beter
verplaatst in de omstandigheden van burgers: "Het is niet leuk als er
in de directe woonomgeving van mensen dingen veranderen zonder dat ze
daarover geïnformeerd zijn - of het nu gaat om de aanleg van een
parkeerterrein, het instellen van eenrichtingverkeer of het kappen van
bomen. Het moet voor de gemeente vanzelfsprekend zijn om mensen in een
vroeg stadium actief te betrekken bij veranderingen in hun straat of
buurt, zonder dat we vervallen in een mentaliteit van 'u vraagt, wij
draaien'. Dat past bij een dienstbare overheid". Hij verwacht dat de
gemeente zich bij de uitvoering van allerlei werkzaamheden afvraagt
wat de impact is op de omgeving en de communicatie daarop afstemt.
(Bron: Veluweland.nl, 16 februari 2010)